produkttexter till e-handel
Tydliga och säljande produkttexter till E-handel är en viktig del av er digitala marknadsföringsstrategi. Det är mer än bara en enkel beskrivning av produkten ni säljer, det är också ett effektivt verktyg som övertygar er potentiella kund om att köpa just er vara. Produkttexter till E-handel spelar stor roll när det gäller att engagera kunder, höja produktens värde och slutligen öka er försäljning! Välskrivna produkttexter är också det ni behöver för att ranka högre i sökmotorerna och arbeta långsiktigt med er SEO. Scrolla ned, vi berättar mer!
Produkttexter:
-
Ökar er synlighet i sökmotorer
-
Kan ge en högre konverteringsfrekvens
-
Ger en bättre kundupplevelse
-
Gynnar er varumärkesidentitet
-
Minskar antalet returer

Vad är produkttexter till e-handel?
Produkttexter till e-handel är de texter som ligger under er produkt. Texten berättar nödvändig information för säljaren samtidigt som den pekar ut produktens unika säljpitchar, det vill sälja USP:ar (Unique Selling Point). Att skriva en produkttext till varje produkt kan kännas onödigt eller too much, men sanningen är att det ger en betydande skillnad i hur produkten uppfattas och hur väl den säljer. Varje sig det är kläder, teknik, matvaror eller tjänster ni säljer så kommer en välskriven, informativ och framförallt sökordsoptimerad produkttext att hjälpa era potentiella kunder till att bli betalande kunder.
Varför ska man ha produkttexter?
Som vi redan nämnt så är produkttexten en stor del när det gäller att vara den primära informationskällan för kunder som funderar på att göra ett köp. Sen finns det självklart en annan stor aspekt av det hela: SEO. Bra produkttexter till e-handel som också är SEO-anpassade inkluderar bland annat långsvansade sökord, alltså de fraser som kunder använder för att söka efter er produkt.
Vanliga frågor om produkttexter till e-handel
Produktkategorier är att du visar liknande produkter på en webbplats, som sen gör det enklare att hitta närliggande artiklar. Till exempel vill du kanske köpa balsam till ditt schampo, eller kniv till din gaffel! Då är det bra att snabbt kunna hitta det.
MVP har en lite annorlunda betydelse beroende på vart du säger det. Men talar vi om produkter så står det för Minimum Viable Product, och det innebär att produkten har de absolut mest grundläggande funktionerna klara för att testas! Till exempel en smart-watch visar tiden, så du kan kalla den för klocka och testa den för det, sedan lägga till andra funktioner efterhand.
PIM (Product Information Management) är ett system för att centralisera och hantera produktinformation för flera försäljningskanaler. Ett bra sätt att se det är som en förädling av datan, där du inte bara vill att den ska finnas, utan även att den ska presenteras väl! Vid försäljning av mobiler kan man tydligt se nyttan av PIM. I ett vanligt affärssystem ses varje färg & minnesstorlek som en annan artikel eftersom den behöver separera dem, men kunden ska inte behöva ladda en ny sida för varje variation. PIM system låter detta ske smidigt, genom att gruppera flera artiklar under en produkt, som då kan visas för kunden!
WooCommerce är ett tillägg för WordPress, med huvudmål att göra det så lätt som möjligt att skapa och hantera en e-handelsbutik. Det hjälper dig att hantera bland annat betalningar, frakt och produkter!
När man talar om search intent så handlar det om syftet bakom en sökfråga. Det vill säga, vad är de egentligen ute efter att hitta med sin sökning? Det kan vara information, hitta en plats, göra ett köp eller vad som helst! Vilken intention har du när du söker? Och hur kan vi förstå och svara på det? Det är search intent!
Hur skriver man bra produkttexter till E-handel?
Att skapa bra och övertygande produkttexter till e-handel kan vara en utmaning. Som med allt annat är det viktigt att tänka på målgruppen; vem/vilka ska köpa din produkt? Vad letar de efter? Vilka svar vill de ha innan de spenderar pengar på ett köp? Istället för att bara berätta om produktens fördelar kan man också använda storytelling och skapa berättelser, ge exempel från verkligheten eller göra jämförelser. Allt som målar en bild i kundens sinne som får den att förstå nyttan med er produkt. Använd också aktivt språk och uppmaningar – och glöm inte att inkludera all viktig information som storlek, färg, material, vikt och annat kunden vill veta.
Hur lång ska en produkttext vara?
Det finns egentligen flera svar på den här frågan. Det korta svaret är att vi rekommenderar att en produkttext är minst 300 ord då det ger dig bättre förutsättningar för att övertyga Google om att din sida faktiskt handlar om något som bör visas upp i sökresultatet. Det långa svaret är att det beror helt på vad det är för typ av sida, hur mycket konkurrens er produkt/e-handel har, hur välskriven texten är etc. Ska ni skriva produkttexter till e-handel som inte har så stor konkurrens så kan det räcka med 150 ord medan ni kan behöva 600 ord eller ännu mer för att få något resultat på en produkt som är en tröja som konkurrerar med alla stora klädkedjor. Som sagt, det finns många svar. Vår generella rekommendation är minst 300 ord men vill ni diskutera hur många ord just er produkttext bör vara så är det bara att höra av er så tar vi en dialog!