SEO
SEO, sökmotorsoptimering, google-optimering – kärt barn har många namn! Att optimera för sökmotorer, oftast Google, är en viktig del i den digitala närvaron och någonting som krävs för att kunna klättra i resultat.
Se SEO lite som lokalplacering för din fysiska butik. Hur bra produkter du än har och hur bra priser du än har så hjälper det tyvärr inte om din din butik är placerad där ingen kan hitta den. Att få en toppposition i sökmotorerna kan alltså helt enkelt jämföras med att ha sitt skyltfönster på den mest trafikerade gatan i stan!
Att jobba med länkar, texter, intern struktur och en bra helhets-strategi är det som hjälper dig nå riktigt högt!
SEO handlar inte enbart om kvantiteten utan även om kvaliten! Det viktigaste är inte hur många besökare du lyckas driva till din hemsida, det viktiga är hur många besökare som även är potentiella kunder som du lyckas driva in. Ett bra SEO-arbete har fokus på kvalitativ trafik!
Varför SEO?
-
Långsiktig investering – det du gör idag kommer synas en lång tid framöver
-
Trovärdighet – en hög placering på Google ökar din trovärdighet
-
Syns du inte så finns du inte – så enkelt är det
-
Du skapar utrymme för att investera på bredare front

Hur fungerar det egentligen med SEO
– vad gör man?
SEO är ett väldigt brett begrepp och innefattar allt från det som görs på själva hemsidan (on-page SEO) till det som händer utanför hemsidan, länkar och backlinks (off-page SEO).
För att kunna få koll på sin SEO och faktiskt klättra i resultaten krävs det ett gediget och pågående arbete. Man arbetar med allt från ovan nämnda länkar till att göra sökordsanalyser, kodoptimering, hastighetsoptimering, schema-markups och ren copywriting.
Det viktiga är ofta att göra sin research och att verkligen ha koll på vad man optimerar mot. Att ha position ett på ett sökord men 2 sökningar i månaden är betydligt sämre än att ha position 4 på ett sökord med 4000 sökningar per månad.
Fokus på sökord som konverterar och ger dig sälj!
Här finns det breda sökord och så kallade ”long-tail keywords”. Om vi utgår ifrån att du säljer bilar så är ordet ”bil” ett väldigt brett sökord. Det ger många sökningar men ”search intent” (dvs. vad användaren är ute efter med sökningen) kan vara allt från att köpa en ny bil till att skriva ett skolarbete. Om vi begränsar sökningen lite och kollar på sökordet ”köpa bil” så har vi begränsat ner det till människor som aktivt letar efter att köpa en bil. Det kan dock vara vilken bil som helst och om du enbart säljer lyxbilar är kanske inte en person som vill köpa en Ford Fiesta den bästa kunden för dig.
Om vi går ännu längre ner i den här tratten och fortsätter begränsa så kommer vi till slut till ett riktigt ”long-tail keyword” som kanske är ”köpa röd Ferrari 2012” – om det är en bil du säljer så har du alltså lyckats få in en köpare som vill ha exakt det du säljer!
Vanliga frågor om SEO
Google Adwords (numera Google Ads) är Googles annonseringsplattform för att skapa och visa betalda annonser i sökresultat och på andra nätverk. Med andra ord, detta är vart du vänder dig om du vill annonsera dina länkar på Google! Du vet, alla de som har en liten “sponsrad” tagg vid sidan om sig längst upp när du söker.
Bing Ads (eller nu heter det Microsoft Ads) är en annonseringsplattform som låter företag visa annonser på Microsofts söknätverk. Här betalar du Microsoft så att dina länkar blir sponsrade! Skillnaden mellan dessa och Google Ads är att Microsoft når en annan demografi och är mer kostnadseffektivt.
Looker Studio (tidigare Google Data Studio) är ett verktyg för att skapa rapporter. Det baserar sin data från olika källor och framställer det för dig så att du kan göra det presentabelt! Väldigt effektivt om du har många kunder som du vill skicka data till.
Ahrefs är en tjänst först och främst för SEO. Deras SEO-verktyg ger insikter om sökordsanalys, konkurrenter och backlink-profiler, så att du kan göra data-baserade beslut och öka din synlighet! Som SEMrush, är det ett verktyg som finns där för att hjälpa dig på traven med optimering av din webbplats.
Vi kan ju börja med vad är SEMrush? Jo, det är ett SEO- och marknadsföringsverktyg som är bra för att hålla koll på dina sökord, annonser och din allmänna webbplatsprestanda. Huvudsakligen är det precis som Ahrefs en tjänst och som fyller samma syfte, det är ett verktyg för att låta dig göra datadrivna beslut. Om du gillar tjänsten eller ej är subjektivt, men vi tycker den funkar bra!
Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg som gör det möjligt att hantera spårningskoder och taggar på en webbplats utan att behöva redigera koden direkt. Eller ja, lite måste man ändå hålla på, men det är inte mer än att klippa och klistra! Du får en kod från GTM som du sätter in på din webbplats, sen styr du allt från GTMs egna sida! Där skapar du taggar för specifikt det du vill hålla koll på. Sen skickas den datan till det analysverktyg du använder så du kan utnyttja datan med!
Google Analytics är ett analysverktyg som huvudsakligen ger insikter om webbplatstrafik, användarbeteenden och konverteringar. Google Analytics (eller GA4 som det nu förkortas) hjälper dig att förbättra din webbplats struktur, genom att tala om vilka knappar som trycks på eller vilka sidor folk tar sig till. På så sätt kan du sen forma sidan för användarupplevelsen, eller för CRO (men helst för båda!) så att den blir sitt bästa jag.
Det Google Search Console gör, är att hjälpa webbplatsägare övervaka och optimera synligheten i sökresultat. Du kan hålla koll på enskilda sidor för att se om de är ordentligt indexerade till exempel, och se vilken sitemap de tillhåller, hur Google ser på sidan och varför den inte är indexerad, om det nu skulle vara så. Det är även helt gratis, så bara till att börja använda!
Domain Rating, ofta förkortat DR, är ett mått som utvecklats av SEO-verktyg (som Ahrefs) för att ange styrkan en domän har i form av länkprofil. DR-värdet påverkas av antalet och kvaliteten på länkar som pekar på domänen. Du kan även stöta på AS (Authority Score) eller Pagerank med, vilka är liknande termer som används. Dessa har lite variationer i hur de räknar, men har samma mål. Det handlar oftast om tillitsbyggande, och hjälper med att förbättra webbplatsen! Om Google inte litar på en sida vill den ju inte visa sidan, så DR blir ett mått som talar om när du behöver öka hur mycket Google tror på din webbplats.
En sitemap visar alla sidor på en webbplats och hur de länkas samman. Det blir som en karta där sökmotorer kan orientera sig till innehållet. Sitemaps kommer i två former: en för användare och en för sökmotorer, vilket kallas för en XML-sitemap. XML står för Extensible Markup Language, som en liten bonus ifall du undrade. Sitemaps är ditt sätt att påverka hur din sida blir indexerad, så du hjälper Google att förstå din webbplats.
Ett PBN, eller Private Blog Network, är ett nätverk av webbplatser som har samma ägare och skapar länkar till en huvudwebbplats. Ibland görs detta för att boosta upp SEO-ranking, men det är inte bra praktik, då det ses som manipulation av länkvärde. Blir man flaggad av att ha ett PBE så får det motsatt effekt på Google, där ditt värde istället sjunker.
Organisk sökning är när användare hittar en webbplats naturligt på sökmotorer. Till exempel om du trycker på en länk där det inte står “annons”, då har du organiskt hittat hemsidan. Organisk trafik skapas genom SEO, snarare än betalda annonser, och är ofta en långsiktig strategi för att få trafik. Det är även bra för företag, eftersom de slipper betala för annonser om de har mycket organisk trafik!
SERP är sidan med länkar som visas efter en sökning och står helt enkelt för Search Engine Results Page. Den innehåller allt från text till kartor, beroende på vad du sökte. Att förstå strukturen av en SERP leder ofta till att du förstår hur du vill placera i sökningar!
En metabeskrivning är den korta texten som visas under en länk efter en sökning. Du kan själv skriva en metabeskrivning för din sida, men även om du inte gör det brukar Google ta en del av det första stycket på sidan som metabeskrivning. Man kan också se på det som en introduktion till sidan!
Sökordsanalys är processen av att hitta de starkaste sökorden som används för att fånga intresset hos en målgrupp via sökmotorer. Förstår du vad folk söker efter så kan du anpassa ditt utbud och även öka din synlighet på din webbplats. En sökordsanalys är en del av en sökordsstrategi, och en bra sådan ökar din chans att få rätt trafik till dig!
Analys kommer i många former och webbanalys handlar om användares beteenden på en webbplats. Bland annat mäter man sidvisningar, besökstid, avvisningsfrekvens och konverteringar för att se hur besökare faktiskt använder din webbplats. Verktyg som Google Analytics brukar vara vad som används. Insikterna från en webbanalys gör det möjligt att skapa en så bra webbplats som möjligt, både för användare och företag. En sida på nätet har ju alltid ett mål, och det är viktigt att de som ser sidan tydligt förstår målet så att det blir uppfyllt! Om någon i en fotbollsmatch inte kan reglerna kanske de tror att de bara ska hålla i bollen så länge som möjligt ju!
När man talar om search intent så handlar det om syftet bakom en sökfråga. Det vill säga, vad är de egentligen ute efter att hitta med sin sökning? Det kan vara information, hitta en plats, göra ett köp eller vad som helst! Vilken intention har du när du söker? Och hur kan vi förstå och svara på det? Det är search intent!
KPI står för Key Performance Indicator och handlar om det viktiga värdet du vill kolla på för dina mål! Om du tänker dig en hockeymatch så spelar det inte någon roll hur många tacklingar du lyckas med i det stora hela (även om det är kul), utan snarare om hur många mål ditt lag kan göra. KPI är målen, eller snarare så visar de hur bra du når de målen, och kan vara försäljningstillväxt, kundnöjdhet, engagemang, konverteringar eller vilket värde som helt enkelt är viktigast för det du utför!
Backlinks är länkar från andra webbplatser som pekar till din egen. De ökar din trovärdighet för sökmotorer om länken är relevant till ämnet. Om du diskuterar datorer och sen skriker fisk mitt i en mening så hade det nog varit konstigt för alla involverade! Man kan också se på det som en rekommendation från andra webbplatser. Ju fler bra backlinks en sida har, desto större chans har den att rankas högre, vilket ger mer organisk trafik.
Keyword density är andelen gånger ett sökord används på en sida i förhållande till antalet ord på sidan. Tänk på det som om du skulle använda ett nyckelord mellan varje ord i en mening. Liksom, vad liksom är det liksom som händer liksom? Att använda rätt mängd av ett ord ger bättre resultat (och mindre huvudvärk för de som måste lyssna!). Keyword density visar sökmotorer vad en sida handlar om, utan att verka överoptimerad.
Kort svar: Nej! Keyword stuffing innebär att överdrivet använda ett sökord eller fras på en sida och försöka manipulera sidans rankning. Istället leder det ofta till att det flaggas som spam eftersom det för det mesta uppkommer onaturligt på sidan med. Sökordet kan placeras i text, titlar, metadata och även i dolda områden på en sida. Upptäcker sökmotorer keyword stuffing bestraffas det vanligtvis genom sämre ranking, motsatsen till vad du försökte uppnå.
Det står för Search Engine Optimization och innebär att göra webbplatser så synliga som möjligt på sökmotorer som Google! Genom att använda tekniker som on-page och off-pageoptimering, länkbyggande och relevanta nyckelord strävar SEO efter att öka webbplatsens rankning och locka relevanta besökare utan annonser. Eller ja, i korta drag kan man väl säga att du syns när någon söker dig på Google. SEO har en stor vikt för att öka en webbplats synlighet och locka till sig folk. Det minskar beroendet av betald trafik, bygger trovärdighet och förbättrar användarupplevelsen. En väloptimerad webbplats får bättre placeringar i sökresultat, vilket ger mer trafik och möjliga konverteringar!
SEM, står för Search Engine Marketing, och innebär att marknadsföra en webbplats via sökmotorer genom att kombinera SEO och betalda annonser, som Google Ads till exempel. Målet med SEM är att öka synligheten i sökresultaten och driva trafik till en webbplats genom att rikta sig till specifika nyckelord och målgrupper. Skillnaden mellan SEO och SEM är att SEO inte kostar något, utan det gör du helt på din egen sida medan SEM betalar du för ännu starkare synlighet. SEM är viktigt för företag som vill nå nya kunder snabbt. Hur många gånger har du sökt på någonting och en sponsrad länk ligger högst upp? Med riktad annonsering kan SEM hjälpa att ge den bästa synligheten för vissa sökord. Detta är särskilt användbart när konkurrensen om nyckelord är hög och kan hjälpa företag att bygga upp sitt varumärke.
CRO betyder Conversion Rate Optimization och är processen av att optimera webbplatser eller sidor för att besökare ska konvertera (utföra det du vill), till exempel att köpa något eller skapa ett konto. Genom tester och analys förbättras användarupplevelsen och innehållet för att öka konverteringar. Att fönsterhandla är ok men efter 11:e gången vill du väl att kunden ska köpa något med! CRO är lönsamt då det skapar en högre vinst utan att nödvändigtvis öka antalet besökare. Analyserar man användarbeteenden så kan man förbättra användarresan och då gör CRO en webbplats mer effektiv och gynnsam!
CTA är en uppmuntran till användaren att göra något, till exempel att ta kontakt eller registrera sig. Det betyder ju trots allt Call To Action! CTA-knappar eller texter finns till för att bryta upp scrollandet och göra användaren engagerad till något. CTA:s är viktiga för att driva användaren framåt, något som hjälper att göra besökare till leads eller kunder. En tydlig och engagerande CTA förbättrar användarens upplevelse och gynnar både dig och användaren.
CPC (Cost Per Click) är den kostnad som annonsörer betalar varje gång någon klickar på deras annons. CPC används ofta inom SEM och digital annonsering för att mäta hur effektiv kontra hur dyr kampanjen är. Det vill säga, det mäter vad en kampanj kostar och jämför det för att se om den är värd sina pengar. CPC är viktigt för att ge ett mått på dina kampanjer. Genom att kolla CPC kan företag styrka sina kampanjer och kontrollera sina kostnader. En låg CPC leder ofta till en högre vinst i betald annonsering.
Kort svar: Ja! Oftast. En redirect är en omdirigering av en webbadress till en annan, så det gör att du skickar den som letar från en gammal URL till en ny. Det finns flera typer av redirects, såsom 301 (permanent) och 302 (tillfällig) och de används som beskrivet när du vet att den gamla sidan permanent blir avvecklad eller när du temporärt behöver leda trafik till andra sidor. Redirects behövs för att hantera trasiga länkar och leda besökare till rätt innehåll. De försäkrar att användare och sökmotorer hamnar på den sida som de ska! Detta ger en god användarupplevelse och låter dig undvika att tappa SEO-värde.
Indexering innebär att sökmotorer skannar och lagrar information om sidor på en webbplats för att visa dem i sökresultaten. En sida som är indexerad är synlig och kan bli upptäckt av användare genom sökningar på Google. Är en sida inte indexerad kan den inte hittas av någon genom sökmotorer! Att se till att alla viktiga sidor indexeras är oerhört viktigt för sin synlighet. Syns du inte, finns du inte!
ALT-texter är texter som beskriver bilder på en webbplats. Du ser ofta inte ALT-texter, men för sökmotorer är de alltid där. De hjälper sökmotorer att förstå vad som finns på bilden och är viktiga för tillgänglighet, då de även hjälper användare med till exempel synnedsättningar.