Hemsidor
Fortfarande finns det en del som undrar ”varför ska man ha en hemsida?”, trots den digitala tidsåldern och att vi lever i ständig digital utveckling. Sanningen är att en hemsida faktiskt kan vara helt avgörande för ditt företag och din verksamhet. Många företag väljer idag att lägga fokus på sociala medier istället för att bygga en ny, snygg och välfungerande hemsida. Vi anser att sociala medier absolut är ett bra komplement men din grund och din bas bör ALLTID vara din hemsida. Att bygga en ny hemsida kostar lite men det är en väl värd investering – en bra hemsida tjänar in det du betalt och mer därtill.
Så, varför ska man ha en hemsida? Frågan bör snarare vara: Varför skulle man inte ha en?
Varför ska man ha en hemsida?
-
Du får full kontroll och äganderätt över det du publicerar
-
En hemsida gör att du syns på sökmotorerna så dina kunder kan hitta dig
-
En hemsida ger ditt företag ökad trovärdighet
-
Dina kunder får snabbt och enkelt all information de behöver samlad på en plats
-
Din hemsida har öppet dygnet runt, alla dagar i veckan
Responsiva och konverterande hemsidor
Idag har så gott som alla en hemsida, även om det fortfarande finns en del som ställer frågan om varför man bör ha en. Er hemsida är ert digitala skyltfönster där ni visar upp de tjänster eller produkter ni säljer. En bra hemsida är responsiv och konverterande vilket betyder att de besökare som ser din hemsida också köper dina produkter. Att ha en hemsida gör att era kunder snabbt och enkelt kommer åt all information de behöver på en samlad plats. Idag vill man gärna att allt ska gå snabbt och att då behöva scrolla igenom tusentals inlägg på sociala medier för att få fram det man letar efter är inget man prioriterar. Vi lever i en digital tidsålder där vi vill kunna jämföra priser i lugn och ro, läsa recensioner och lära känna företaget och dess värderingar innan vi väljer att göra affärer med det. Därför bör du investera i en välfungerande, responsiv och konverterande hemsida.
Mobilanpassade hemsidor i WordPress
Vi bygger alla våra hemsidor i WordPress. Det finns mängder av verktyg att använda för att bygga en ny hemsida men vi har valt just WordPress som vårt förstahandsverktyg eftersom det är Open Source. Det betyder att varken vi eller våra kunder låser sig till ramar och mallar utan vi kan nästan alltid tillgodose och göra de ändringar som önskas. När vi bygger hemsidor bygger vi alltid ur ett mobile first-perspektiv. Detta för att vi vet att majoriteten av besökarna idag besöker webbplatser från sin mobiltelefon istället för sin dator. Våra hemsidor är såklart lika snygga och välfungerande oavsett plattform men vi har definitivt förstått värdet i att bygga mobile first!
Vanliga frågor om Hemsidor
En template är en mall som används för att skapa något snabbt. Det kan vara en webbplats, ett e-postmeddelande eller vad som helst som kan byggas. Det är väldigt effektivt om du ska bygga en hemsida och vill ha en enhetlig stil för hela sidan!
Fullstack är allt bakomliggande hos en webbplats! En fullstack utvecklare jobbar med både frontend och backend lösningar, vilket är allt du ser och interagerar med plus allt du inte ser som jobbar bakom kulisserna på en hemsida! Så fullstack innebär helt enkelt det artistiska och tekniska i ett paket!
En sticky header eller meny har du säkert stött på när du besökt webbplatser tidigare. Det innebär bara att sidhuvudet eller menyn på sidan följer med dig när du skrollar ner. Anledningen till det är att du ska så smidigt som möjligt kunna röra dig dit du vill på webbplatsen.
En 404 Error är en HTTP-statuskod som visas när en sida inte kan hittas på servern. Det kan vara att dess URL har tagits bort eller bytt namn, och är det fallet så behövs en redirect till den nya URL:en!
Looker Studio (tidigare Google Data Studio) är ett verktyg för att skapa rapporter. Det baserar sin data från olika källor och framställer det för dig så att du kan göra det presentabelt! Väldigt effektivt om du har många kunder som du vill skicka data till.
Ahrefs är en tjänst först och främst för SEO. Deras SEO-verktyg ger insikter om sökordsanalys, konkurrenter och backlink-profiler, så att du kan göra data-baserade beslut och öka din synlighet! Som SEMrush, är det ett verktyg som finns där för att hjälpa dig på traven med optimering av din webbplats.
Vi kan ju börja med vad är SEMrush? Jo, det är ett SEO- och marknadsföringsverktyg som är bra för att hålla koll på dina sökord, annonser och din allmänna webbplatsprestanda. Huvudsakligen är det precis som Ahrefs en tjänst och som fyller samma syfte, det är ett verktyg för att låta dig göra datadrivna beslut. Om du gillar tjänsten eller ej är subjektivt, men vi tycker den funkar bra!
Sidhuvudet är den delen av webbplatsen som ligger överst. Ofta hittar du logotypen, navigeringsmenyn och andra viktiga element här. Likadant som med en sidfot, så har sidhuvudet som störst syfte att göra navigationen så enkel som möjligt! Du ska kunna ta dig vart du vill med så få tryck som möjligt!
En ankarlänk är en länk som leder till en specifik del av samma webbsida. Om du har en lista i en bok som du vill komma åt snabbt sätter du ett bokmärke där, principen är densamma med en ankarlänk. Trycker du på länken så hoppar du dit den pekar!
Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg som gör det möjligt att hantera spårningskoder och taggar på en webbplats utan att behöva redigera koden direkt. Eller ja, lite måste man ändå hålla på, men det är inte mer än att klippa och klistra! Du får en kod från GTM som du sätter in på din webbplats, sen styr du allt från GTMs egna sida! Där skapar du taggar för specifikt det du vill hålla koll på. Sen skickas den datan till det analysverktyg du använder så du kan utnyttja datan med!
Google Analytics är ett analysverktyg som huvudsakligen ger insikter om webbplatstrafik, användarbeteenden och konverteringar. Google Analytics (eller GA4 som det nu förkortas) hjälper dig att förbättra din webbplats struktur, genom att tala om vilka knappar som trycks på eller vilka sidor folk tar sig till. På så sätt kan du sen forma sidan för användarupplevelsen, eller för CRO (men helst för båda!) så att den blir sitt bästa jag.
Det Google Search Console gör, är att hjälpa webbplatsägare övervaka och optimera synligheten i sökresultat. Du kan hålla koll på enskilda sidor för att se om de är ordentligt indexerade till exempel, och se vilken sitemap de tillhåller, hur Google ser på sidan och varför den inte är indexerad, om det nu skulle vara så. Det är även helt gratis, så bara till att börja använda!
Open Graph är ett protokoll på nätet från början utvecklat av Facebook. Du använder Open Graph för att optimera hur en webbsida visas när den delas på sociala medier, så din bild, beskrivning, titel och allt annat blir visat rätt! Du gör det enklare och mer tilltalande med ditt innehåll som sprids, helt enkelt.
WCAG betyder Web Content Accessibility Guidelines och är riktlinjer som gör webbplatser tillgängliga för alla, inklusive personer med funktionsnedsättningar. Tanken är att det ska inte spela roll vem du är, du ska kunna ta del av innehållet och få en bra upplevelse på webben!
WordPress är ett populärt Content Management System (CMS) som används för att skapa och hantera webbplatser. WordPress är även open source, vilket innebär att du kan forma det till att funka på precis det sättet du vill! Behöver du en funktion? Gör det själv som ett tillägg! Eller kolla om någon annan redan har gjort ett sånt tillägg som du kan använda!
WooCommerce är ett tillägg för WordPress, med huvudmål att göra det så lätt som möjligt att skapa och hantera en e-handelsbutik. Det hjälper dig att hantera bland annat betalningar, frakt och produkter!
cPanel finns till för att underlätta det administrativa arbetet för dina webbplatser. Det är en kontrollpanel som låter dig hantera webbplatsens filer, databaser, e-post och andra tekniska aspekter, på ett enkelt sätt. Som en samlingsplats du kan gå till för en överblick!
FTP står för File Transfer Protocol och används för att överföra filer mellan en dator och en server. Det har varit igång sedan så tidigt som 1971 och var standarden för tillgång till filer på värddatorer (Detta var innan webben, så datorer och information hanterades lite annorlunda!). Nuförtiden används det mer som en snabb och säker överföringsmetod för filer en webbplats har, särskilt om det är större ändringar på sidan eller stora överföringar!
Om du kikar längst upp på webbläsaren, så har fliken oftast en ikon där. Detta kallas för en favicon och kan förekomma både i webbläsarens flik eller bokmärkesfältet. Meningen med det är huvudsakligen bara igenkänning, så att en besökare kommer ihåg webbplatsen bättre! Har du många flikar öppna gör det även det enklare att hitta tillbaka.
Tema finns i många kontexter, men precis som en halloweenfest har teman som bestämmer vad folk går som, bestämmer ett tema på en webbplats utseendet. Det är en mall som ordnar designen, och kan återanvändas på flera webbplatser.
Man kallar en ihopfällbar meny för en hamburgermeny, eftersom den har tre lodrätta streck i sig, som lätt kan se ut som en hamburgare. Oftast har du det för att spara plats och göra navigeringen smidigare!
Tillägg, även känt som plugins, är extra funktioner som kan installeras för att öka funktionaliteten på webbsidan. Tillägg har många fördelar, eftersom det ofta anpassar din hemsida mer till hur du vill ha den! Du kan likna det till en skrivare. Du kan skriva dokument på nätet utan en, men vill du ha det på papper behöver du en skrivare!
Frontend är det du ser och interagerar med på en webbplats. Så när du svarar på quiz eller fyller i formulär, så har det blivit gjort av en frontend developer, men det inkluderar även designen och layouten av sidan! Bra frontend leder till en bra användarupplevelse!
WYSIWYG är en förkortning (trots att “Wiz-ee-wig” låter som ett systemnamn, vi vet!) och står för ”What You See Is What You Get”. Det är en typ av editor där du kan skapa och redigera innehåll visuellt, och se direkt hur det kommer att se ut på sidan! Det vill säga, gör du text som är kursiv kommer den dyka upp på sidan som kursiv!
En popup är ett fönster som dyker upp på webbsidan. Det kan vara nyhetsbrev, erbjudanden eller bara information du vill att användaren ska ta del av. Däremot kan det lätt bli ett störningsmoment, så du måste välja rätt läge för en popup!
Embed innebär att bädda in innehåll från en extern källa direkt på en webbplats. Med andra ord, det är inget som lagras på webbplatsen i sig, utan hämtar det från en annan plats och visar det på din sida! Oftast handlar det om videos eller kartor som blir hämtade. Du kan se det som en projektor, där apparaten gör jobbet, men det visas på väggen!
Sidfoten är det allra nedersta som finns på en sida, och är globalt på hela webbplatsen. Oftast så är det alltid samma innehåll på en sidfot oavsett sidan du är inne på, även om det inte är ett krav. Detta för att det ska vara lättåtkomligt och så att du får en enkel väg att navigera om det skulle behövas! Till exempel en länk tillbaka till startsidan, eller en “kontakta oss” knapp. Man brukar även lägga kontaktinformation och andra förtroendebyggande delar i en sidfot!
JPEG kan man se ibland när man går igenom sina bilder. Hela dess namn är Joint Photographic Experts Group, och det är ett bildformat. Målet med JPEG är hög kvalitet, liten storlek och används för att minska tiden det tar att ladda in en sida!
När man talar om SVG (Scalable Vector Graphics), talar man om ett bildformat som använder vektorgrafik som skapar skalbara bilder i hög kvalitet. Tanken med dessa bilder är att de inte ska förlora sin skärpa när de blir förstorade!
PNG (Portable Network Graphics) är det bildformatet som i vardagen har möjlighet till transparens. Finns det delar av din bild som du vill ha genomskinliga är det en PNG du vill ha! Det stödjer även hög bildkvalitet, särskilt för grafik och detaljerade illustrationer.
WebP är ett relativt nytt bildformat (2010 jämfört med 1992/1996, yikes!) som Google själva har utvecklat. Målet med det är att erbjuda bilder med hög kvalitet men mindre filstorlekar än JPEG eller PNG. Det skapades som en ersättning för dessa formaten, och för GIFs med, men istället för att ersätta har det blivit ett nytt format i mängden.
Mobile first innebär att arbeta för mobila enheter i förstahand, sedan optimera för större skärmar. Mobile first håller stor vikt i dagens samhälle eftersom smartphones är något näst intill alla har, och får du en bra erfarenhet på mobilen översätts det ofta till en bra erfarenhet på hemdatorn!
Responsiv design reagerar på din skärmstorlek. Det vill säga, webbplatsen ändrar sig för att passa in bra till den skärmen som används! Man vill ju få samma upplevelse oavsett vilken apparat man använder!
HTML är grunden till alla webbsidor. Det heter HyperText Markup Language och strukturerar hela innehållet på en webbplats. Det hanterar din sidas hierarki, såsom text, bilder och länkar. Se på det som en hjärna, vilket styr alla delar av kroppen, oavsett om du tänker på det eller inte!
Follow och nofollow handlar kort och gott bara om ifall en länk ska ge värde. En nofollow länk säger till sökmotorer att inte räkna med den länken till länkvärdet. Däremot hjälper nofollow länkar fortfarande att dra in trafik och att skapa ett bra länknätverk!
Cache är din webbläsares tillfälliga minne. Data lagras där för att kunna laddas snabbare nästa gång du besöker sidan. Till exempel lagras bilder där så att läsaren inte behöver spendera så mycket tid om bilden är stor! Man kan se det som ett korttidsminne!
Alla webbplatser behöver en plats att finnas. Hosting är vad som låter dem göra det. Det är även känt som webbhotell och tjänsten gör att en webbplats inte behöver finnas lokalt på din dator, utan är tillgänglig online genom att “hosta” den på en server. Leverantörer som har hosting hanterar webbplatsens drift och uppkoppling till internet.
DNS är som en översättare mellan IP -adresser och vanlig text. Det står för Domain Name System, och gör så att du bara behöver komma ihåg hjaltebyran.se och inte en massa nummer!
En staging miljö är en testversion av en webbplats där nya funktioner eller uppdateringar kan testas innan de går live. Den simulerar webbplatsen utan att påverka användare. Som en förövning innan den riktiga föreställningen! Går något snett, kan du fixa det innan användare upplever det!
Breadcrumbs, eller brödsmulor som det då är på svenska, är en form av navigering på en webbplats som visar var en användare befinner sig i förhållande till huvudsidan. Man kan tänka på det som en stig med fotspår, som man kan följa för att se vilken väg man har tagit för att komma till sidan! De visas ofta högst upp på en sida och länkar tillbaka till tidigare sidor.
Cookies är små textfiler som sparas i användarens webbläsare när de besöker en webbplats. De lagrar information som inställningar, inloggningsinformation eller spårningsdata i andan av att förbättra användarupplevelsen. Tanken bakom dem är att de ska göra det lättare att flytta information, men även att göra det snabbare att återkomma till en webbplats!
Robots.txt är en textfil (därav .txt delen!) på en webbplats som berättar för sökmotorerna vilka sidor som ska eller inte ska indexeras! Filen kan begränsa åtkomsten för motorerna till vissa delar av webbplatsen, så det gäller att ha koll på vilka sidor du vill ska synas.
En sitemap visar alla sidor på en webbplats och hur de länkas samman. Det blir som en karta där sökmotorer kan orientera sig till innehållet. Sitemaps kommer i två former: en för användare och en för sökmotorer, vilket kallas för en XML-sitemap. XML står för Extensible Markup Language, som en liten bonus ifall du undrade. Sitemaps är ditt sätt att påverka hur din sida blir indexerad, så du hjälper Google att förstå din webbplats.
CMS är att göra det lättare för dig att hantera en webbplats. Det står för Content Management System och innebär att man inte behöver kunna programmering, utan ditt CMS sköter det åt dig. Det låter dig även skapa, redigera och hantera innehåll på en webbplats enkelt. Det finns olika CMS, några populära är WordPress, Joomla och Drupal!
PHP, eller Hypertext Preprocessor, är ett serversidespråk och det används för att skapa dynamiska webbsidor! PHP har fördelen att det körs på servern istället för att hanteras av webbläsaren (som JavaScript gör) och syftet med PHP är att hantera innehåll, databasanslutningar och sessioner på webbplatser.
CSS står för Cascading Style Sheets och är vad som ger din hemsida sin look! Med hjälp av CSS stylas och arrangeras layouten på din webbplats som du vill att det ska göra! CSS styr inte något, så det skapar ingen interaktivitet. JavaScript är standarden för det istället. Du kan se på det som att CSS är kläderna som får dig att se snygg ut!
JavaScript är ett programmeringsspråk som används för att lägga till interaktivitet på webbplatser. Du kan skapa olika funktioner på din sida med JavaScript, som popups eller annat liknande! JavaScript är som kroppen där allting styrs, vill du vicka på tummen så vickar du på tummen. Samma sak, trycker du på knappen, åker du dit knappen visar!
En metabeskrivning är den korta texten som visas under en länk efter en sökning. Du kan själv skriva en metabeskrivning för din sida, men även om du inte gör det brukar Google ta en del av det första stycket på sidan som metabeskrivning. Man kan också se på det som en introduktion till sidan!
HTTP och HTTPS har man kanske stött på förut, och dessa är bägge en typ av protokoll. De betyder Hypertext Transfer Protocol Secure om det står HTTPS och är en säker version av HTTP, som används för att skicka data mellan en webbläsare och en server. Med HTTPS är data krypterad, vilket gör det svårt att se informationen om någon försöker snoka! Det skyddar också känslig information, som ditt inlogg och betalningssätt, från att läcka ut. Men det hjälper även rankning då Google ger högre prio till HTTPS sidor. En säkerhetsåtgärd för allas bättre mående.
Analys kommer i många former och webbanalys handlar om användares beteenden på en webbplats. Bland annat mäter man sidvisningar, besökstid, avvisningsfrekvens och konverteringar för att se hur besökare faktiskt använder din webbplats. Verktyg som Google Analytics brukar vara vad som används. Insikterna från en webbanalys gör det möjligt att skapa en så bra webbplats som möjligt, både för användare och företag. En sida på nätet har ju alltid ett mål, och det är viktigt att de som ser sidan tydligt förstår målet så att det blir uppfyllt! Om någon i en fotbollsmatch inte kan reglerna kanske de tror att de bara ska hålla i bollen så länge som möjligt ju!
UI, eller User Interface, är de delar av en webbplats, app eller annat program som användare interagerar med. Det kan bland annat vara designen av knappar, ikoner, menyer och allting visuellt som gör att du kan använda tjänsten. En bra UL gör det lätt för dig att göra det du vill på en webbplats. Det är lätt att förvirra UI och UX, eftersom de båda har med användaren att göra, men UX är mer om hur användaren känner!
IT betyder informationsteknologi, och det är en samlingsterm för all teknik som används för att lagra, bearbeta, överföra och hämta information. Däribland finner du datorer, nätverk, programvara, datasäkerhet och IT-support. Det är en bred term, men i vardagligt språk brukar IT handla om något relaterat till datorer.
Bounce rate är procenten av besökare som lämnar en webbplats efter att bara ha besökt en sida och en hög bounce rate kan tyda på lågt engagemang eller brist på relevant innehåll för besökaren! Bounce rate behövs för att förstå engagemanget hos användare. Hög bounce rate kan också visa att sidan inte möter användarnas förväntningar, så sänker du din bounce rate så betyder det att folk som hamnar på sidan vill stanna kvar!
Keyword density är andelen gånger ett sökord används på en sida i förhållande till antalet ord på sidan. Tänk på det som om du skulle använda ett nyckelord mellan varje ord i en mening. Liksom, vad liksom är det liksom som händer liksom? Att använda rätt mängd av ett ord ger bättre resultat (och mindre huvudvärk för de som måste lyssna!). Keyword density visar sökmotorer vad en sida handlar om, utan att verka överoptimerad.
Kort svar: Nej! Keyword stuffing innebär att överdrivet använda ett sökord eller fras på en sida och försöka manipulera sidans rankning. Istället leder det ofta till att det flaggas som spam eftersom det för det mesta uppkommer onaturligt på sidan med. Sökordet kan placeras i text, titlar, metadata och även i dolda områden på en sida. Upptäcker sökmotorer keyword stuffing bestraffas det vanligtvis genom sämre ranking, motsatsen till vad du försökte uppnå.
Det står för Search Engine Optimization och innebär att göra webbplatser så synliga som möjligt på sökmotorer som Google! Genom att använda tekniker som on-page och off-pageoptimering, länkbyggande och relevanta nyckelord strävar SEO efter att öka webbplatsens rankning och locka relevanta besökare utan annonser. Eller ja, i korta drag kan man väl säga att du syns när någon söker dig på Google. SEO har en stor vikt för att öka en webbplats synlighet och locka till sig folk. Det minskar beroendet av betald trafik, bygger trovärdighet och förbättrar användarupplevelsen. En väloptimerad webbplats får bättre placeringar i sökresultat, vilket ger mer trafik och möjliga konverteringar!
CMP har sitt fulla namn som Consent Management Platform och är ett verktyg som används för att hantera samtycken från webbplatsens besökare vad gäller deras data. En CMP är vad som möjliggör att webbplatser följer dataskyddslagar som GDPR, genom att låta användare bestämma om de vill låta sidan använda cookies och andra spårningstekniker! Plattformen samlar in dessa samtycken, och gör så att företag kan visa att de följer de regler som gäller på internet. En CMP är viktig eftersom den försäkrar att webbplatsen följer lagarna och skyddar användarnas rätt till integritet. Dels behövs det för att undvika böter och sanktioner, men också dels för att behålla förtroendet hos kunder! Genom att använda en CMP kan företag hantera cookies och annan datainsamling transparent, vilket i grund och botten bara är att kunden bestämmer över sin data och vet vad företaget använder den till.
Det finns många olika sorters CMP, vi använder oss av Cookiebot som vi också är partners med.
CTR (Click-Through Rate) är procenten av personer som klickar på en länk eller annons jämfört med antalet visningar (impressions). Det är ett mått på hur lockande annonsen eller länken är för dem som ser den och används för att se effektiviteten av en digital kampanj! CTR mäter hur engagerande en annons eller länk är för de som stöter på den och är en nyckelspelare i kampanjer! En hög CTR pekar på att annonser och länkar är relevanta så att de gör sitt jobb, vilket då är att konvertera besökare till kunder!
API, eller Application Programming Interface, är en hög med regler och protokoll som tillåter olika program att kommunicera. I digital marknadsföring används API ofta för att dela data mellan system, som när man integrerar analysverktyg eller spårningstjänster på en webbplats. API är viktigt både för kommunikation mellan olika system och att samla in data. Detta förbättrar analyser, men också marknadsföring, genom att ge rätt information och förenkla ny integration som gör att kundupplevelsen blir bättre!
URL betyder Uniform Resource Locator och är som en adress för sidor och resurser på internet. Den består av en domän och en sökväg och kan ha med parametrar för att spåra kampanjer. Tänk på det som en adress på ett brev, bara att din webbläsare är posten som ska hitta den! En bra URL hjälper användare att förstå innehållet på en sida innan de ens klickar. Det är viktigt för SEO eftersom sökmotorer föredrar läsbara och beskrivande URLs som har med klara nyckelord.
Kort svar: Ja! Oftast. En redirect är en omdirigering av en webbadress till en annan, så det gör att du skickar den som letar från en gammal URL till en ny. Det finns flera typer av redirects, såsom 301 (permanent) och 302 (tillfällig) och de används som beskrivet när du vet att den gamla sidan permanent blir avvecklad eller när du temporärt behöver leda trafik till andra sidor. Redirects behövs för att hantera trasiga länkar och leda besökare till rätt innehåll. De försäkrar att användare och sökmotorer hamnar på den sida som de ska! Detta ger en god användarupplevelse och låter dig undvika att tappa SEO-värde.
Paginering är när du delar upp innehåll på en webbplats i flera sidor. Det används ofta för bättre navigering och för att stora mängder innehåll ska bli hanterbart av både besökaren och sökmotorn. Paginering hjälper dig organisera allt på dina sidor på ett strukturerat sätt. Det gör det enklare för användare att hitta på sidan och hjälper sökmotorer att förstå innehållet, som sen också förbättrar sidans synlighet och användarvänlighet!
Indexering innebär att sökmotorer skannar och lagrar information om sidor på en webbplats för att visa dem i sökresultaten. En sida som är indexerad är synlig och kan bli upptäckt av användare genom sökningar på Google. Är en sida inte indexerad kan den inte hittas av någon genom sökmotorer! Att se till att alla viktiga sidor indexeras är oerhört viktigt för sin synlighet. Syns du inte, finns du inte!
En landningssida är en sida skapad för att konvertera besökare. Landningssidor har som uppgift att matcha budskap i en kampanj till det som besökaren förväntar sig och har ofta med CTA för besökaren! Landningssidor är utformade för att leda besökare till en viss handling, som köp eller dylikt. En bra landningssida ökar chansen stort för att du får en konvertering, och det vill vi ju alla. Kunden blir nöjd för sitt köp och det blir du med!
ALT-texter är texter som beskriver bilder på en webbplats. Du ser ofta inte ALT-texter, men för sökmotorer är de alltid där. De hjälper sökmotorer att förstå vad som finns på bilden och är viktiga för tillgänglighet, då de även hjälper användare med till exempel synnedsättningar.
Backlinks är länkar från andra webbplatser som pekar till din egen. De ökar din trovärdighet för sökmotorer om länken är relevant till ämnet. Om du diskuterar datorer och sen skriker fisk mitt i en mening så hade det nog varit konstigt för alla involverade! Man kan också se på det som en rekommendation från andra webbplatser. Ju fler bra backlinks en sida har, desto större chans har den att rankas högre, vilket ger mer organisk trafik.