Vanliga frågor
Få vår PDF med över 100 frågor och svar!
Vill du få alla våra frågor och svar samlade i ett dokument? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du en PDF med över hundra frågor och svar – direkt till din inkorg!
Filtrera efter kategori:
Analys
API, eller Application Programming Interface, är en hög med regler och protokoll som tillåter olika program att kommunicera. I digital marknadsföring används API ofta för att dela data mellan system, som när man integrerar analysverktyg eller spårningstjänster på en webbplats. API är viktigt både för kommunikation mellan olika system och att samla in data. Detta förbättrar analyser, men också marknadsföring, genom att ge rätt information och förenkla ny integration som gör att kundupplevelsen blir bättre!
CMP har sitt fulla namn som Consent Management Platform och är ett verktyg som används för att hantera samtycken från webbplatsens besökare vad gäller deras data. En CMP är vad som möjliggör att webbplatser följer dataskyddslagar som GDPR, genom att låta användare bestämma om de vill låta sidan använda cookies och andra spårningstekniker! Plattformen samlar in dessa samtycken, och gör så att företag kan visa att de följer de regler som gäller på internet. En CMP är viktig eftersom den försäkrar att webbplatsen följer lagarna och skyddar användarnas rätt till integritet. Dels behövs det för att undvika böter och sanktioner, men också dels för att behålla förtroendet hos kunder! Genom att använda en CMP kan företag hantera cookies och annan datainsamling transparent, vilket i grund och botten bara är att kunden bestämmer över sin data och vet vad företaget använder den till.Det finns många olika sorters CMP, vi använder oss av Cookiebot som vi också är partners med.
Domain Rating, ofta förkortat DR, är ett mått som utvecklats av SEO-verktyg (som Ahrefs) för att ange styrkan en domän har i form av länkprofil. DR-värdet påverkas av antalet och kvaliteten på länkar som pekar på domänen. Du kan även stöta på AS (Authority Score) eller Pagerank med, vilka är liknande termer som används. Dessa har lite variationer i hur de räknar, men har samma mål. Det handlar oftast om tillitsbyggande, och hjälper med att förbättra webbplatsen! Om Google inte litar på en sida vill den ju inte visa sidan, så DR blir ett mått som talar om när du behöver öka hur mycket Google tror på din webbplats.
Analys kommer i många former och webbanalys handlar om användares beteenden på en webbplats. Bland annat mäter man sidvisningar, besökstid, avvisningsfrekvens och konverteringar för att se hur besökare faktiskt använder din webbplats. Verktyg som Google Analytics brukar vara vad som används. Insikterna från en webbanalys gör det möjligt att skapa en så bra webbplats som möjligt, både för användare och företag. En sida på nätet har ju alltid ett mål, och det är viktigt att de som ser sidan tydligt förstår målet så att det blir uppfyllt! Om någon i en fotbollsmatch inte kan reglerna kanske de tror att de bara ska hålla i bollen så länge som möjligt ju!
Ahrefs är en tjänst först och främst för SEO. Deras SEO-verktyg ger insikter om sökordsanalys, konkurrenter och backlink-profiler, så att du kan göra data-baserade beslut och öka din synlighet! Som SEMrush, är det ett verktyg som finns där för att hjälpa dig på traven med optimering av din webbplats.
Breadcrumbs, eller brödsmulor som det då är på svenska, är en form av navigering på en webbplats som visar var en användare befinner sig i förhållande till huvudsidan. Man kan tänka på det som en stig med fotspår, som man kan följa för att se vilken väg man har tagit för att komma till sidan! De visas ofta högst upp på en sida och länkar tillbaka till tidigare sidor.
Google Tag är en kod som spårar användarbeteende och samlar data om webbplatsen. Lägger du till Google Tag kan man se hur folk beter sig på din sida och analysera trafik från olika källor. Det gör det möjligt för djupare analys och för att se vilka kampanjer eller sidor som fungerar bra! Sen hjälper det marknadsförare att göra bättre kampanjer och få bättre avkastning.
Målgruppsanalys är egentligen bara att förstå behovet hos en publik, inklusive deras intressen och beteenden. Företag lägger sedan en grund med hjälp av detta för att skapa en produkt som deras målgrupp faktiskt gillar. Ibland vill man ju inte ha en apelsin förrän man ser den i affären, det är lite samma sak här. Du kanske inte vill ha en vattenkokare tills du ser att den finns att köpa!
Google Analytics är ett analysverktyg som huvudsakligen ger insikter om webbplatstrafik, användarbeteenden och konverteringar. Google Analytics (eller GA4 som det nu förkortas) hjälper dig att förbättra din webbplats struktur, genom att tala om vilka knappar som trycks på eller vilka sidor folk tar sig till. På så sätt kan du sen forma sidan för användarupplevelsen, eller för CRO (men helst för båda!) så att den blir sitt bästa jag.
Det Google Search Console gör, är att hjälpa webbplatsägare övervaka och optimera synligheten i sökresultat. Du kan hålla koll på enskilda sidor för att se om de är ordentligt indexerade till exempel, och se vilken sitemap de tillhåller, hur Google ser på sidan och varför den inte är indexerad, om det nu skulle vara så. Det är även helt gratis, så bara till att börja använda!
KPI står för Key Performance Indicator och handlar om det viktiga värdet du vill kolla på för dina mål! Om du tänker dig en hockeymatch så spelar det inte någon roll hur många tacklingar du lyckas med i det stora hela (även om det är kul), utan snarare om hur många mål ditt lag kan göra. KPI är målen, eller snarare så visar de hur bra du når de målen, och kan vara försäljningstillväxt, kundnöjdhet, engagemang, konverteringar eller vilket värde som helt enkelt är viktigast för det du utför!
Looker Studio (tidigare Google Data Studio) är ett verktyg för att skapa rapporter. Det baserar sin data från olika källor och framställer det för dig så att du kan göra det presentabelt! Väldigt effektivt om du har många kunder som du vill skicka data till.
För att mäta vad du får tillbaka av dina spenderingar använder man ett värde som kallas Return On Investment, eller ROI. I Svenskan kallas det istället Avkastning På Investering om du är mer familjär med det. ROI är ett nyckeltal som mäter hur lönsam en investering är, genom att jämföra kostnaden och vinsten man får ut. ROI beskrivs i procent och finns till för att se hur effektiva dina insatser är.
När man talar om search intent så handlar det om syftet bakom en sökfråga. Det vill säga, vad är de egentligen ute efter att hitta med sin sökning? Det kan vara information, hitta en plats, göra ett köp eller vad som helst! Vilken intention har du när du söker? Och hur kan vi förstå och svara på det? Det är search intent!
En sitemap visar alla sidor på en webbplats och hur de länkas samman. Det blir som en karta där sökmotorer kan orientera sig till innehållet. Sitemaps kommer i två former: en för användare och en för sökmotorer, vilket kallas för en XML-sitemap. XML står för Extensible Markup Language, som en liten bonus ifall du undrade. Sitemaps är ditt sätt att påverka hur din sida blir indexerad, så du hjälper Google att förstå din webbplats.
Sökordsanalys är processen av att hitta de starkaste sökorden som används för att fånga intresset hos en målgrupp via sökmotorer. Förstår du vad folk söker efter så kan du anpassa ditt utbud och även öka din synlighet på din webbplats. En sökordsanalys är en del av en sökordsstrategi, och en bra sådan ökar din chans att få rätt trafik till dig!
Vi kan ju börja med vad är SEMrush? Jo, det är ett SEO- och marknadsföringsverktyg som är bra för att hålla koll på dina sökord, annonser och din allmänna webbplatsprestanda. Huvudsakligen är det precis som Ahrefs en tjänst och som fyller samma syfte, det är ett verktyg för att låta dig göra datadrivna beslut. Om du gillar tjänsten eller ej är subjektivt, men vi tycker den funkar bra!
Annonsering
B2B siktar sig mot att företag säljer sin vara till andra företag istället för direkt till kunder. B2B-företag kan vara leverantörer av råvaror eller konsulter, bland annat. Det står för Business To Business, och många småföretag är B2B där de kan bli till god nytta för stora företag med!
B2I står för Business To Individual och är en marknadsföringsmodell där företag riktar sig till enskilda individer. Det är alltså när din målgrupp består av en specifik person, så du anpassar dina kampanjer efter denne. Tomas på 63 är kanske inte i behov av en sprillans ny speldator, utan hellre köper en snömaskin som hjälper honom skotta!
SEM, står för Search Engine Marketing, och innebär att marknadsföra en webbplats via sökmotorer genom att kombinera SEO och betalda annonser, som Google Ads till exempel. Målet med SEM är att öka synligheten i sökresultaten och driva trafik till en webbplats genom att rikta sig till specifika nyckelord och målgrupper. Skillnaden mellan SEO och SEM är att SEO inte kostar något, utan det gör du helt på din egen sida medan SEM betalar du för ännu starkare synlighet. SEM är viktigt för företag som vill nå nya kunder snabbt. Hur många gånger har du sökt på någonting och en sponsrad länk ligger högst upp? Med riktad annonsering kan SEM hjälpa att ge den bästa synligheten för vissa sökord. Detta är särskilt användbart när konkurrensen om nyckelord är hög och kan hjälpa företag att bygga upp sitt varumärke.
B2C avser en affärsmodell där företaget erbjuder sitt utbud direkt till kunden! Det står för Business To Consumer så säger man hela namnet, förklarar det sig själv. För lite exempel behöver man inte kolla längre än till e-handel, din privata telefontjänst eller affärer med enskilda varor. Dessa är alla B2C riktade! Huvudsakligen brukar man göra det så smidigt för kunden som möjligt att hitta & köpa det de vill ha om man är ett B2C företag.
B2G, eller Business To Government, är en affärsmodell där företag riktar sina produkter eller tjänster till myndigheter. Företag är ofta glada över avtal som detta eftersom det ger en stadig inkomst från staten (vilket man tycker borde ha budget att betala bra!) och kan leda till långa partnerskap!
Bing Ads (eller nu heter det Microsoft Ads) är en annonseringsplattform som låter företag visa annonser på Microsofts söknätverk. Här betalar du Microsoft så att dina länkar blir sponsrade! Skillnaden mellan dessa och Google Ads är att Microsoft når en annan demografi och är mer kostnadseffektivt.
Content marketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot skapandet av värdefullt & relevant innehåll för en specifik målgrupp! Sen kan själva innehållet vara allt möjligt, som blogginlägg, artiklar, videor och sociala medier-inlägg. Till exempel om folk i målgruppen ofta går till en skatepark, så är det ju smart om man använder skateparken! Samma sak, om din målgrupp ofta besöker en hemsida om djur, är det smart att ha med djur i sin content!
CPC (Cost Per Click) är den kostnad som annonsörer betalar varje gång någon klickar på deras annons. CPC används ofta inom SEM och digital annonsering för att mäta hur effektiv kontra hur dyr kampanjen är. Det vill säga, det mäter vad en kampanj kostar och jämför det för att se om den är värd sina pengar. CPC är viktigt för att ge ett mått på dina kampanjer. Genom att kolla CPC kan företag styrka sina kampanjer och kontrollera sina kostnader. En låg CPC leder ofta till en högre vinst i betald annonsering.
CPV står för Cost Per View, och är en prismodell för videoreklam där du betalar varje gång någon ser videon. Vad du betalar beror på antalet visningar snarare än klick, vilket gör det användbart för att sprida ditt varumärke. Idén är ju att vara mer kostnadseffektiv än CPC (Cost Per Click) som ändå kan nå långt så att folk vet vem du är! Det gör det också möjligt att mäta hur bra dina videokampanjer är. YouTube och liknande plattformar blir det ovärderligt på!
CTR (Click-Through Rate) är procenten av personer som klickar på en länk eller annons jämfört med antalet visningar (impressions). Det är ett mått på hur lockande annonsen eller länken är för dem som ser den och används för att se effektiviteten av en digital kampanj! CTR mäter hur engagerande en annons eller länk är för de som stöter på den och är en nyckelspelare i kampanjer! En hög CTR pekar på att annonser och länkar är relevanta så att de gör sitt jobb, vilket då är att konvertera besökare till kunder!
Att ge ut en freebie är nog inget nytt vid det här laget. Syftet med det är egentligen bara att visa vikten av din tjänst, så att folk kan testa och se hur bra du är. Sen kan de avgöra om de tycker du är värd pengarna! Freebies ges ut mest för att locka in nya kunder.
Google Tag är en kod som spårar användarbeteende och samlar data om webbplatsen. Lägger du till Google Tag kan man se hur folk beter sig på din sida och analysera trafik från olika källor. Det gör det möjligt för djupare analys och för att se vilka kampanjer eller sidor som fungerar bra! Sen hjälper det marknadsförare att göra bättre kampanjer och få bättre avkastning.
En lead magnet innebär att du ger ut en gratis tjänst eller liknande, som kunden kan använda för sin nytta. Men du ger ut den som ett utbyte för kundens mail eller kontaktinformation. Till exempel, ber du dem skapa ett konto för att använda din gratistjänst, och därigenom kan de sen bli kunder om du erbjuder vad de behöver!
Google Adwords (numera Google Ads) är Googles annonseringsplattform för att skapa och visa betalda annonser i sökresultat och på andra nätverk. Med andra ord, detta är vart du vänder dig om du vill annonsera dina länkar på Google! Du vet, alla de som har en liten “sponsrad” tagg vid sidan om sig längst upp när du söker.
Meta Ads är annonser som dyker upp på Facebook, Instagram och alla Meta-ägda plattformar. De kan skräddarsys för olika målgrupper och anpassas lite hur man vill, men det riktar sig huvudsakligen mot annonser i sociala medier istället för annonser på sökmotorer. Det viktigaste dock, är att veta sin publik, så din annons bör fokusera på vad du tror målgruppen är ute efter!
Användarupplevelse
CRO betyder Conversion Rate Optimization och är processen av att optimera webbplatser eller sidor för att besökare ska konvertera (utföra det du vill), till exempel att köpa något eller skapa ett konto. Genom tester och analys förbättras användarupplevelsen och innehållet för att öka konverteringar. Att fönsterhandla är ok men efter 11:e gången vill du väl att kunden ska köpa något med! CRO är lönsamt då det skapar en högre vinst utan att nödvändigtvis öka antalet besökare. Analyserar man användarbeteenden så kan man förbättra användarresan och då gör CRO en webbplats mer effektiv och gynnsam!
UI, eller User Interface, är de delar av en webbplats, app eller annat program som användare interagerar med. Det kan bland annat vara designen av knappar, ikoner, menyer och allting visuellt som gör att du kan använda tjänsten. En bra UL gör det lätt för dig att göra det du vill på en webbplats. Det är lätt att förvirra UI och UX, eftersom de båda har med användaren att göra, men UX är mer om hur användaren känner!
CTA är en uppmuntran till användaren att göra något, till exempel att ta kontakt eller registrera sig. Det betyder ju trots allt Call To Action! CTA-knappar eller texter finns till för att bryta upp scrollandet och göra användaren engagerad till något. CTA:s är viktiga för att driva användaren framåt, något som hjälper att göra besökare till leads eller kunder. En tydlig och engagerande CTA förbättrar användarens upplevelse och gynnar både dig och användaren.
Man kallar en ihopfällbar meny för en hamburgermeny, eftersom den har tre lodrätta streck i sig, som lätt kan se ut som en hamburgare. Oftast har du det för att spara plats och göra navigeringen smidigare!
En popup är ett fönster som dyker upp på webbsidan. Det kan vara nyhetsbrev, erbjudanden eller bara information du vill att användaren ska ta del av. Däremot kan det lätt bli ett störningsmoment, så du måste välja rätt läge för en popup!
En landningssida är en sida skapad för att konvertera besökare. Landningssidor har som uppgift att matcha budskap i en kampanj till det som besökaren förväntar sig och har ofta med CTA för besökaren! Landningssidor är utformade för att leda besökare till en viss handling, som köp eller dylikt. En bra landningssida ökar chansen stort för att du får en konvertering, och det vill vi ju alla. Kunden blir nöjd för sitt köp och det blir du med!
Mobile first innebär att arbeta för mobila enheter i förstahand, sedan optimera för större skärmar. Mobile first håller stor vikt i dagens samhälle eftersom smartphones är något näst intill alla har, och får du en bra erfarenhet på mobilen översätts det ofta till en bra erfarenhet på hemdatorn!
Responsiv design reagerar på din skärmstorlek. Det vill säga, webbplatsen ändrar sig för att passa in bra till den skärmen som används! Man vill ju få samma upplevelse oavsett vilken apparat man använder!
UX, eller User Experience, pratar om upplevelsen som någon har när de handskas med en produkt eller tjänst. UX lägger fokus på att göra det lätt och tillfredsställande att utföra något. Eller det är målet iallafall! Det är lätt att förväxla UX med UL, då bägge har med användaren att göra, men UL handlar mer om vad användaren gör!
WCAG betyder Web Content Accessibility Guidelines och är riktlinjer som gör webbplatser tillgängliga för alla, inklusive personer med funktionsnedsättningar. Tanken är att det ska inte spela roll vem du är, du ska kunna ta del av innehållet och få en bra upplevelse på webben!
Dataskydd
CMP har sitt fulla namn som Consent Management Platform och är ett verktyg som används för att hantera samtycken från webbplatsens besökare vad gäller deras data. En CMP är vad som möjliggör att webbplatser följer dataskyddslagar som GDPR, genom att låta användare bestämma om de vill låta sidan använda cookies och andra spårningstekniker! Plattformen samlar in dessa samtycken, och gör så att företag kan visa att de följer de regler som gäller på internet. En CMP är viktig eftersom den försäkrar att webbplatsen följer lagarna och skyddar användarnas rätt till integritet. Dels behövs det för att undvika böter och sanktioner, men också dels för att behålla förtroendet hos kunder! Genom att använda en CMP kan företag hantera cookies och annan datainsamling transparent, vilket i grund och botten bara är att kunden bestämmer över sin data och vet vad företaget använder den till.Det finns många olika sorters CMP, vi använder oss av Cookiebot som vi också är partners med.
Cookies är små textfiler som sparas i användarens webbläsare när de besöker en webbplats. De lagrar information som inställningar, inloggningsinformation eller spårningsdata i andan av att förbättra användarupplevelsen. Tanken bakom dem är att de ska göra det lättare att flytta information, men även att göra det snabbare att återkomma till en webbplats!
Kort och gott: ett lösenord. En nätverksnyckel är koden som du använder för att ansluta till ett trådlöst nätverk. Det är lite som din digitala husnyckel, kan man säga! Du lånar bara ut det till dem du vill ska komma in. I de flesta fall kommer en router med en standard nätverksnyckel, men man brukar byta den till något man själv vill ha.
Ett SSL-certifikat (Secure Sockets Layer) är vad som krävs för att göra en webbsida säker. Det krypterar dataöverföring mellan en användares webbläsare och servern. Det är alltså skillnaden mellan en HTTP sida och en HTTPS sida på nätet, eftersom du inte kan ha en HTTPS sida utan ett SSL-certifikat (Du kan också stöta på TLS -certifikat som står för Transport Layer Security, vilket är detsamma men en nyare version av SLL!).
GDPR är en EU-lagstiftning som skyddar användares personuppgifter. Den står för General Data Protection Regulation och kräver att företag får användarnas samtycke för att samla in och behandla data. Den inför även rättigheter som datainsyn och rätt att bli bortglömd. Lagar på nätet kan ju vara kluriga, så det är viktigt att man gör rätt för sig. Är du ett företag med en tjänst inom EU så måste du följa GDPR, oavsett vart ditt företag är baserat! Och så är det ju skönt att undvika böter och stämningar med.
HTTP och HTTPS har man kanske stött på förut, och dessa är bägge en typ av protokoll. De betyder Hypertext Transfer Protocol Secure om det står HTTPS och är en säker version av HTTP, som används för att skicka data mellan en webbläsare och en server. Med HTTPS är data krypterad, vilket gör det svårt att se informationen om någon försöker snoka! Det skyddar också känslig information, som ditt inlogg och betalningssätt, från att läcka ut. Men det hjälper även rankning då Google ger högre prio till HTTPS sidor. En säkerhetsåtgärd för allas bättre mående.
Sökoptimering
Bounce rate är procenten av besökare som lämnar en webbplats efter att bara ha besökt en sida och en hög bounce rate kan tyda på lågt engagemang eller brist på relevant innehåll för besökaren! Bounce rate behövs för att förstå engagemanget hos användare. Hög bounce rate kan också visa att sidan inte möter användarnas förväntningar, så sänker du din bounce rate så betyder det att folk som hamnar på sidan vill stanna kvar!
ALT-texter är texter som beskriver bilder på en webbplats. Du ser ofta inte ALT-texter, men för sökmotorer är de alltid där. De hjälper sökmotorer att förstå vad som finns på bilden och är viktiga för tillgänglighet, då de även hjälper användare med till exempel synnedsättningar.
Backlinks är länkar från andra webbplatser som pekar till din egen. De ökar din trovärdighet för sökmotorer om länken är relevant till ämnet. Om du diskuterar datorer och sen skriker fisk mitt i en mening så hade det nog varit konstigt för alla involverade! Man kan också se på det som en rekommendation från andra webbplatser. Ju fler bra backlinks en sida har, desto större chans har den att rankas högre, vilket ger mer organisk trafik.
En ankarlänk är en länk som leder till en specifik del av samma webbsida. Om du har en lista i en bok som du vill komma åt snabbt sätter du ett bokmärke där, principen är densamma med en ankarlänk. Trycker du på länken så hoppar du dit den pekar!
En metabeskrivning är den korta texten som visas under en länk efter en sökning. Du kan själv skriva en metabeskrivning för din sida, men även om du inte gör det brukar Google ta en del av det första stycket på sidan som metabeskrivning. Man kan också se på det som en introduktion till sidan!
Follow och nofollow handlar kort och gott bara om ifall en länk ska ge värde. En nofollow länk säger till sökmotorer att inte räkna med den länken till länkvärdet. Däremot hjälper nofollow länkar fortfarande att dra in trafik och att skapa ett bra länknätverk!
Indexering innebär att sökmotorer skannar och lagrar information om sidor på en webbplats för att visa dem i sökresultaten. En sida som är indexerad är synlig och kan bli upptäckt av användare genom sökningar på Google. Är en sida inte indexerad kan den inte hittas av någon genom sökmotorer! Att se till att alla viktiga sidor indexeras är oerhört viktigt för sin synlighet. Syns du inte, finns du inte!
Keyword density är andelen gånger ett sökord används på en sida i förhållande till antalet ord på sidan. Tänk på det som om du skulle använda ett nyckelord mellan varje ord i en mening. Liksom, vad liksom är det liksom som händer liksom? Att använda rätt mängd av ett ord ger bättre resultat (och mindre huvudvärk för de som måste lyssna!). Keyword density visar sökmotorer vad en sida handlar om, utan att verka överoptimerad.
Organisk sökning är när användare hittar en webbplats naturligt på sökmotorer. Till exempel om du trycker på en länk där det inte står “annons”, då har du organiskt hittat hemsidan. Organisk trafik skapas genom SEO, snarare än betalda annonser, och är ofta en långsiktig strategi för att få trafik. Det är även bra för företag, eftersom de slipper betala för annonser om de har mycket organisk trafik!
Ett PBN, eller Private Blog Network, är ett nätverk av webbplatser som har samma ägare och skapar länkar till en huvudwebbplats. Ibland görs detta för att boosta upp SEO-ranking, men det är inte bra praktik, då det ses som manipulation av länkvärde. Blir man flaggad av att ha ett PBE så får det motsatt effekt på Google, där ditt värde istället sjunker.
Det står för Search Engine Optimization och innebär att göra webbplatser så synliga som möjligt på sökmotorer som Google! Genom att använda tekniker som on-page och off-pageoptimering, länkbyggande och relevanta nyckelord strävar SEO efter att öka webbplatsens rankning och locka relevanta besökare utan annonser. Eller ja, i korta drag kan man väl säga att du syns när någon söker dig på Google. SEO har en stor vikt för att öka en webbplats synlighet och locka till sig folk. Det minskar beroendet av betald trafik, bygger trovärdighet och förbättrar användarupplevelsen. En väloptimerad webbplats får bättre placeringar i sökresultat, vilket ger mer trafik och möjliga konverteringar!
SERP är sidan med länkar som visas efter en sökning och står helt enkelt för Search Engine Results Page. Den innehåller allt från text till kartor, beroende på vad du sökte. Att förstå strukturen av en SERP leder ofta till att du förstår hur du vill placera i sökningar!
Kort svar: Nej! Keyword stuffing innebär att överdrivet använda ett sökord eller fras på en sida och försöka manipulera sidans rankning. Istället leder det ofta till att det flaggas som spam eftersom det för det mesta uppkommer onaturligt på sidan med. Sökordet kan placeras i text, titlar, metadata och även i dolda områden på en sida. Upptäcker sökmotorer keyword stuffing bestraffas det vanligtvis genom sämre ranking, motsatsen till vad du försökte uppnå.
Verktyg
Det finns en del förvirring dessa dagar med just Office 365. De har ju bytt namn till Microsoft 365 men alla minns det som Office, och det är samma sak i slutändan. Det är utbudet av tjänster som Microsoft har. Utöver programmen som excel, word & powerpoint får man även tillgång till OneDrive för större lagring på nätet och teams som är ett program för kommunikation och samarbete! Ett enkelt sätt att se på det är som en gympasal, där du har tillgång till allt möjligt för att göra det du behöver.
Ahrefs är en tjänst först och främst för SEO. Deras SEO-verktyg ger insikter om sökordsanalys, konkurrenter och backlink-profiler, så att du kan göra data-baserade beslut och öka din synlighet! Som SEMrush, är det ett verktyg som finns där för att hjälpa dig på traven med optimering av din webbplats.
CMS är att göra det lättare för dig att hantera en webbplats. Det står för Content Management System och innebär att man inte behöver kunna programmering, utan ditt CMS sköter det åt dig. Det låter dig även skapa, redigera och hantera innehåll på en webbplats enkelt. Det finns olika CMS, några populära är WordPress, Joomla och Drupal!
CRM (Customer Relationship Management) är vad man kallar ett system som används för att analysera kunders interaktioner och data under hela dess livscykel, såväl som hantera den. Syftet det har är att förbättra kundrelationer, behålla kunder och öka försäljningen. Förenklat kan man tänka på det som att du handlar och får dålig service så vill du inte komma tillbaka, så CRM kollar av vad som skapar bra service istället!
PIM (Product Information Management) är ett system för att centralisera och hantera produktinformation för flera försäljningskanaler. Ett bra sätt att se det är som en förädling av datan, där du inte bara vill att den ska finnas, utan även att den ska presenteras väl! Vid försäljning av mobiler kan man tydligt se nyttan av PIM. I ett vanligt affärssystem ses varje färg & minnesstorlek som en annan artikel eftersom den behöver separera dem, men kunden ska inte behöva ladda en ny sida för varje variation. PIM system låter detta ske smidigt, genom att gruppera flera artiklar under en produkt, som då kan visas för kunden!
Google Analytics är ett analysverktyg som huvudsakligen ger insikter om webbplatstrafik, användarbeteenden och konverteringar. Google Analytics (eller GA4 som det nu förkortas) hjälper dig att förbättra din webbplats struktur, genom att tala om vilka knappar som trycks på eller vilka sidor folk tar sig till. På så sätt kan du sen forma sidan för användarupplevelsen, eller för CRO (men helst för båda!) så att den blir sitt bästa jag.
Det Google Search Console gör, är att hjälpa webbplatsägare övervaka och optimera synligheten i sökresultat. Du kan hålla koll på enskilda sidor för att se om de är ordentligt indexerade till exempel, och se vilken sitemap de tillhåller, hur Google ser på sidan och varför den inte är indexerad, om det nu skulle vara så. Det är även helt gratis, så bara till att börja använda!
Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg som gör det möjligt att hantera spårningskoder och taggar på en webbplats utan att behöva redigera koden direkt. Eller ja, lite måste man ändå hålla på, men det är inte mer än att klippa och klistra! Du får en kod från GTM som du sätter in på din webbplats, sen styr du allt från GTMs egna sida! Där skapar du taggar för specifikt det du vill hålla koll på. Sen skickas den datan till det analysverktyg du använder så du kan utnyttja datan med!
Looker Studio (tidigare Google Data Studio) är ett verktyg för att skapa rapporter. Det baserar sin data från olika källor och framställer det för dig så att du kan göra det presentabelt! Väldigt effektivt om du har många kunder som du vill skicka data till.
Open source innebär att källkoden för en mjukvara är öppen. Det betyder alltså att den kan användas, modifieras och distribueras av vem som helst! Exempel på open source-programvara är WordPress och Linux, och dess förmåner är flexibiliteten att göra precis det du vill! Stöter du på problem finns det oftast en stor mängd användare så svar på mycket går att hitta online!
WooCommerce är ett tillägg för WordPress, med huvudmål att göra det så lätt som möjligt att skapa och hantera en e-handelsbutik. Det hjälper dig att hantera bland annat betalningar, frakt och produkter!
WordPress är ett populärt Content Management System (CMS) som används för att skapa och hantera webbplatser. WordPress är även open source, vilket innebär att du kan forma det till att funka på precis det sättet du vill! Behöver du en funktion? Gör det själv som ett tillägg! Eller kolla om någon annan redan har gjort ett sånt tillägg som du kan använda!
Vi kan ju börja med vad är SEMrush? Jo, det är ett SEO- och marknadsföringsverktyg som är bra för att hålla koll på dina sökord, annonser och din allmänna webbplatsprestanda. Huvudsakligen är det precis som Ahrefs en tjänst och som fyller samma syfte, det är ett verktyg för att låta dig göra datadrivna beslut. Om du gillar tjänsten eller ej är subjektivt, men vi tycker den funkar bra!
Webbplats
En 404 Error är en HTTP-statuskod som visas när en sida inte kan hittas på servern. Det kan vara att dess URL har tagits bort eller bytt namn, och är det fallet så behövs en redirect till den nya URL:en!
API, eller Application Programming Interface, är en hög med regler och protokoll som tillåter olika program att kommunicera. I digital marknadsföring används API ofta för att dela data mellan system, som när man integrerar analysverktyg eller spårningstjänster på en webbplats. API är viktigt både för kommunikation mellan olika system och att samla in data. Detta förbättrar analyser, men också marknadsföring, genom att ge rätt information och förenkla ny integration som gör att kundupplevelsen blir bättre!
IT betyder informationsteknologi, och det är en samlingsterm för all teknik som används för att lagra, bearbeta, överföra och hämta information. Däribland finner du datorer, nätverk, programvara, datasäkerhet och IT-support. Det är en bred term, men i vardagligt språk brukar IT handla om något relaterat till datorer.
MVP har en lite annorlunda betydelse beroende på vart du säger det. Men talar vi om produkter så står det för Minimum Viable Product, och det innebär att produkten har de absolut mest grundläggande funktionerna klara för att testas! Till exempel en smart-watch visar tiden, så du kan kalla den för klocka och testa den för det, sedan lägga till andra funktioner efterhand.
SSID är det namnet som ett trådlöst nätverk har. Det står för Service Set Identifier, och varje nätverk brukar se annorlunda ut. Inom digital marknadsföring kan SSID användas för att förstå publikens beteende på offentliga Wi-Fi-nätverk. Eller rättare sagt, är du på ett offentligt nätverk på telefonen och söker efter skor, så kan företag se att det är populärt här. SSID ser generellt sett till att du är ansluten till rätt nätverk. I marknadsföring kan SSID data också användas för att undersöka kundgrupper och skapa riktade kampanjer beroende på hur de använder nätet!.
URL betyder Uniform Resource Locator och är som en adress för sidor och resurser på internet. Den består av en domän och en sökväg och kan ha med parametrar för att spåra kampanjer. Tänk på det som en adress på ett brev, bara att din webbläsare är posten som ska hitta den! En bra URL hjälper användare att förstå innehållet på en sida innan de ens klickar. Det är viktigt för SEO eftersom sökmotorer föredrar läsbara och beskrivande URLs som har med klara nyckelord.
Robots.txt är en textfil (därav .txt delen!) på en webbplats som berättar för sökmotorerna vilka sidor som ska eller inte ska indexeras! Filen kan begränsa åtkomsten för motorerna till vissa delar av webbplatsen, så det gäller att ha koll på vilka sidor du vill ska synas.
Breadcrumbs, eller brödsmulor som det då är på svenska, är en form av navigering på en webbplats som visar var en användare befinner sig i förhållande till huvudsidan. Man kan tänka på det som en stig med fotspår, som man kan följa för att se vilken väg man har tagit för att komma till sidan! De visas ofta högst upp på en sida och länkar tillbaka till tidigare sidor.
Cache är din webbläsares tillfälliga minne. Data lagras där för att kunna laddas snabbare nästa gång du besöker sidan. Till exempel lagras bilder där så att läsaren inte behöver spendera så mycket tid om bilden är stor! Man kan se det som ett korttidsminne!
cPanel finns till för att underlätta det administrativa arbetet för dina webbplatser. Det är en kontrollpanel som låter dig hantera webbplatsens filer, databaser, e-post och andra tekniska aspekter, på ett enkelt sätt. Som en samlingsplats du kan gå till för en överblick!
CSS står för Cascading Style Sheets och är vad som ger din hemsida sin look! Med hjälp av CSS stylas och arrangeras layouten på din webbplats som du vill att det ska göra! CSS styr inte något, så det skapar ingen interaktivitet. JavaScript är standarden för det istället. Du kan se på det som att CSS är kläderna som får dig att se snygg ut!
DNS är som en översättare mellan IP -adresser och vanlig text. Det står för Domain Name System, och gör så att du bara behöver komma ihåg hjaltebyran.se och inte en massa nummer!
Embed innebär att bädda in innehåll från en extern källa direkt på en webbplats. Med andra ord, det är inget som lagras på webbplatsen i sig, utan hämtar det från en annan plats och visar det på din sida! Oftast handlar det om videos eller kartor som blir hämtade. Du kan se det som en projektor, där apparaten gör jobbet, men det visas på väggen!
Om du kikar längst upp på webbläsaren, så har fliken oftast en ikon där. Detta kallas för en favicon och kan förekomma både i webbläsarens flik eller bokmärkesfältet. Meningen med det är huvudsakligen bara igenkänning, så att en besökare kommer ihåg webbplatsen bättre! Har du många flikar öppna gör det även det enklare att hitta tillbaka.
Sidfoten är det allra nedersta som finns på en sida, och är globalt på hela webbplatsen. Oftast så är det alltid samma innehåll på en sidfot oavsett sidan du är inne på, även om det inte är ett krav. Detta för att det ska vara lättåtkomligt och så att du får en enkel väg att navigera om det skulle behövas! Till exempel en länk tillbaka till startsidan, eller en “kontakta oss” knapp. Man brukar även lägga kontaktinformation och andra förtroendebyggande delar i en sidfot!
En staging miljö är en testversion av en webbplats där nya funktioner eller uppdateringar kan testas innan de går live. Den simulerar webbplatsen utan att påverka användare. Som en förövning innan den riktiga föreställningen! Går något snett, kan du fixa det innan användare upplever det!
En sticky header eller meny har du säkert stött på när du besökt webbplatser tidigare. Det innebär bara att sidhuvudet eller menyn på sidan följer med dig när du skrollar ner. Anledningen till det är att du ska så smidigt som möjligt kunna röra dig dit du vill på webbplatsen.
Ett kontaktformulär är ett sätt att nå ut till ägaren av webbplatsen. De finns för att ägaren ska kunna svara på dina frågor utan krångel eller krock om de är upptagna för stunden (Eller om du har en brinnande fråga klockan 1 på natten så är det lite skönare att inte bli störd!). Är det mer bråttom kan man i de flesta fall kontakta via en chatt eller ringa ett telefonnummer!
Sidhuvudet är den delen av webbplatsen som ligger överst. Ofta hittar du logotypen, navigeringsmenyn och andra viktiga element här. Likadant som med en sidfot, så har sidhuvudet som störst syfte att göra navigationen så enkel som möjligt! Du ska kunna ta dig vart du vill med så få tryck som möjligt!
Tema finns i många kontexter, men precis som en halloweenfest har teman som bestämmer vad folk går som, bestämmer ett tema på en webbplats utseendet. Det är en mall som ordnar designen, och kan återanvändas på flera webbplatser.
Tillägg, även känt som plugins, är extra funktioner som kan installeras för att öka funktionaliteten på webbsidan. Tillägg har många fördelar, eftersom det ofta anpassar din hemsida mer till hur du vill ha den! Du kan likna det till en skrivare. Du kan skriva dokument på nätet utan en, men vill du ha det på papper behöver du en skrivare!
Frontend är det du ser och interagerar med på en webbplats. Så när du svarar på quiz eller fyller i formulär, så har det blivit gjort av en frontend developer, men det inkluderar även designen och layouten av sidan! Bra frontend leder till en bra användarupplevelse!
FTP står för File Transfer Protocol och används för att överföra filer mellan en dator och en server. Det har varit igång sedan så tidigt som 1971 och var standarden för tillgång till filer på värddatorer (Detta var innan webben, så datorer och information hanterades lite annorlunda!). Nuförtiden används det mer som en snabb och säker överföringsmetod för filer en webbplats har, särskilt om det är större ändringar på sidan eller stora överföringar!
Fullstack är allt bakomliggande hos en webbplats! En fullstack utvecklare jobbar med både frontend och backend lösningar, vilket är allt du ser och interagerar med plus allt du inte ser som jobbar bakom kulisserna på en hemsida! Så fullstack innebär helt enkelt det artistiska och tekniska i ett paket!
Alla webbplatser behöver en plats att finnas. Hosting är vad som låter dem göra det. Det är även känt som webbhotell och tjänsten gör att en webbplats inte behöver finnas lokalt på din dator, utan är tillgänglig online genom att “hosta” den på en server. Leverantörer som har hosting hanterar webbplatsens drift och uppkoppling till internet.
HTML är grunden till alla webbsidor. Det heter HyperText Markup Language och strukturerar hela innehållet på en webbplats. Det hanterar din sidas hierarki, såsom text, bilder och länkar. Se på det som en hjärna, vilket styr alla delar av kroppen, oavsett om du tänker på det eller inte!
JavaScript är ett programmeringsspråk som används för att lägga till interaktivitet på webbplatser. Du kan skapa olika funktioner på din sida med JavaScript, som popups eller annat liknande! JavaScript är som kroppen där allting styrs, vill du vicka på tummen så vickar du på tummen. Samma sak, trycker du på knappen, åker du dit knappen visar!
JPEG kan man se ibland när man går igenom sina bilder. Hela dess namn är Joint Photographic Experts Group, och det är ett bildformat. Målet med JPEG är hög kvalitet, liten storlek och används för att minska tiden det tar att ladda in en sida!
Open Graph är ett protokoll på nätet från början utvecklat av Facebook. Du använder Open Graph för att optimera hur en webbsida visas när den delas på sociala medier, så din bild, beskrivning, titel och allt annat blir visat rätt! Du gör det enklare och mer tilltalande med ditt innehåll som sprids, helt enkelt.
Paginering är när du delar upp innehåll på en webbplats i flera sidor. Det används ofta för bättre navigering och för att stora mängder innehåll ska bli hanterbart av både besökaren och sökmotorn. Paginering hjälper dig organisera allt på dina sidor på ett strukturerat sätt. Det gör det enklare för användare att hitta på sidan och hjälper sökmotorer att förstå innehållet, som sen också förbättrar sidans synlighet och användarvänlighet!
PHP, eller Hypertext Preprocessor, är ett serversidespråk och det används för att skapa dynamiska webbsidor! PHP har fördelen att det körs på servern istället för att hanteras av webbläsaren (som JavaScript gör) och syftet med PHP är att hantera innehåll, databasanslutningar och sessioner på webbplatser.
PNG (Portable Network Graphics) är det bildformatet som i vardagen har möjlighet till transparens. Finns det delar av din bild som du vill ha genomskinliga är det en PNG du vill ha! Det stödjer även hög bildkvalitet, särskilt för grafik och detaljerade illustrationer.
Produktkategorier är att du visar liknande produkter på en webbplats, som sen gör det enklare att hitta närliggande artiklar. Till exempel vill du kanske köpa balsam till ditt schampo, eller kniv till din gaffel! Då är det bra att snabbt kunna hitta det.
En sitemap visar alla sidor på en webbplats och hur de länkas samman. Det blir som en karta där sökmotorer kan orientera sig till innehållet. Sitemaps kommer i två former: en för användare och en för sökmotorer, vilket kallas för en XML-sitemap. XML står för Extensible Markup Language, som en liten bonus ifall du undrade. Sitemaps är ditt sätt att påverka hur din sida blir indexerad, så du hjälper Google att förstå din webbplats.
HTTP och HTTPS har man kanske stött på förut, och dessa är bägge en typ av protokoll. De betyder Hypertext Transfer Protocol Secure om det står HTTPS och är en säker version av HTTP, som används för att skicka data mellan en webbläsare och en server. Med HTTPS är data krypterad, vilket gör det svårt att se informationen om någon försöker snoka! Det skyddar också känslig information, som ditt inlogg och betalningssätt, från att läcka ut. Men det hjälper även rankning då Google ger högre prio till HTTPS sidor. En säkerhetsåtgärd för allas bättre mående.
När man talar om SVG (Scalable Vector Graphics), talar man om ett bildformat som använder vektorgrafik som skapar skalbara bilder i hög kvalitet. Tanken med dessa bilder är att de inte ska förlora sin skärpa när de blir förstorade!
En template är en mall som används för att skapa något snabbt. Det kan vara en webbplats, ett e-postmeddelande eller vad som helst som kan byggas. Det är väldigt effektivt om du ska bygga en hemsida och vill ha en enhetlig stil för hela sidan!
WebP är ett relativt nytt bildformat (2010 jämfört med 1992/1996, yikes!) som Google själva har utvecklat. Målet med det är att erbjuda bilder med hög kvalitet men mindre filstorlekar än JPEG eller PNG. Det skapades som en ersättning för dessa formaten, och för GIFs med, men istället för att ersätta har det blivit ett nytt format i mängden.
WYSIWYG är en förkortning (trots att “Wiz-ee-wig” låter som ett systemnamn, vi vet!) och står för "What You See Is What You Get". Det är en typ av editor där du kan skapa och redigera innehåll visuellt, och se direkt hur det kommer att se ut på sidan! Det vill säga, gör du text som är kursiv kommer den dyka upp på sidan som kursiv!
Zoom är en populär plattform för videokonferenser som möjliggör möten, webbinarier och samarbeten på distans. Zoom används ofta för enkel kommunikation med andra delar av företaget när de behövs, och kan ge ett ansikte att prata med, istället för en vägg av text!
Kort svar: Ja! Oftast. En redirect är en omdirigering av en webbadress till en annan, så det gör att du skickar den som letar från en gammal URL till en ny. Det finns flera typer av redirects, såsom 301 (permanent) och 302 (tillfällig) och de används som beskrivet när du vet att den gamla sidan permanent blir avvecklad eller när du temporärt behöver leda trafik till andra sidor. Redirects behövs för att hantera trasiga länkar och leda besökare till rätt innehåll. De försäkrar att användare och sökmotorer hamnar på den sida som de ska! Detta ger en god användarupplevelse och låter dig undvika att tappa SEO-värde.
Ett nyhetsbrev skickas ut till kunder som har skrivit upp sig eller handlat hos dig redan och kommer ofta med uppdateringar och erbjudanden som kan vara intressanta för kunden. Nyhetsbrev skickas oftast via e-post, och är bra för att hålla kvar kunden hos dig samtidigt som det är billigt att skicka ut!