Nyhetsbrev är som vi redan vet ett kraftfullt verktyg för att nå ut till kunder och driva försäljning men för att det ska kännas värt att jobba med (eller att anlita någon för) så vill du självklart att ditt nyhetsbrev ska konvertera. Så, hur gör man då för att se till så nyhetsbrevet inte bara blir läst utan också konverterar läsare till kunder? Här kommer några beprövade strategier för hur du kan göra!
- Förstå din målgrupp
Se till så du verkligen vet vem din målgrupp är. Vilka är de? Vad är deras behov och intressen? Var i livet befinner de sig? Anpassa innehållet i ditt nyhetsbrev så det speglar målgruppen.
Tips: Använd segmentering för att skicka riktat och relevant innehåll till olika delar av din målgrupp!
- Skapa engagerande innehåll
Innehållet i ditt nyhetsbrev är avgörande. Vad ska mottagaren få ut av nyhetsbrevet? Det måste vara intressant, värdefullt och relevant för mottagaren. Använd gärna en blandning av att presentera era produkter eller tjänster med informativa artiklar/blogginlägg, kundberättelser, specialerbjudanden eller nyheter som är bra för mottagaren att känna till.
Tips: Kör A/B-test för att se vad som engagerar din målgrupp. Skicka ut ett typ av innehåll till en kundgrupp och ett typ av innehåll till en annan. Jämför statistiken!
- Välj rubrik med omsorg
Varför ska mottagaren vilja öppna just ditt nyhetsbrev när den blir överöst av utskick? Välj en riktigt bra och lockande rubrik. Rubriken är det första som mottagaren ser och den måste vara tillräckligt intressant för att motivera mottagaren att öppna brevet. Använd tydliga, konkreta och lockande formuleringar som väcker nyfikenhet, engagemang eller intresse.
Tips: Även här kan du köra A/B-tester för att se vilken typ av rubrik just din målgrupp gillar mest.
- Personifiera dina meddelanden
I de flesta program för nyhetsbrev kan du använda personifierade meddelanden. Det innebär att mottagaren får ”Hej Anna” istället för bara ”Hej!”. Personifiering kan öka chansen för konvertering betydligt. Använd mottagarens namn och anpassa innehållet baserat på tidigare köp eller interaktion med ditt företag. Det ger känslan av att nyhetsbrevet är speciellt för just mottagaren och inte ett utskick till ”alla”.
Tips: Segmentera olika grupper baserat på aktivitet, tidigare köp etc. och skicka ut riktade brev till varje grupp!
- Använd en stark CTA
Starka call-to-actions är viktiga för att få mottagaren att gå från läsare till köpare. Varje nyhetsbrev bör innehålla minst en tydlig uppmaning till handling. Det kan vara att läsa en artikel, registrera sig på ett evenemang, ta kontakt eller göra ett köp/beställning. CTA:s bör alltid vara tydliga, synliga och ge läsaren en anledning att agera.
Tips: Lägg CTA på olika platser i brevet. En del scrollar snabbt ner i nyhetsbrevet medan andra tittar länge på samma plats. Skapa möjlighet att fånga personen oavsett vilken typ av läsare denne är.
- Optimera för mobilanvändning
Vi kan inte poängtera nog hur många det är som idag sköter i princip all sin digitala närvaro genom mobilen. Allt från att besöka hemsidor till att läsa mail sker via telefonen och då är det totalt avgörande att nyhetsbrevet ser bra ut även där. Se till att layout och design fungerar både på dator, telefon och olika typer av skärmar och att texten är lättläst även på mobilen.
Tips: Gör alltid testutskick till dig själv, och gärna någon annan som kan se med andra ögon på det, innan du går live och skickar ut nyhetsbrev till dina listor. På så sätt får du chansen att upptäcka eventuella fel och hinna rätta till dessa innan de når ut.
- Analysera och justera
Använd analyserna som finns i ditt program för att ta reda på hur open rate, click rate, revenue rate etc. ser ut. Använd denna data för att förstå vad som fungerar och vad som kan förbättras och våga justera utifrån det du ser.
Tips: Ännu en gång så är A/B-tester värdefulla för att göra jämförelser.
- Var konsekvent i dina utskick
Slutligen, var konsekvent med ditt nyhetsbrev. Skicka ut det regelbundet (gärna minst ett per månad) så dina mottagare vet när de kan förvänta sig att höra ifrån dig. Det betygger förtroende och håller ditt varumärke på top of mind hos dina kunder.
Tips: Precis som man kan göra en content calendar för att planera upp sitt innehåll till sociala medier är det jättesmart att skapa upp en calendar för ditt nyhetsbrev. Bestäm datum brevet ska gå ut och planera in i förväg vad det ska handla om! På det sättet slipper du stå där samma dag varje månad och få panik över vad du egentligen ska skicka ut!
Med detta säger vi på Hjältebyrån stort lycka till med dina nyhetsbrev och om du har några frågor eller vill ha hjälp så är du varmt välkommen att höra av dig! Direktlänk till vårt kontaktformulär finns HÄR.