Skicka nyhetsbrev till sina kunder är något många företag tänker att de ska göra men som sedan läggs längst ned på priolistan. Är du en av dem som länge gått och tänkt på att skicka nyhetsbrev men det har inte riktigt blivit av? Du är som sagt inte ensam.
I den digitala tidsåldern har företag fler kanaler än någonsin för att nå ut till sina kunder. En del i din marknadsföringsstrategi kan, och bör ofta, vara att skicka nyehtsbrev. Det kan vara svårt att slå sig igenom bruset i sociala medier, bloggar och webbinnehåll men genom att skicka riktade nyhetsbrev till dina kunder så kan du dels hålla dem uppdaterade om vad som händer i ditt företag just nu, presentera nya erbjudanden och kampanjer eller helt enkelt “bara” bygga upp ditt varumärke.
Det finns flera fördelar med att skicka nyhetsbrev. Vi går igenom 5 av dem!
5 anledningar att skicka nyhetsbrev
- Det stärker kundrelationen
När du skickar ut nyhetsbrev så både stärker och underhåller du befintliga eller potentiella kundrelationer. Genom att skicka relevant och engagerande innehåll så kan du skapa en kontinuerlig dialog med dina kunder och även stärka varumärkets ethos (auktoritet och trovärdighet). Skapa och bibehålla varumärkesmedvenhet - Driva trafik till din hemsida = Större chans till sälj
Håll som grund i ditt nyhetsbrev att du alltid ska leda mottagaren till din hemsida. Nyhetsbrevet är en mellanlandning där du presenterar anledningar för mottagaren att ta sig vidare för mer information. Genom att inkludera länkar till dina produkter, erbjudanden, blogginlägg eller annat så ökar du chansen för sälj. - Mätbara resultat
En av de största fördelarna med att skicka nyhetsbrev är att du faktiskt kan mäta resultatet och tydligt se statistik på öppningsfrekvens, klick och sälj. Du kan också A/B-testa dina utskick på olika dagar och tider för att lära känna just din målgrupp. Genom att regelbundet mäta och utvärdera resultatet av att skicka nyhetsbrev så kan du på ett bättre sätt anpassa ditt innehåll för kundernas behov och intressen. - Möjlighet att leverera värde och sätta vissa produkter i rampljuset
En bra variation i ett nyhetsbrev är när du blandar sälj med värdefull information. Genom att skicka nyhetsbrev så får du möjlighet att glänsa med kunskap inom ditt område och samtidigt välja ut vilka produkter eller tjänster du vill lägga extra fokus på. - Stärka och bibehålla varumärkesmedvetenhet
Genom att skicka nyhetsbrev på rätt tider och dagar så kan du ständigt hålla ditt varumärke i åtanke hos dina kunder. Det kan hjälpa till att stärka varumärkets identitet samt göra att du och ditt företag blir ”top of mind” hos kunden när någonting dyker upp!
Sammanfattningsvis så är fördelarna med att skicka nyhetsbrev till sina kunder många och viktiga. Det är en effektiv kommunikationskanal som du inte borde gå miste om. Det hjälper dig att driva trafik till hemsidan, bygga varumärke och framförallt bygga långvariga relationer med dina kunder.
Oavsett om du är helt ny på det här med att skicka nyhetsbrev och behöver hjälp med allt från strategi och utformning till själva utskicket eller om du bara en touch up på ditt innehåll så finns vi på Hjältebyrån här!
1 reaktion på ”5 anledningar att skicka nyhetsbrev”
Pingback: Mailchimp eller Klaviyo? - Hjältebyrån AB