Det blir allt svårare att driva e-handel med tanke på den enorma konkurrens som finns. Man konkurrerar om trafiken, försäljningen – kundernas uppmärksamhet. Det är inte längre tillräckligt att bara ha bra produkter eller tjänster, man måste även sticka ut.
Hur gör man då för att sticka ut som e-handlare och hur kan man skapa en röd tråd och helhetsupplevelse från den grafiska profilen hela vägen till leverans? Vi har skrivit ihop en kort guide på hur du kan göra, häng med!
Utveckla en stark grafisk profil och använd den
Den grafiska profilen är grunden för ditt företags varumärkesidentitet. Detta inkluderar logotyp, färgschema, typsnitt, ikoner och andra visuella element. Det bör spegla varumärkets personlighet och värderingar och i den bästa av världar ska du enkelt kunna känna igen företaget bara genom dess grafiska profil. Var konsekvent i hur du använder din grafiska profil och använd den på alla plattformar och genom allt material som delas ut.
Om vi tar Hjältebyrån som exempel:
- Vi har framförallt 3 varumärkesfärger: Den starka rosa som finns i vår logotyp, en annan rosa som förekommer på hemsidan och vanlig hederlig svart. I övrigt satsar vi mycket på vitt, luftigt och avskalat.
- Samtliga färger och det luftiga återkommer i allt grafiskt material vi gör för oss själva.
- Vi använder också egengjorda ikoner som går i linje med samma färg och struktur.
- Vi har två typsnitt som vi alltid använder där vi har ett typsnitt till rubriker och ett till brödtext.
Skapa en hemsida som engagerar – och fungerar
Hemsidan är oftast den första kontaktpunkten för potentiella kunder. Den behöver inte bara vara estetiskt tilltalande utan även vara användarvänlig. Vad som är ”estetiskt tilltalande” är egentligen högst subjektivt MEN det finns psykologi och riktlinjer att gräva ned sig i för vad som fungerar och inte fungerar när det kommer till att sälja och för olika branscher. Integrera er grafiska profil i hemsidan så man ser kopplingen mellan hemsida – företag och hemsida – det som publiceras/skicks ut. Använd era färger för att bryta av på hemsidan, på knappar, på formulär eller liknande. Varje detalj på hemsidan, från texter till produktbilder, bör återspegla varumärket och företaget.
Packa era produkter med omsorg
Det här är något som vi på Hjältebyrån tycker är otroligt intressant – hur kan du förlänga ditt varumärke, dina riktlinjer och din grafiska profil hela kundresan och ända fram till dess att paketet mottagits och använts av din kund?
En genomtänkt och väl utformad förpackning kan inte bara skydda produkten du säljer utan också förmedla ditt varumärkes budskap och skapa en minnesvärd uppackningsupplevelse. Packa med miljövänligt material som återspeglar företagets miljöpolicy, använd packmaterial i färger utifrån er grafiska profil, lämna ett personlig vykort med er logotyp och skriv en hälsning från er som företag. Ju mer kärlek du lägger på förpackningsdesignen desto större blir chansen att någon t.ex. fotar ditt paket och postar på sociala medier, taggar ditt företag och därmed ger dig lite gratis reklam. Plus att det ökar kundnöjdheten och högst troligen får kunden att vilja beställa från dig igen istället för det där andra stället där paketet var helt standard och tråkigt.
Personifiera kundupplevelsen
Anpassa shoppingupplevelsen för dina kunder och erbjud personliga rekommendationer, personliga kampanjer och innehåll anpassat för den specifika kunden. Det finns många bra kundresor att sätta upp i t.ex. Mailchimp eller Klaviyo som hjälper dig att öka kundnöjdheten och lojaliteten från dina kunder. Var också noga med att all kommunikation, från e-post till sociala medier, är konsekvent och går i linje med din grafiska profil och varumärket.
Lyssna på kunden
Ännu en förlängning av ert varumärke är att inte sätta stopp för kundresan så fort du packat och skickat iväg paketet. Samla in feedback efteråt, be om recensioner, skicka ut ett uppföljningsmail. Detta visar dels att du bryr dig om hur kunden upplever sitt köp men det ger dig också väldigt bra information för att du kontinuerligt ska kunna förbättra och justera din helhetsupplevelse.
Summa kardemumma;
Att skapa en helhetsupplevelse för e-handel handlar alltså mycket mer än om att bara sälja produkter online. Genom att lägga tid och kärlek på den röda tråden kan du bygga starka kundrelationer och en varumärkeslojalitet genom varje steg på kundresan. Fokusera på en enhetlig och genomtänkt strategi och varumärkesupplevelse hela vägen från grafisk profil till leverans. Det kan vara ditt sätt för att sticka ut från konkurrenterna och bygga en framgångsrik närvaro online!
Behöver du hjälp eller vill ha fler tips på hur du kan tänka kring helhetsupplevelsen för din e-handel? Kontakta oss så bollar vi tankar och idéer och ser vi hur vi kan hjälpa just dig på bästa sätt!