kategoritexter till e-handel
Kategoritexter till e-handel eller hemsida är bland det viktigaste för att få din sida att ranka högt hos sökmotorerna. Precis som det är viktigt att välskrivna produkttexter för att sälja produkten så är det viktigt att ha välskrivna och seo-optimerade kategoritexter för att leda in trafiken och kunderna från första början. Kategoritexten berättar om kategorin, t.ex. om ni säljer kläder så är kategoritexten för t-shirts om just t-shirts medan produkttexten sedan är om den specifika t-shirten ni säljer. Det kanske låter klurigt… vi ska försöka förklara!
Kategoritexter:
-
Beskriver kategorin för det ni säljer
-
Är viktigt för er SEO
-
Bör vara långa, välskrivna och seo-optimerade
-
Kan ge en högre konverteringsfrekvens
-
Gör det enklare för kunden att navigera på er hemsida

Vad är en kategoritext?
Om man driver en e-handel, webbshop eller egentligen vilken hemsida som helst så har man oftast olika kategorier för det man säljer. Att dela upp produkter och delar på hemsidan i kategorier är ett sätt att samla och beskriva en grupp produkter eller tjänster man erbjuder. Texten berättar för kunden vilka produkter/tjänster som finns på hemsidan och inkluderar även sökord som är viktiga för SEO och för att sökmotorn ska kunna indexera just er sida när någon söker efter det ni säljer.
Hur kan man använda en kategoritext?
Vid varje kategori ska det finnas en kategoritext som förklarar vad kategorin är och innehåller. Texten sammanställer övergripande information och innehåller de ord som kunderna söker på när de letar efter era produkter på nätet. Låt oss ta några exempel på vad de här kategorierna kan vara:
1. Kategoritext för klädesbutik
Driver ni en webbutik som säljer kläder så har ni med största sannolikhet delat upp era produkter i kategorier. Det kan vara tröjor, byxor, klänningar, utekläder, underkläder och så vidare.
2. Kategoritext för smycken
För att underlätta för kunden och få sökmotorn att tycka om er sida kan ni med fördel dela in dina smycken i olika kategorier. Kategorierna kan vara halsband, armband och ringar. Har ni flera olika typer av smycken kan ni också kategorisera på en mer övergripande nivå och använda till exempel silversmycken, guldsmycken eller smycken med diamanter.
3. Kategoritext för e-handel
Om ni driver en webbshop som säljer många olika produkter kan det vara en bra idé att dela upp kategorierna för säljaren. Ett exempel är att dela upp det i vad är för prylar, exempelvis köksinredning, badrum, vardagsrum och kontor. Det kan också vara en idé att spalta upp i presenttips, present till henne, present till honom och liknande.
Vem bör använda kategoritexter?
Svaret är egentligen ganska enkelt: ALLA som har en hemsida. Vill ni att er hemsida ska bli indexerad av Google och bli det som dyker upp när någon söker efter en fras som är relevant för er så bör ni arbeta med era kategoritexter. Det är ett bra sätt att ge extra boost och organisk trafik till er hemsida.
Var placerar man en kategoritext?
Det är lite olika var man väljer att placera sin kategoritext. En del tycker att det är snyggast att lägga texten ovanför sina produkter och andra lägger den hellre längst ned på sidan. Genom att lägga texten högst upp så flyttar man ned produkterna vilket är varför många väljer att istället lägga den längre ned. Vårt förslag är att man antingen delar upp kategoritexten och lägger en del av den ovanför produkterna och resten nedanför eller lägger all text ovanför men lägger en ”läs mer”-knapp. På så sätt får ni ur kundens perspektiv en mer användarvänlig disposition av er kategoritext och ni gör även Google glad då det blir ännu lättare att hitta er!
Vanliga frågor om kategoritexter till e-handel
Sidhuvudet är den delen av webbplatsen som ligger överst. Ofta hittar du logotypen, navigeringsmenyn och andra viktiga element här. Likadant som med en sidfot, så har sidhuvudet som störst syfte att göra navigationen så enkel som möjligt! Du ska kunna ta dig vart du vill med så få tryck som möjligt!
MVP har en lite annorlunda betydelse beroende på vart du säger det. Men talar vi om produkter så står det för Minimum Viable Product, och det innebär att produkten har de absolut mest grundläggande funktionerna klara för att testas! Till exempel en smart-watch visar tiden, så du kan kalla den för klocka och testa den för det, sedan lägga till andra funktioner efterhand.
PIM (Product Information Management) är ett system för att centralisera och hantera produktinformation för flera försäljningskanaler. Ett bra sätt att se det är som en förädling av datan, där du inte bara vill att den ska finnas, utan även att den ska presenteras väl! Vid försäljning av mobiler kan man tydligt se nyttan av PIM. I ett vanligt affärssystem ses varje färg & minnesstorlek som en annan artikel eftersom den behöver separera dem, men kunden ska inte behöva ladda en ny sida för varje variation. PIM system låter detta ske smidigt, genom att gruppera flera artiklar under en produkt, som då kan visas för kunden!
En sticky header eller meny har du säkert stött på när du besökt webbplatser tidigare. Det innebär bara att sidhuvudet eller menyn på sidan följer med dig när du skrollar ner. Anledningen till det är att du ska så smidigt som möjligt kunna röra dig dit du vill på webbplatsen.
Produktkategorier är att du visar liknande produkter på en webbplats, som sen gör det enklare att hitta närliggande artiklar. Till exempel vill du kanske köpa balsam till ditt schampo, eller kniv till din gaffel! Då är det bra att snabbt kunna hitta det.
WooCommerce är ett tillägg för WordPress, med huvudmål att göra det så lätt som möjligt att skapa och hantera en e-handelsbutik. Det hjälper dig att hantera bland annat betalningar, frakt och produkter!
Man kallar en ihopfällbar meny för en hamburgermeny, eftersom den har tre lodrätta streck i sig, som lätt kan se ut som en hamburgare. Oftast har du det för att spara plats och göra navigeringen smidigare!
När man talar om search intent så handlar det om syftet bakom en sökfråga. Det vill säga, vad är de egentligen ute efter att hitta med sin sökning? Det kan vara information, hitta en plats, göra ett köp eller vad som helst! Vilken intention har du när du söker? Och hur kan vi förstå och svara på det? Det är search intent!
Varför ska man ha SEO-optimerade kategoritexter?
En av de vanligaste frågorna vi får av nya kunder är ”vår hemsida syns inte på Google, hur kommer vi högre upp i resultaten?”. Den största fördelen med att ha SEO-anpassade kategoritexter på sin hemsida är att det hjälper Google att hitta er. Google är en sökmotor som vill ge svar på de frågor som skrivs i fältet och genom att använda SEO-optimerade kategoritexter som besvarar dessa frågor kommer Google att prioritera upp er sida. Ni har med andra ord större chans att ranka högt (det beror till stor del även på vilken konkurrens som finns) om ni har tydliga och välskrivna kategoritexter. Det är också ett sätt att ge relevant information till besökaren så den får en tydlig bild av vad er sida egentligen är och vill.
Hur lång ska en kategoritext vara?
Google älskar text. Ju mer text ni har desto lättare blir det att hitta er. När det gäller frågan om hur många ord en kategoritext ska vara så är svaret ju mer desto bättre. Istället för att sätta en maxgräns så kan man säga att minimum för en kategoritext bör vara 300-500 ord. Det som är viktigt att tänka på är dock att det inte bara är antalet ord som är det viktiga. Google är smart och fortsätter att utvecklas för varje dag som går och idag går sökmotorn inte enbart på antal ord utan även innehåll, grammatik och kvalitét. Innehållet måste därför vara unikt och skrivet för sin läsare annars prioriteras er kategoritext ändå inte upp.