SEO
SEO, sökmotorsoptimering, google-optimering – kärt barn har många namn! Att optimera för sökmotorer, oftast Google, är en viktig del i den digitala närvaron och någonting som krävs för att kunna klättra i resultat.
Se SEO lite som lokalplacering för din fysiska butik. Hur bra produkter du än har och hur bra priser du än har så hjälper det tyvärr inte om din din butik är placerad där ingen kan hitta den. Att få en toppposition i sökmotorerna kan alltså helt enkelt jämföras med att ha sitt skyltfönster på den mest trafikerade gatan i stan!
Att jobba med länkar, texter, intern struktur och en bra helhets-strategi är det som hjälper dig nå riktigt högt!
SEO handlar inte enbart om kvantiteten utan även om kvaliten! Det viktigaste är inte hur många besökare du lyckas driva till din hemsida, det viktiga är hur många besökare som även är potentiella kunder som du lyckas driva in. Ett bra SEO-arbete har fokus på kvalitativ trafik!
Varför SEO?
-
Långsiktig investering – det du gör idag kommer synas en lång tid framöver
-
Trovärdighet – en hög placering på Google ökar din trovärdighet
-
Syns du inte så finns du inte – så enkelt är det
-
Du skapar utrymme för att investera på bredare front
Hur fungerar det egentligen med SEO
– vad gör man?
SEO är ett väldigt brett begrepp och innefattar allt från det som görs på själva hemsidan (on-page SEO) till det som händer utanför hemsidan, länkar och backlinks (off-page SEO).
För att kunna få koll på sin SEO och faktiskt klättra i resultaten krävs det ett gediget och pågående arbete. Man arbetar med allt från ovan nämnda länkar till att göra sökordsanalyser, kodoptimering, hastighetsoptimering, schema-markups och ren copywriting.
Det viktiga är ofta att göra sin research och att verkligen ha koll på vad man optimerar mot. Att ha position ett på ett sökord men 2 sökningar i månaden är betydligt sämre än att ha position 4 på ett sökord med 4000 sökningar per månad.
Fokus på sökord som konverterar och ger dig sälj!
Här finns det breda sökord och så kallade ”long-tail keywords”. Om vi utgår ifrån att du säljer bilar så är ordet ”bil” ett väldigt brett sökord. Det ger många sökningar men ”search intent” (dvs. vad användaren är ute efter med sökningen) kan vara allt från att köpa en ny bil till att skriva ett skolarbete. Om vi begränsar sökningen lite och kollar på sökordet ”köpa bil” så har vi begränsat ner det till människor som aktivt letar efter att köpa en bil. Det kan dock vara vilken bil som helst och om du enbart säljer lyxbilar är kanske inte en person som vill köpa en Ford Fiesta den bästa kunden för dig.
Om vi går ännu längre ner i den här tratten och fortsätter begränsa så kommer vi till slut till ett riktigt ”long-tail keyword” som kanske är ”köpa röd Ferrari 2012” – om det är en bil du säljer så har du alltså lyckats få in en köpare som vill ha exakt det du säljer!