Digitala strategier
Vi återkommer ibland till den här liknelsen med kartor och att veta var man ska. Lite så är det även när vi börjar prata om digitala strategier. Allt som görs i den digitala marknadsföringen bör ha ett syfte och ett mål och genom att veta målet kan vi också sätta en strategi för hur vi ska nå dit. Det är här den digitala strategin kommer in!
En digital strategi ger er svar på:
-
Vilka plattformar ska vi finnas på?
-
Vad är målet med vår digitala närvaro?
-
Vem är vår målgrupp?
-
Hur ska vi nå vår målgrupp?
-
Hur ska vi våra mål?
Vad är en digital strategi?
En digital strategi bör sättas upp i början av ert kommunikationsarbete, eller åtminstone ganska snart, och involvera alla era digitala kanaler. Den digitala strategin sätter nämligen grunden för er digitala närvaro och vägleder er genom era digitala beslut. En tydlig strategi och konkreta mål gör det betydligt enklare att arbeta med SEO, content, sociala medier och digital marknadsföring för att synas online. Även om ni, precis som vi, gillar att tänka utanför boxen (yes – fortsätt med det!) så är det faktiskt en stor fördel att i detta fall ha ett par ramar att utgå ifrån.
Hur sätter man upp en digital strategi?
Först och främst så behöver man sätta tydliga mål – vad är det ni vill uppnå med er digitala närvaro? När målen finns på plats så kan man börja lägga upp en strategi. Vår digitala strategi hjälper er att bena ut vilka plattformar ni ska finnas på för att nå er målgrupp och vilken typ av innehåll ni bör producera. Genom att löpande analysera trafik och målgrupper får vi sedan insikter som hjälper oss att revidera och ta nya beslut. Det kanske är att så att den första analysen visade att er primära målgrupp fanns på Instagram men efter en tid inser vi att det faktiskt är Facebook som driver mest trafik och är den kanal som konverterar!
Vanliga frågor om Digitala strategier
Google Adwords (numera Google Ads) är Googles annonseringsplattform för att skapa och visa betalda annonser i sökresultat och på andra nätverk. Med andra ord, detta är vart du vänder dig om du vill annonsera dina länkar på Google! Du vet, alla de som har en liten “sponsrad” tagg vid sidan om sig längst upp när du söker.
Bing Ads (eller nu heter det Microsoft Ads) är en annonseringsplattform som låter företag visa annonser på Microsofts söknätverk. Här betalar du Microsoft så att dina länkar blir sponsrade! Skillnaden mellan dessa och Google Ads är att Microsoft når en annan demografi och är mer kostnadseffektivt.
Google Analytics är ett analysverktyg som huvudsakligen ger insikter om webbplatstrafik, användarbeteenden och konverteringar. Google Analytics (eller GA4 som det nu förkortas) hjälper dig att förbättra din webbplats struktur, genom att tala om vilka knappar som trycks på eller vilka sidor folk tar sig till. På så sätt kan du sen forma sidan för användarupplevelsen, eller för CRO (men helst för båda!) så att den blir sitt bästa jag.
Det Google Search Console gör, är att hjälpa webbplatsägare övervaka och optimera synligheten i sökresultat. Du kan hålla koll på enskilda sidor för att se om de är ordentligt indexerade till exempel, och se vilken sitemap de tillhåller, hur Google ser på sidan och varför den inte är indexerad, om det nu skulle vara så. Det är även helt gratis, så bara till att börja använda!
PIM (Product Information Management) är ett system för att centralisera och hantera produktinformation för flera försäljningskanaler. Ett bra sätt att se det är som en förädling av datan, där du inte bara vill att den ska finnas, utan även att den ska presenteras väl! Vid försäljning av mobiler kan man tydligt se nyttan av PIM. I ett vanligt affärssystem ses varje färg & minnesstorlek som en annan artikel eftersom den behöver separera dem, men kunden ska inte behöva ladda en ny sida för varje variation. PIM system låter detta ske smidigt, genom att gruppera flera artiklar under en produkt, som då kan visas för kunden!
B2I står för Business To Individual och är en marknadsföringsmodell där företag riktar sig till enskilda individer. Det är alltså när din målgrupp består av en specifik person, så du anpassar dina kampanjer efter denne. Tomas på 63 är kanske inte i behov av en sprillans ny speldator, utan hellre köper en snömaskin som hjälper honom skotta!
B2G, eller Business To Government, är en affärsmodell där företag riktar sina produkter eller tjänster till myndigheter. Företag är ofta glada över avtal som detta eftersom det ger en stadig inkomst från staten (vilket man tycker borde ha budget att betala bra!) och kan leda till långa partnerskap!
Zoom är en populär plattform för videokonferenser som möjliggör möten, webbinarier och samarbeten på distans. Zoom används ofta för enkel kommunikation med andra delar av företaget när de behövs, och kan ge ett ansikte att prata med, istället för en vägg av text!
Looker Studio (tidigare Google Data Studio) är ett verktyg för att skapa rapporter. Det baserar sin data från olika källor och framställer det för dig så att du kan göra det presentabelt! Väldigt effektivt om du har många kunder som du vill skicka data till.
Ett kontaktformulär är ett sätt att nå ut till ägaren av webbplatsen. De finns för att ägaren ska kunna svara på dina frågor utan krångel eller krock om de är upptagna för stunden (Eller om du har en brinnande fråga klockan 1 på natten så är det lite skönare att inte bli störd!). Är det mer bråttom kan man i de flesta fall kontakta via en chatt eller ringa ett telefonnummer!
En lead magnet innebär att du ger ut en gratis tjänst eller liknande, som kunden kan använda för sin nytta. Men du ger ut den som ett utbyte för kundens mail eller kontaktinformation. Till exempel, ber du dem skapa ett konto för att använda din gratistjänst, och därigenom kan de sen bli kunder om du erbjuder vad de behöver!
Att ge ut en freebie är nog inget nytt vid det här laget. Syftet med det är egentligen bara att visa vikten av din tjänst, så att folk kan testa och se hur bra du är. Sen kan de avgöra om de tycker du är värd pengarna! Freebies ges ut mest för att locka in nya kunder.
Mobile first innebär att arbeta för mobila enheter i förstahand, sedan optimera för större skärmar. Mobile first håller stor vikt i dagens samhälle eftersom smartphones är något näst intill alla har, och får du en bra erfarenhet på mobilen översätts det ofta till en bra erfarenhet på hemdatorn!
cPanel finns till för att underlätta det administrativa arbetet för dina webbplatser. Det är en kontrollpanel som låter dig hantera webbplatsens filer, databaser, e-post och andra tekniska aspekter, på ett enkelt sätt. Som en samlingsplats du kan gå till för en överblick!
Domain Rating, ofta förkortat DR, är ett mått som utvecklats av SEO-verktyg (som Ahrefs) för att ange styrkan en domän har i form av länkprofil. DR-värdet påverkas av antalet och kvaliteten på länkar som pekar på domänen. Du kan även stöta på AS (Authority Score) eller Pagerank med, vilka är liknande termer som används. Dessa har lite variationer i hur de räknar, men har samma mål. Det handlar oftast om tillitsbyggande, och hjälper med att förbättra webbplatsen! Om Google inte litar på en sida vill den ju inte visa sidan, så DR blir ett mått som talar om när du behöver öka hur mycket Google tror på din webbplats.
CRM (Customer Relationship Management) är vad man kallar ett system som används för att analysera kunders interaktioner och data under hela dess livscykel, såväl som hantera den. Syftet det har är att förbättra kundrelationer, behålla kunder och öka försäljningen. Förenklat kan man tänka på det som att du handlar och får dålig service så vill du inte komma tillbaka, så CRM kollar av vad som skapar bra service istället!
En staging miljö är en testversion av en webbplats där nya funktioner eller uppdateringar kan testas innan de går live. Den simulerar webbplatsen utan att påverka användare. Som en förövning innan den riktiga föreställningen! Går något snett, kan du fixa det innan användare upplever det!
Content marketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot skapandet av värdefullt & relevant innehåll för en specifik målgrupp! Sen kan själva innehållet vara allt möjligt, som blogginlägg, artiklar, videor och sociala medier-inlägg. Till exempel om folk i målgruppen ofta går till en skatepark, så är det ju smart om man använder skateparken! Samma sak, om din målgrupp ofta besöker en hemsida om djur, är det smart att ha med djur i sin content!
Ett nyhetsbrev skickas ut till kunder som har skrivit upp sig eller handlat hos dig redan och kommer ofta med uppdateringar och erbjudanden som kan vara intressanta för kunden. Nyhetsbrev skickas oftast via e-post, och är bra för att hålla kvar kunden hos dig samtidigt som det är billigt att skicka ut!
Målgruppsanalys är egentligen bara att förstå behovet hos en publik, inklusive deras intressen och beteenden. Företag lägger sedan en grund med hjälp av detta för att skapa en produkt som deras målgrupp faktiskt gillar. Ibland vill man ju inte ha en apelsin förrän man ser den i affären, det är lite samma sak här. Du kanske inte vill ha en vattenkokare tills du ser att den finns att köpa!
Sökordsanalys är processen av att hitta de starkaste sökorden som används för att fånga intresset hos en målgrupp via sökmotorer. Förstår du vad folk söker efter så kan du anpassa ditt utbud och även öka din synlighet på din webbplats. En sökordsanalys är en del av en sökordsstrategi, och en bra sådan ökar din chans att få rätt trafik till dig!
Analys kommer i många former och webbanalys handlar om användares beteenden på en webbplats. Bland annat mäter man sidvisningar, besökstid, avvisningsfrekvens och konverteringar för att se hur besökare faktiskt använder din webbplats. Verktyg som Google Analytics brukar vara vad som används. Insikterna från en webbanalys gör det möjligt att skapa en så bra webbplats som möjligt, både för användare och företag. En sida på nätet har ju alltid ett mål, och det är viktigt att de som ser sidan tydligt förstår målet så att det blir uppfyllt! Om någon i en fotbollsmatch inte kan reglerna kanske de tror att de bara ska hålla i bollen så länge som möjligt ju!
CPV står för Cost Per View, och är en prismodell för videoreklam där du betalar varje gång någon ser videon. Vad du betalar beror på antalet visningar snarare än klick, vilket gör det användbart för att sprida ditt varumärke. Idén är ju att vara mer kostnadseffektiv än CPC (Cost Per Click) som ändå kan nå långt så att folk vet vem du är! Det gör det också möjligt att mäta hur bra dina videokampanjer är. YouTube och liknande plattformar blir det ovärderligt på!
B2C avser en affärsmodell där företaget erbjuder sitt utbud direkt till kunden! Det står för Business To Consumer så säger man hela namnet, förklarar det sig själv. För lite exempel behöver man inte kolla längre än till e-handel, din privata telefontjänst eller affärer med enskilda varor. Dessa är alla B2C riktade! Huvudsakligen brukar man göra det så smidigt för kunden som möjligt att hitta & köpa det de vill ha om man är ett B2C företag.
För att mäta vad du får tillbaka av dina spenderingar använder man ett värde som kallas Return On Investment, eller ROI. I Svenskan kallas det istället Avkastning På Investering om du är mer familjär med det. ROI är ett nyckeltal som mäter hur lönsam en investering är, genom att jämföra kostnaden och vinsten man får ut. ROI beskrivs i procent och finns till för att se hur effektiva dina insatser är.
B2B siktar sig mot att företag säljer sin vara till andra företag istället för direkt till kunder. B2B-företag kan vara leverantörer av råvaror eller konsulter, bland annat. Det står för Business To Business, och många småföretag är B2B där de kan bli till god nytta för stora företag med!
KPI står för Key Performance Indicator och handlar om det viktiga värdet du vill kolla på för dina mål! Om du tänker dig en hockeymatch så spelar det inte någon roll hur många tacklingar du lyckas med i det stora hela (även om det är kul), utan snarare om hur många mål ditt lag kan göra. KPI är målen, eller snarare så visar de hur bra du når de målen, och kan vara försäljningstillväxt, kundnöjdhet, engagemang, konverteringar eller vilket värde som helt enkelt är viktigast för det du utför!
CTA är en uppmuntran till användaren att göra något, till exempel att ta kontakt eller registrera sig. Det betyder ju trots allt Call To Action! CTA-knappar eller texter finns till för att bryta upp scrollandet och göra användaren engagerad till något. CTA:s är viktiga för att driva användaren framåt, något som hjälper att göra besökare till leads eller kunder. En tydlig och engagerande CTA förbättrar användarens upplevelse och gynnar både dig och användaren.
CPC (Cost Per Click) är den kostnad som annonsörer betalar varje gång någon klickar på deras annons. CPC används ofta inom SEM och digital annonsering för att mäta hur effektiv kontra hur dyr kampanjen är. Det vill säga, det mäter vad en kampanj kostar och jämför det för att se om den är värd sina pengar. CPC är viktigt för att ge ett mått på dina kampanjer. Genom att kolla CPC kan företag styrka sina kampanjer och kontrollera sina kostnader. En låg CPC leder ofta till en högre vinst i betald annonsering.
Indexering innebär att sökmotorer skannar och lagrar information om sidor på en webbplats för att visa dem i sökresultaten. En sida som är indexerad är synlig och kan bli upptäckt av användare genom sökningar på Google. Är en sida inte indexerad kan den inte hittas av någon genom sökmotorer! Att se till att alla viktiga sidor indexeras är oerhört viktigt för sin synlighet. Syns du inte, finns du inte!
Google Tag är en kod som spårar användarbeteende och samlar data om webbplatsen. Lägger du till Google Tag kan man se hur folk beter sig på din sida och analysera trafik från olika källor. Det gör det möjligt för djupare analys och för att se vilka kampanjer eller sidor som fungerar bra! Sen hjälper det marknadsförare att göra bättre kampanjer och få bättre avkastning.
Bounce rate är procenten av besökare som lämnar en webbplats efter att bara ha besökt en sida och en hög bounce rate kan tyda på lågt engagemang eller brist på relevant innehåll för besökaren! Bounce rate behövs för att förstå engagemanget hos användare. Hög bounce rate kan också visa att sidan inte möter användarnas förväntningar, så sänker du din bounce rate så betyder det att folk som hamnar på sidan vill stanna kvar!
Keyword density är andelen gånger ett sökord används på en sida i förhållande till antalet ord på sidan. Tänk på det som om du skulle använda ett nyckelord mellan varje ord i en mening. Liksom, vad liksom är det liksom som händer liksom? Att använda rätt mängd av ett ord ger bättre resultat (och mindre huvudvärk för de som måste lyssna!). Keyword density visar sökmotorer vad en sida handlar om, utan att verka överoptimerad.
Kort svar: Nej! Keyword stuffing innebär att överdrivet använda ett sökord eller fras på en sida och försöka manipulera sidans rankning. Istället leder det ofta till att det flaggas som spam eftersom det för det mesta uppkommer onaturligt på sidan med. Sökordet kan placeras i text, titlar, metadata och även i dolda områden på en sida. Upptäcker sökmotorer keyword stuffing bestraffas det vanligtvis genom sämre ranking, motsatsen till vad du försökte uppnå.
Det står för Search Engine Optimization och innebär att göra webbplatser så synliga som möjligt på sökmotorer som Google! Genom att använda tekniker som on-page och off-pageoptimering, länkbyggande och relevanta nyckelord strävar SEO efter att öka webbplatsens rankning och locka relevanta besökare utan annonser. Eller ja, i korta drag kan man väl säga att du syns när någon söker dig på Google. SEO har en stor vikt för att öka en webbplats synlighet och locka till sig folk. Det minskar beroendet av betald trafik, bygger trovärdighet och förbättrar användarupplevelsen. En väloptimerad webbplats får bättre placeringar i sökresultat, vilket ger mer trafik och möjliga konverteringar!
SEM, står för Search Engine Marketing, och innebär att marknadsföra en webbplats via sökmotorer genom att kombinera SEO och betalda annonser, som Google Ads till exempel. Målet med SEM är att öka synligheten i sökresultaten och driva trafik till en webbplats genom att rikta sig till specifika nyckelord och målgrupper. Skillnaden mellan SEO och SEM är att SEO inte kostar något, utan det gör du helt på din egen sida medan SEM betalar du för ännu starkare synlighet. SEM är viktigt för företag som vill nå nya kunder snabbt. Hur många gånger har du sökt på någonting och en sponsrad länk ligger högst upp? Med riktad annonsering kan SEM hjälpa att ge den bästa synligheten för vissa sökord. Detta är särskilt användbart när konkurrensen om nyckelord är hög och kan hjälpa företag att bygga upp sitt varumärke.
CTR (Click-Through Rate) är procenten av personer som klickar på en länk eller annons jämfört med antalet visningar (impressions). Det är ett mått på hur lockande annonsen eller länken är för dem som ser den och används för att se effektiviteten av en digital kampanj! CTR mäter hur engagerande en annons eller länk är för de som stöter på den och är en nyckelspelare i kampanjer! En hög CTR pekar på att annonser och länkar är relevanta så att de gör sitt jobb, vilket då är att konvertera besökare till kunder!
Vad innehåller en digital strategi?
Tillsammans med er tar vi fram en digital strategi som består i olika delar. Beroende på hur många kanaler ni använder och vilket syfte ni har med er digitala närvaro så kan strategin brytas ned i olika rubriker, t.ex. ”sociala medier”, ”nyhetsbrev”, ”pressmeddelanden” etc. Med andra ord så kan en digital strategi se olika ut för olika företag. Generellt så brukar en digital strategi innehålla:
- Målsättning för de olika digitala kanalerna
- Mätpunkter – Hur vet vi om vi uppnått våra mål?
- Nyckeltal – Vilken siffra ska vi ha uppnått för att ha nått vårt mål?
- Målgrupper – Vem är målgruppen för er tjänst/produkt?
- Webbstrategi – Hur ska ni arbeta med er hemsida och webbstrategi? Bör vi göra en sökordsanalys och involvera SEO-arbetet i vår strategi?
- Vilka sociala medier bör ni finnas med på samt vad och hur ofta bör ni publicera?
- Hur ska ert nyhetsbrev se ut samt när och hur ska det skickas ut?
Varför ska man ha en digital strategi?
Som nämnt ovan, den digitala strategin är grunden i allt ert arbete online. Tid och pengar är ofta en bristvara så för att kunna spendera marknadsföringsbudgeten på rätt saker behöver ni ha en digital strategi så hela verksamheten arbetar mot samma mål. Att skriva ned en strategi är dock bara halva arbetet – resterande är att faktiskt implementera den i organisationen. Det kan vara så att ni behöver undvika att göra saker ni egentligen vill eller att ni behöver gå utanför er comfortzone och testa nya saker. När den digitala strategin är satt så behöver den efterföljas för att fungera och om/när den fungerar på rätt sätt så kan ni äntligen fokusera på målet istället för att ständigt dividera med varandra (eller dig själv) om vad, när och hur arbetet ska genomföras.