Extern marknadsavdelning
Att anlita en marknadsföringsbyrå eller projektledare för tidsbestämda och specifika projekt är inget ovanligt. Oftast är det dock olika personer för varje projekt – en som sköter projektledning, en som skriver copy, en som arbetar med det grafiska och en som hanterar sociala medier. Med vår tjänst Extern Marknadsavdelning får ni en direkt avlastning från ett sammansvetsat gäng som har en helhetssyn och därför kan skapa enhetlig kommunikation i både budskap och design – från start till slut. Det kräver en stor tillit och vi förstår att det kan kännas lite läskigt att lämna över all sin marknadsföring till en extern byrå men vi lovar, vi tar hand om er verksamhet som om den vore vår egen <3 Scrolla ner för att läsa mer om hur det fungerar!
Är en extern marknadsavdelning något för er?
-
Ni känner er överväldigade av marknadsföringen ni gör/inte gör
-
Ni behöver extra stöd för att hinna med allt
-
Ni behöver hjälp med flera olika delar
-
Ni vill spara pengar och effektivisera ert arbete
-
Ni vill helt enkelt inte göra det själva längre

När anlitar man en extern marknadsavdelning?
Det finns många anledningar till att ta in en helt extern marknadsavdelning. Det kan vara så att ni skalat upp företaget och nu behöver ni en marknadsavdelning för att hålla tempot. Det kan också vara så att ni inte med att anställa och lära upp en/flera nya personer för att sköta marknadsföringen och då är det enklare att bara plocka in en extern marknadsavdelning i form av ett kompetent och engagerat team som vet vad det pysslar med redan från start. Eller så befinner ni er just nu i en omstrukturering och det är svårt att hålla ihop alla delar, se till att annonser och content går ut som det ska samtidigt som nyhetsbreven ska skickas och den dagliga verksamheten drivas.
Varför anlitar man en extern marknadsavdelning?
Det absolut bästa med att anlita en extern marknadsavdelning är för att vi som kommer in är experter på det vi gör. Vi har gjort detta under en lång tid och vi älskar vårt jobb! Ofta behöver man flera olika delar för att sköta all digital marknadsföring. Ett marknadsföringsteam består ofta av en copy, en redaktör, en grafiker, en SMM, en projektledare osv. Istället för att anställa en person på varje tjänst så kan ni spara både tid och pengar på att anlita en extern marknadsavdelning. Det kan också vara så att ni redan har en kommunikatör på ert företag men att kommunikatören redan har fullt bord och därför behöver lite avlastning!
Vanliga frågor om Extern marknadsavdelning
Det Google Search Console gör, är att hjälpa webbplatsägare övervaka och optimera synligheten i sökresultat. Du kan hålla koll på enskilda sidor för att se om de är ordentligt indexerade till exempel, och se vilken sitemap de tillhåller, hur Google ser på sidan och varför den inte är indexerad, om det nu skulle vara så. Det är även helt gratis, så bara till att börja använda!
PIM (Product Information Management) är ett system för att centralisera och hantera produktinformation för flera försäljningskanaler. Ett bra sätt att se det är som en förädling av datan, där du inte bara vill att den ska finnas, utan även att den ska presenteras väl! Vid försäljning av mobiler kan man tydligt se nyttan av PIM. I ett vanligt affärssystem ses varje färg & minnesstorlek som en annan artikel eftersom den behöver separera dem, men kunden ska inte behöva ladda en ny sida för varje variation. PIM system låter detta ske smidigt, genom att gruppera flera artiklar under en produkt, som då kan visas för kunden!
Looker Studio (tidigare Google Data Studio) är ett verktyg för att skapa rapporter. Det baserar sin data från olika källor och framställer det för dig så att du kan göra det presentabelt! Väldigt effektivt om du har många kunder som du vill skicka data till.
Ahrefs är en tjänst först och främst för SEO. Deras SEO-verktyg ger insikter om sökordsanalys, konkurrenter och backlink-profiler, så att du kan göra data-baserade beslut och öka din synlighet! Som SEMrush, är det ett verktyg som finns där för att hjälpa dig på traven med optimering av din webbplats.
Vi kan ju börja med vad är SEMrush? Jo, det är ett SEO- och marknadsföringsverktyg som är bra för att hålla koll på dina sökord, annonser och din allmänna webbplatsprestanda. Huvudsakligen är det precis som Ahrefs en tjänst och som fyller samma syfte, det är ett verktyg för att låta dig göra datadrivna beslut. Om du gillar tjänsten eller ej är subjektivt, men vi tycker den funkar bra!
Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg som gör det möjligt att hantera spårningskoder och taggar på en webbplats utan att behöva redigera koden direkt. Eller ja, lite måste man ändå hålla på, men det är inte mer än att klippa och klistra! Du får en kod från GTM som du sätter in på din webbplats, sen styr du allt från GTMs egna sida! Där skapar du taggar för specifikt det du vill hålla koll på. Sen skickas den datan till det analysverktyg du använder så du kan utnyttja datan med!
Google Analytics är ett analysverktyg som huvudsakligen ger insikter om webbplatstrafik, användarbeteenden och konverteringar. Google Analytics (eller GA4 som det nu förkortas) hjälper dig att förbättra din webbplats struktur, genom att tala om vilka knappar som trycks på eller vilka sidor folk tar sig till. På så sätt kan du sen forma sidan för användarupplevelsen, eller för CRO (men helst för båda!) så att den blir sitt bästa jag.
WordPress är ett populärt Content Management System (CMS) som används för att skapa och hantera webbplatser. WordPress är även open source, vilket innebär att du kan forma det till att funka på precis det sättet du vill! Behöver du en funktion? Gör det själv som ett tillägg! Eller kolla om någon annan redan har gjort ett sånt tillägg som du kan använda!
Robots.txt är en textfil (därav .txt delen!) på en webbplats som berättar för sökmotorerna vilka sidor som ska eller inte ska indexeras! Filen kan begränsa åtkomsten för motorerna till vissa delar av webbplatsen, så det gäller att ha koll på vilka sidor du vill ska synas.
Ett nyhetsbrev skickas ut till kunder som har skrivit upp sig eller handlat hos dig redan och kommer ofta med uppdateringar och erbjudanden som kan vara intressanta för kunden. Nyhetsbrev skickas oftast via e-post, och är bra för att hålla kvar kunden hos dig samtidigt som det är billigt att skicka ut!
CMS är att göra det lättare för dig att hantera en webbplats. Det står för Content Management System och innebär att man inte behöver kunna programmering, utan ditt CMS sköter det åt dig. Det låter dig även skapa, redigera och hantera innehåll på en webbplats enkelt. Det finns olika CMS, några populära är WordPress, Joomla och Drupal!
PHP, eller Hypertext Preprocessor, är ett serversidespråk och det används för att skapa dynamiska webbsidor! PHP har fördelen att det körs på servern istället för att hanteras av webbläsaren (som JavaScript gör) och syftet med PHP är att hantera innehåll, databasanslutningar och sessioner på webbplatser.
Alla webbplatser behöver en plats att finnas. Hosting är vad som låter dem göra det. Det är även känt som webbhotell och tjänsten gör att en webbplats inte behöver finnas lokalt på din dator, utan är tillgänglig online genom att “hosta” den på en server. Leverantörer som har hosting hanterar webbplatsens drift och uppkoppling till internet.
Open source innebär att källkoden för en mjukvara är öppen. Det betyder alltså att den kan användas, modifieras och distribueras av vem som helst! Exempel på open source-programvara är WordPress och Linux, och dess förmåner är flexibiliteten att göra precis det du vill! Stöter du på problem finns det oftast en stor mängd användare så svar på mycket går att hitta online!
Målgruppsanalys är egentligen bara att förstå behovet hos en publik, inklusive deras intressen och beteenden. Företag lägger sedan en grund med hjälp av detta för att skapa en produkt som deras målgrupp faktiskt gillar. Ibland vill man ju inte ha en apelsin förrän man ser den i affären, det är lite samma sak här. Du kanske inte vill ha en vattenkokare tills du ser att den finns att köpa!
Det står för Search Engine Optimization och innebär att göra webbplatser så synliga som möjligt på sökmotorer som Google! Genom att använda tekniker som on-page och off-pageoptimering, länkbyggande och relevanta nyckelord strävar SEO efter att öka webbplatsens rankning och locka relevanta besökare utan annonser. Eller ja, i korta drag kan man väl säga att du syns när någon söker dig på Google. SEO har en stor vikt för att öka en webbplats synlighet och locka till sig folk. Det minskar beroendet av betald trafik, bygger trovärdighet och förbättrar användarupplevelsen. En väloptimerad webbplats får bättre placeringar i sökresultat, vilket ger mer trafik och möjliga konverteringar!
SEM, står för Search Engine Marketing, och innebär att marknadsföra en webbplats via sökmotorer genom att kombinera SEO och betalda annonser, som Google Ads till exempel. Målet med SEM är att öka synligheten i sökresultaten och driva trafik till en webbplats genom att rikta sig till specifika nyckelord och målgrupper. Skillnaden mellan SEO och SEM är att SEO inte kostar något, utan det gör du helt på din egen sida medan SEM betalar du för ännu starkare synlighet. SEM är viktigt för företag som vill nå nya kunder snabbt. Hur många gånger har du sökt på någonting och en sponsrad länk ligger högst upp? Med riktad annonsering kan SEM hjälpa att ge den bästa synligheten för vissa sökord. Detta är särskilt användbart när konkurrensen om nyckelord är hög och kan hjälpa företag att bygga upp sitt varumärke.
Google Tag är en kod som spårar användarbeteende och samlar data om webbplatsen. Lägger du till Google Tag kan man se hur folk beter sig på din sida och analysera trafik från olika källor. Det gör det möjligt för djupare analys och för att se vilka kampanjer eller sidor som fungerar bra! Sen hjälper det marknadsförare att göra bättre kampanjer och få bättre avkastning.
Vad är en extern marknadsavdelning?
När ni anlitar vår externa marknadsavdelning så får ni ett komplett team av copywriters, content creators, webbutvecklare, ads-managers, animatörer, projektledare och mycket mer. Det vi inte har kunskap om inhouse har vi så gott som alltid en partner som löser!
Vi hjälper er med bland annat:
Rådgivning och konsultation
Strategiarbete och planering
Marknads- och kommunikationsplanering
Deltagande och/eller presentationer på möten – både era interna och vid behov även externa med t.ex. era underleverantörer, partners etc.
Hemsida – vi kan hjälpa er med allt från hosting och support till att bygga en hemsida/e-handelssystem, integrationer, SEO-optimering, betallösningar med mera
Nyhetsbrev – från strategi till utskick
Sociala medier – från strategi till post
Copy och texter
Aktivitetsplanering – mässor, event etc. Även deltagande under genomförande och planering om så önskas
Lösningar för tryckt material och profilmaterial
Skapa kampanjer
Skapa annonser
Fotografering/Video
Grafisk profil, logotyper, ikoner etc.
Hur går det till?
Att anlita en extern marknadsavdelning kräver som sagt tillit, förtroende och mod. Vi fattar att det känns lite jobbigt men vi är också helt övertygade om att du kommer tjäna igen det här på att slippa känna stress över att ta hand om marknadsföringen. Jämför det med att anlita en hantverkare; du släpper in en person i ditt hem och egentligen har du ingen aning om vad hen gör men du har tillit till att slutresultatet blir som du önskar!
Steg 1: Uppstartsmöte
Vid vårt första uppstartsmöte berättar ni allt om er som kan vara bra för oss att veta. Det är ni som sitter på kunskapen om ert erbjudande, produkt eller tjänst. Allt det som vi aldrig kan veta mer om än ni. Under detta möte kommer vi sätta mål, tidslinje och med all säkerhet också ställa en massa jobbiga frågor och be er ta reda på saker som vi kommer behöva framåt.
Steg 2: Kick-off möte
Vid vårt kick off-möte så är det som det låter – en kick off! Under detta möte presenterar vi vår plan och strategi framåt och ni får godkänna att allt går i linje med era tankar. Efter detta möte överlämnas stafettpinnen åt Hjältebyrån och vi kommer arbeta med er marknadsföring som om den vore vår egen <3
Steg 3: Löpande avstämning
När vi kommer till steg 3 så är vi igång. Det har förmodligen gått en liten tid, cirka en månad, och det är dags för avstämning. Vi sätter tillsammans en strategi för hur ofta vi vill ha avstämningar så vi ser att arbetet fortlöper som det ska. Vi bestämmer också hur ofta ni önskar få rapporter, statistikuppdatering med mera.
Steg 4: Utvärdering
Vi utvärderar löpande under vårt arbete både hur samarbetet fungerar, hur vi möter våra mål och hur vi följer vår tidslinje. Oavsett längden på vårt samarbete så rekommenderar vi ett utvärderingsmöte där vi tillsammans pratar igenom samarbetet. Arbetar vi tillsammans under en kortare period så blir det kanske som ett avslutningsmöte, har vi ett längre samarbete så sätter vi tillsammans en strategi för hur ofta vi vill göra utvärderingar.