extern marknadsavdelning
Att anlita en marknadsföringsbyrå eller projektledare för tidsbestämda och specifika projekt är inget ovanligt. Oftast är det dock olika personer för varje projekt – en som sköter projektledning, en som skriver copy, en som arbetar med det grafiska och en som hanterar sociala medier. Med vår tjänst Extern Marknadsavdelning får ni en direkt avlastning från ett sammansvetsat gäng som har en helhetssyn och därför kan skapa enhetlig kommunikation i både budskap och design – från start till slut. Det kräver en stor tillit och vi förstår att det kan kännas lite läskigt att lämna över all sin marknadsföring till en extern byrå men vi lovar, vi tar hand om er verksamhet som om den vore vår egen <3 Scrolla ner för att läsa mer om hur det fungerar!
Är en extern marknadsavdelning något för er?
-
Ni känner er överväldigade av marknadsföringen ni gör/inte gör
-
Ni behöver extra stöd för att hinna med allt
-
Ni behöver hjälp med flera olika delar
-
Ni vill spara pengar och effektivisera ert arbete
-
Ni vill helt enkelt inte göra det själva längre
När anlitar man en extern marknadsavdelning?
Det finns många anledningar till att ta in en helt extern marknadsavdelning. Det kan vara så att ni skalat upp företaget och nu behöver ni en marknadsavdelning för att hålla tempot. Det kan också vara så att ni inte med att anställa och lära upp en/flera nya personer för att sköta marknadsföringen och då är det enklare att bara plocka in en extern marknadsavdelning i form av ett kompetent och engagerat team som vet vad det pysslar med redan från start. Eller så befinner ni er just nu i en omstrukturering och det är svårt att hålla ihop alla delar, se till att annonser och content går ut som det ska samtidigt som nyhetsbreven ska skickas och den dagliga verksamheten drivas.
Varför anlitar man en extern marknadsavdelning?
Det absolut bästa med att anlita en extern marknadsavdelning är för att vi som kommer in är experter på det vi gör. Vi har gjort detta under en lång tid och vi älskar vårt jobb! Ofta behöver man flera olika delar för att sköta all digital marknadsföring. Ett marknadsföringsteam består ofta av en copy, en redaktör, en grafiker, en SMM, en projektledare osv. Istället för att anställa en person på varje tjänst så kan ni spara både tid och pengar på att anlita en extern marknadsavdelning. Det kan också vara så att ni redan har en kommunikatör på ert företag men att kommunikatören redan har fullt bord och därför behöver lite avlastning!
Vad är en extern marknadsavdelning?
När ni anlitar vår externa marknadsavdelning så får ni ett komplett team av copywriters, content creators, webbutvecklare, ads-managers, animatörer, projektledare och mycket mer. Det vi inte har kunskap om inhouse har vi så gott som alltid en partner som löser!
Vi hjälper er med bland annat:
Rådgivning och konsultation
Strategiarbete och planering
Marknads- och kommunikationsplanering
Deltagande och/eller presentationer på möten – både era interna och vid behov även externa med t.ex. era underleverantörer, partners etc.
Hemsida – vi kan hjälpa er med allt från hosting och support till att bygga en hemsida/e-handelssystem, integrationer, SEO-optimering, betallösningar med mera
Nyhetsbrev – från strategi till utskick
Sociala medier – från strategi till post
Copy och texter
Aktivitetsplanering – mässor, event etc. Även deltagande under genomförande och planering om så önskas
Lösningar för tryckt material och profilmaterial
Skapa kampanjer
Skapa annonser
Fotografering/Video
Grafisk profil, logotyper, ikoner etc.
Hur går det till?
Att anlita en extern marknadsavdelning kräver som sagt tillit, förtroende och mod. Vi fattar att det känns lite jobbigt men vi är också helt övertygade om att du kommer tjäna igen det här på att slippa känna stress över att ta hand om marknadsföringen. Jämför det med att anlita en hantverkare; du släpper in en person i ditt hem och egentligen har du ingen aning om vad hen gör men du har tillit till att slutresultatet blir som du önskar!
Steg 1: Uppstartsmöte
Vid vårt första uppstartsmöte berättar ni allt om er som kan vara bra för oss att veta. Det är ni som sitter på kunskapen om ert erbjudande, produkt eller tjänst. Allt det som vi aldrig kan veta mer om än ni. Under detta möte kommer vi sätta mål, tidslinje och med all säkerhet också ställa en massa jobbiga frågor och be er ta reda på saker som vi kommer behöva framåt.
Steg 2: Kick-off möte
Vid vårt kick off-möte så är det som det låter – en kick off! Under detta möte presenterar vi vår plan och strategi framåt och ni får godkänna att allt går i linje med era tankar. Efter detta möte överlämnas stafettpinnen åt Hjältebyrån och vi kommer arbeta med er marknadsföring som om den vore vår egen <3
Steg 3: Löpande avstämning
När vi kommer till steg 3 så är vi igång. Det har förmodligen gått en liten tid, cirka en månad, och det är dags för avstämning. Vi sätter tillsammans en strategi för hur ofta vi vill ha avstämningar så vi ser att arbetet fortlöper som det ska. Vi bestämmer också hur ofta ni önskar få rapporter, statistikuppdatering med mera.
Steg 4: Utvärdering
Vi utvärderar löpande under vårt arbete både hur samarbetet fungerar, hur vi möter våra mål och hur vi följer vår tidslinje. Oavsett längden på vårt samarbete så rekommenderar vi ett utvärderingsmöte där vi tillsammans pratar igenom samarbetet. Arbetar vi tillsammans under en kortare period så blir det kanske som ett avslutningsmöte, har vi ett längre samarbete så sätter vi tillsammans en strategi för hur ofta vi vill göra utvärderingar.