UTM-taggar är små bitar av text som man kan använda i en länk (URL) för att spåra information om var besökaren kommer ifrån när den klickar på en länk. För den som inte hört talas om UTM-taggar förut kan det kännas lite förvirrande men det är ingen fara, vi har gjort en kort guide här för att förklara mer så du hänger med!
Vad är UTM-taggar?
UTM-taggar består som nämnt av små bitar av text. Denna text läggs sedan i länken (URL:en) som i sin tur hjälper till att spåra trafiken från länken. UTM står för Urchin Tracking Module och är ett verktyg som är utvecklat av Google för att hjälpa företag att se var webbtrafiken kommer ifrån.
Genom att använda UTM-taggar kan man analysera exakt varifrån en besökare kommer, till exempel om de kommer in från att ha klickat på en specifik annons, en länk i ett nyhetsbrev eller en länk som delats på sociala medier. Det är väldigt användbart för att kunna mäta hur effektiva kampanjer och olika marknadsföringskanaler faktiskt är.
Hur funkar UTM-taggar då?
När du lägger till en UTM-tagg på en URL så skickas information om var besökaren kommer från till Google Analytics eller liknande analysverktyg. UTM-taggen består sedan av flera olika parametrar.
Exempel på olika UTM-taggar:
https://www.example.com?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=sommarkampanj
I exemplet ovan så består UTM-taggen av tre parametrar:
- utm_source = Den här parametern visar varifrån besökaren kommer, till exempel ”facebook” eller ”nyhetsbrev”.
- utm_medium = Detta anger vilken kanal som användes, till exempel ”social” för sociala medier, ”email” för e-postmarknadsföring eller ”cpc” för betalda annonser.
- utm_campaign = Detta är namnet på den specifika kampanjen. Alltså det som gör det möjligt för dig att veta vilken kampanj som mäts, i exemplets fall så är kampanjen då döpt till ”sommarkampanj”.
Varför är UTM-taggar viktiga?
Genom att använda UTM-taggar så kan du på ett enkelt och effektivt sätt mäta och spåra dina marknadsföringskampanjer. Utan taggar blir det svårt att veta vilken källa som ger mest trafik och därför också vilka marknadsföringsinsatser som är mest effektiva.
Några av fördelarna med UTM-taggar är:
- Bättre insikt och förståelse för vilken kanal som driver mest trafik och konvertering. Detta i sin tur kan hjälpa dig att optimera din marknadsföringsbudget och se till så pengarna spenderas på rätt saker.
- Det blir enklare att jämföra olika kampanjer och mäta till exempel hur en annons presterar på Facebook jämfört med Instagram.
- UTM-taggar kan ge dig information för detaljerad segmentering. Det vill säga att taggen kan visa dig exakt vilken annons, länk eller vilket inlägg som fick någon att klicka på länken och besöka din webbplats.
Här kan du skapa en UTM-tagg
Vi har tagit fram ett eget verktyg för att skapa UTM-taggar. Fyll i fälten nedan så får du fram den länk du kan använda när du postar till exempel ett inlägg på Facebook!