Backlinks och länkstrategier… vad handlar det om? Välkommen till den oändliga världen av SEO, där begrepp som backlinks och länkstrategi används allt som oftast. SEO är stort och det finns inga faktiska svar på vad som fungerar, hur det fungerar eller varför det fungerar och det i kombination med att Google ständigt uppdaterar sina algoritmer gör att det är svårt att hänga med.
Även om många saker förändras så finns det en hel del riktlinjer att förhålla sig till och även ett antal grundstenar som din SEO behöver byggas utifrån. Två av de grundstenarna är backlinks och länkstrategier. I detta blogginlägg fördjupar vi oss i vad dessa begrepp innebär och varför de är bra att ha koll på!
Vad är Backlinks?
Backlinks kallas även för inkommande länkar eller inlänkar. Precis som namnet antyder så är det länkar som är inkommande – länkar som pekar från en webbplats till en annan. Backlinks fungerar som rekommendationer i sökmotorns ögon och ju fler kvalitativa och välbetrodda backlinks en webbplats har, desto mer trovärdig anses den vara.
Vad är DR och hur hänger det ihop med Backlinks?
DR, eller Domain Rating, är ett sätt att mäta och visa upp en domäns (hemsideadressen) auktoritet eller styrka. DR hänger ihop med det av Google utvecklade; PageRank. Eftersom PageRank inte är synligt utåt längre kan man istället använda DR som är utvecklat av företaget Ahrefs.
Kortfattat är alltså DR en indikator på hur Google värderar din hemsida och länkar från den.
Varför är Backlinks viktiga?
Google och andra sökmotorer använder backlinks som en av hörnstenarna i sina algoritmer när de rangordnar webbplatser. Antalet backlinks är en indikation för sökmotorn på hur relevant och värdefullt innehållet på webbplatsen är vilket kan resultera i att du rankar högre på sökmotorn.
DR, Backlinks och hela länkvärlden kan vara lite svår att få grepp om och därför tänker vi försöka förklara hur det hänger ihop med lite enklare termer.
Exempel:
Ponera att du tänker köpa en ny bil. Du rådfrågar tre olika vänner. Vi värderar alla dina vänners pålitlighet på en skala från 1–100. En av vännerna är en barndomskompis som har många åsikter om allting men också oftast har fel. Hen har ingen relevant utbildning och inget jobb. Hens pålitlighet kan vi värdera till 3. Din andra vän har drivit en bilverkstad i snart femton år, har väldigt bra koll på just bilar och verkar allmänt påläst. Hens pålitlighet kan vi värdera till 56. Din tredje vän är ingenjörsutbildad inom ett helt annat ämne, extremt smart och väldigt påläst, hens pålitlighet värderar vi till 67.
I det här fallet hade du antagligen lyssnat och tagit till dig mest av råden du fått från vän nummer 2, eftersom hens expertis ligger inom bilar och hen är pålitlig överlag.
Ungefär så fungerar Google också. Får din artikel om hundskötsel en länk från en sida som har ett högt DR-värde och också ett förtroende inom samma område som din artikel så kommer Google att premiera det i sökresultaten. En länk från din första vän som inte har en hög ”DR” kommer inte ge lika stor inverkan i på resultatet, precis som i verkligheten.
En bra Backlink behöver alltså dels ha hög styrka och auktoritet (DR), dels helst ha relevans för ämnet du skriver om. En länk från en sida om bildelar kommer antagligen inte ge din artikel om hundar lika stor boost som från en hemsida inom samma område.
Vad är länkstrategi?
Länkstrategi då, vad är det? Det är en strategi där du sätter en plan för hur du skapar och förvärvar backlinks till din webbplats. En bra länkstrategi innehåller kvalitativt innehåll som andra sidor vill länka till och ett aktivt arbete i att själva söka länkmöjligheter från andra trovärdiga webbplatser i din bransch.
Skapa en effektiv länkstrategi
För att skapa en effektiv och hållbar länkstrategi kan du tänka på följande:
- Kvalitativt innehåll
Att skapa kvalitativt innehåll bör vara grunden i din länkstrategi. Om du har innehåll som är informativt, värdefullt och unik så kommer andra webbplatser att vilja länka till det. - Gästblogg
Att skriva gästinlägg på andra webbplatser i din bransch är ett bra sätt för att skapa backlinks. Det skapar inte bara inkommande länkar till din webbplats utan du får också utrymme att skapa relationer med andra personer och företag i samma bransch. - Sociala medier
Sprid ditt innehåll på sociala medier och andra plattformar för att få fler att se det. Ju fler som ser ditt innehåll desto större blir chansen att någon snappar upp det och länkar till det på sin hemsida. Sociala medier är också en bra plattform för dig som vill nå ut till influencers eller bloggare i din bransch för att bygga länkmöjligheter. - Outreach
Gör outreach till ägare av relaterade webbplatser. Driver du till exempel en butik inom heminredning och vill få en länk från ett annat företag inom samma bransch kan du skriva ett riktigt bra reportage eller inlägg och sedan skicka till företaget du vill ha en länk ifrån. I bästa fall får du en länk – i värsta fall händer ingenting! - Köpa länkar
Om du inte vill arbeta aktivt med outreach och fråga om länkar så kan du även köpa länkar. Då letar du upp företag/hemsidor som du vill ha länkar ifrån och frågar om du kan köpa en länk. Vi på Hjältebyrån har en portfolio av länkar inom olika områden, prisklasser och DR. Kontakta oss gärna för mer info och prisuppgift.
Sammanfattning
Backlinks och länkstrategi är två viktiga delar i en effektiv SEO-strategi. Genom att skapa kvalitativt innehåll, bygga relationer i din bransch och se till så dina backlinks håller hög kvalitet kan du förbättra din placering hos sökmotorerna och stärka din digitala närvaro. Låt det ta tid att sätta en bra länkstrategi – din webbplats kommer att tacka dig!
2 reaktioner på ”Backlinks och länkstrategier”
Tack för ett bra och informativt inlägg.
Tack! Vår förhoppning är ju att det här ska kunna göra vissa av de här svårare sakerna lite tydligare.