Copywriting
Copywriting – konsten att fånga dina kunder
Av någon anledning har copywriting och copywriters ett oförtjänt “dåligt” jobb. Många tänker “men skriva en text klarar jag ju själv”… Absolut, det gör du säkert – men kan du även anpassa den efter målgruppen, göra den intressant och säljande, få den att konvertera läsare till kunder och seo-optimera den?
Det är av just dessa anledningar som du istället ska överlåta jobbet till någon som kan på riktigt och anlita en copywriter.
Inom copywriting väger pennans ord tyngre än svärdet och det handlar om att välja sina ord väl, engagera publiken och inspirera läsaren till handling.
Vad gör en copywriter?
En copywriter har ansvar över text i alla dess former. Hos Hjältebyrån jobbar vår copywriter med seo-text till hemsidor, SEO-optimerade produktbeskrivningar, blogginlägg som rankar på Google, text till annonser i sociala medier, nyhetsbrev och mycket mer. Vår Copywriter är i grunden utbildad språkvetare med inriktning på textbearbetning och redigering och har vidareutbildning i digital kommunikation och marknadsföring samt lång erfarenhet av att skriva texter för webb.
En copywriter kan antingen skriva egna texter från grunden eller hjälpa dig med dina befintliga texter.
Google Core Update 2024
Känner du till Googles nya uppdatering där man gjort en stor inventering av allt content online? Uppdateringen innehåller nya spam-policys och förändringar i algoritmerna. Varför? För att få bort så mycket lågkvalitativt och icke-originellt innehåll som möjligt.
Copywriter för unika texter
Många företag har sedan länge använt sig av “min kusin är duktig på att skriva”-principen eller sedan AI kom, AI-genererade inlägg. Det har fungerat ganska okej men efter den nya uppdateringen krävs det att du lägger lite extra kärlek på dina texter online. Genom att anlita en copywriter för riktigt bra copywriting så får du unika texter som inte är massproducerade och som får stanna kvar även efter denna uppdatering.
Varför är copywriting viktigt?
Om vi slår samman det vi skrivit ovan så ser du att fördelarna med att anlita en copywriter är:
- En copywriter vet hur texter ska skrivas, både genom erfarenhet och utbildning.
- En copywriter kan skriva målgruppsanpassat och säljande.
- Copywriting är viktigt för att få unika och personliga texter – både ur ett säljande perspektiv och för att få stanna kvar som icke-spam i sökmotoroptimering
Copywriting är en investering för ditt företag – inte en kostnad. Genom att anlita en bra copywriter så får du tillbaka din investering flera gånger om!