nyhetsbrev
Att skicka nyhetsbrev är ett effektivt och kraftfullt sätt att nå ut till både befintliga och potentiella kunder. Nyhetsbrev ger er möjligheten till en direkt kommunikationskanal till era kunder och det är ett ovärderligt verktyg för att både stärka kundrelationer, öka försäljning och bygga lojalitet för ert varumärke. Om ni funderar över att skicka nyhetsbrev så läs vidare för att få lite mer förståelse för varför ni borde sluta fundera och börja göra!
Nyhetsbrev:
-
Ger en direkt kommunikationslinje med er målgrupp
-
Är kostnadseffektivt och relativt billigt
-
Kan anpassas och segmenteras baserat på kunddata
-
Har alltid mätbara resultat som ger värdefulla insikter
-
Kan generera trafik till hemsidan och försäljning

Skicka nyhetsbrev
Genom att skicka ut nyhetsbrev regelbundet kan ni hålla era kunder uppdaterade om vad som händer bakom kulisserna. Ni kan också hightlighta erbjudanden, exklusiva rabattkoder för de som följer nyhetsbrevet eller skapa content på hemsidan (till exempel blogginlägg) som resulterar i att ni får besök till er hemsida. Nyhetsbrev kan också påverka ert varumärke och ett snyggt nyhetsbrev med relevant information kan hjälpa till att forma hur kunder ser på ert företag och hur de sprider ert varumärke vidare.
Vad ska man skriva i ett nyhetsbrev?
Vad ska man skriva i ett nyhetsbrev då? Det bästa är alltid att leverera värde. Börja med att tänka litet, vilken månad är det? Är det någon speciell högtid? Finns det någonting vi bör uppmärksamma just nu som går i linje med det vi arbetar med? Det kan vara att ge en viss rabatt under julen, att marknadsföra en sommarkampanj eller varför inte fira att ert företag fyller x antal år? Ni kan också använda ert nyhetsbrev till att lyfta saker som just nu pågår bakom kulisserna. Arbetar ni på ett nytt projekt? Håller ni på att ta in en ny leverantör? Ska ni skapa en ny hemsida? Berätta för era kunder och följare vad ni gör så de känner sig mer inkluderade i verksamheten.
Vanliga frågor om nyhetsbrev
En template är en mall som används för att skapa något snabbt. Det kan vara en webbplats, ett e-postmeddelande eller vad som helst som kan byggas. Det är väldigt effektivt om du ska bygga en hemsida och vill ha en enhetlig stil för hela sidan!
En lead magnet innebär att du ger ut en gratis tjänst eller liknande, som kunden kan använda för sin nytta. Men du ger ut den som ett utbyte för kundens mail eller kontaktinformation. Till exempel, ber du dem skapa ett konto för att använda din gratistjänst, och därigenom kan de sen bli kunder om du erbjuder vad de behöver!
Att ge ut en freebie är nog inget nytt vid det här laget. Syftet med det är egentligen bara att visa vikten av din tjänst, så att folk kan testa och se hur bra du är. Sen kan de avgöra om de tycker du är värd pengarna! Freebies ges ut mest för att locka in nya kunder.
En popup är ett fönster som dyker upp på webbsidan. Det kan vara nyhetsbrev, erbjudanden eller bara information du vill att användaren ska ta del av. Däremot kan det lätt bli ett störningsmoment, så du måste välja rätt läge för en popup!
Content marketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot skapandet av värdefullt & relevant innehåll för en specifik målgrupp! Sen kan själva innehållet vara allt möjligt, som blogginlägg, artiklar, videor och sociala medier-inlägg. Till exempel om folk i målgruppen ofta går till en skatepark, så är det ju smart om man använder skateparken! Samma sak, om din målgrupp ofta besöker en hemsida om djur, är det smart att ha med djur i sin content!
Ett nyhetsbrev skickas ut till kunder som har skrivit upp sig eller handlat hos dig redan och kommer ofta med uppdateringar och erbjudanden som kan vara intressanta för kunden. Nyhetsbrev skickas oftast via e-post, och är bra för att hålla kvar kunden hos dig samtidigt som det är billigt att skicka ut!
Hur ofta ska man skicka nyhetsbrev?
En vanlig fråga vi får är ”hur ofta man bör skicka nyhetsbrev?” Ni vill inte vara det företaget som skickar alldeles för ofta och därmed blir klassade som spam eller ”jobbiga”. Ni vill heller inte skicka nyhetsbrev för sällan så kunden ”glömmer bort att ni finns”. Vår rekommendation är minst 1 nyhetsbrev i månaden, kanske 2 – om ni har material nog så det inte blir ett tunt och meningslöst utskick bara för att.
När ska man skicka nyhetsbrev?
Det fina med att skicka nyhetsbrev är att ni faktiskt kan A/B-testa era utskick för att få fram exakt vilken tid och dag som fungerar bäst för just era utskick. Generellt säger statistik att nyhetsbrev har högst öppningsfrekvens under vardagar runt klockan 10 men det stämmer inte alltid. En del branscher har störst öppningsfrekvens kvällstid medan andra har mitt på dagen. Det krävs en analys eller A/B-test för att komma fram till när just ert företag bör skicka ut nyhetsbrev. Vi kan dock enas om att helgerna bör undvikas om ni säljer B2B medan helger kan vara guld för B2C.