Hej! Det här är en helt ny ”serie” av blogginlägg där jag tänker försöka reda ut vissa vanliga frågeställningar & missuppfattningar angående hemsidor och webb.
En väldigt vanlig fråga är den där om Google, SEO & sökmotoroptimering. Det börjar ofta med en fråga eller konstaterande likande:
- Jag har installerat den där SEO-grejen, vad skriver jag in mina sökord för att jag ska komma högt upp?
- Hej – fixar du så att min hemsida kommer högt upp på google?
- Hej – jag har installerat det där yoast – varför hittar man inte mig när man söker?
Jag vill försöka reda ut det här lite.
- Det finns ingen magisk plats du kan skriva in dina sökord på för att du ska komma högt upp.
- Ja! – Men inte hur som helst och inte på vilka sökord som helst. Det är stor skillnad att ligga högst upp på sökordet ”Apple” och ditt eget företagsnamn t.ex.
- Yoast är ett bra plugin, det hjälper en med vissa delar men det är INTE en mirakellösning.
Just den andra punkten här uppe är tyvärr något jag vill påstå att branschen är skyldig till. ”Vi garanterar dig första plats på Google”. Som sagt innan, att komma högst upp på ett totalt orelevant ord eller sökfras är helt meningslöst, då är jag hellre nummer fem på ett ord folk söker efter.
Men jag kan väl bara lägga in alla mina ord lite överallt i texten? Eller jag kanske kan skriva alla orden där ingen ser dom?
NEJ. Det är någonting som var väldigt populärt förr. Man tog t.ex och skrev långa stycken med vit text mot vit bakgrund i tron att Google skulle se det som någonting bra. Google har blivit mycket smartare över åren och förstår ofta när det är ren så kallad ”keyword stuffing”, dvs att man bara har kastat in ord för att man vill komma högt upp på dom. Det är någonting som nuförtiden faktiskt straffas rätt hårt.
Men du optimerar väl min sida en gång sen är det klart?
Även här är det ett nej. Man kan absolut göra en stabil och bra grund, det jag vill kalla för ”grund-seo” – dvs att man förbereder sidan för att kunna nå höga placeringar.
SEO är dock ett löpande arbete och långt ifrån ett engångsarbete, det kräver en hel del både av dig som ägare och av den personen som hjälper dig.
Men vad ska jag tänka på? Har du några tips?
Men självklart har jag några tips – dom kommer här!
- Skriv för besökaren och inte för Google!
Grundtanken i en sökmotor är att de resultaten som är längst upp ska vara de resultaten som levererar värde till besökaren. Om jag t.ex. söker efter ”när går nästa buss från Malmö till Lund” så får jag upp en tidtabell och sen en länk till skånetrafiken hemsida. Alltså är resultatet helt rätt! De flesta sökningarna på google är just fraser och frågor, besvarar du den frågan bäst – så kommer du antagligen hamna högt upp. - Gör en sökordsanalys!
Det finns INGEN mening med att optimera om du inte vet vilka ord eller fraser du ska optimera mot. Om du ligger längst upp på sökningar som har en sökning om året kommer det inte göra dig mycket nytta alls. Ta reda på vilka ord eller fraser som just dina kunder söker efter och fokusera gärna på de fraserna som är ”buying intent”. Exempel är om du säljer strumpor. Då vill du gärna hamna högt upp på en sökfrasen som t.ex ”billiga strumpor” eller ”köpa strumpor” – inte ”sticka dina egna strumpor”. - Placera dina sökord rätt!
Är du en frisör i Malmö kan det vara en väldigt bra idé att nämna att du finns just i Malmö, gärna tidigt i texterna och gärna i rubrikerna. - Skapa värde och content som dina besökare vill läsa och som andra gärna länkar till!
Ett sätt för att Google att bedöma om innehåll är värdefullt är att se om andra sidor på nätet länkar till den sidan. Är det många andra sidor som länkar tillbaka till sidan (speciellt om det är stora sidor som har funnits länge och själv har bra trovärdighet) visar på att innehållet borde vara värdefullt. - Producera content!
Har du inget innehåll så finns det ingenting att hamna högt upp på. Så producera blogginlägg, skriv bra innehåll och leverera värde till dina besökare.
Också några enklare och snabbare tips för seo:
- SSL – Se till att din hemsida är säker och krypterad, dvs att hemsideadressen är https och inte http.
- Se till att optimera dina bilder – Stora tunga bilder gör hemsidan långsam. En långsam hemsida är både dåligt för dina positioner i sökresultaten och för användarupplevelsen.
- Använd ett bra webbhotell – Som ovan. Dåliga webbhotell – långsamma sidor. Långsamma sidor – dålig ranking.
Håller ni med? Har ni några frågor eller kommentarer? Tycker ni att det här var ett lästvärt inlägg?
Kommentera, dela det eller helt enkelt länka till det! (ni ser vad jag gjorde där?)