blogginlägg
Ett blogginlägg kan egentligen ha flera syften. Det kan vara för att man vill skriva en längre text om någonting eller för att man vill informera om någonting. Blogginlägg kan också användas för att stärka ert varumärke och er kunskap. Ju mer ni kan skriva om det ni gör eller säljer, desto mer trovärdiga blir ni och kunder förstår att ni faktiskt vet att ni kan er bransch eller produkt. Blogginlägg är också ett väldigt bra sätt för att förbättra er SEO eller leda tillbaka trafiken till er hemsida från exempelvis nyhetsbrev eller inlägg i sociala medier. Kort sagt; det finns många fördelar med att börja skriva blogginlägg på er hemsida och att prioritera detta i er marknadsföringsbudget. Scrolla ner för att få reda på ännu mer!
Blogginlägg:
-
Ökar organisk trafik (alltså är bra för er SEO)
-
Engagerar och behåller kunder
-
Kan generera sälj
-
Stärker er position på marknaden
-
Kan användas i ex. nyhetsbrev och andra utskick

Blogginlägg till hemsida
Blogginlägg är riktigt bra att använda för att bygga trovärdighet. Att regelbundet publicera nya blogginlägg visar att ni är aktiva i er bransch och engagerade i att ge relevant och användbar information till era kunder. Genom att skriva om ämnen som är relaterade till er verksamhet eller era tjänster så bygger ni ett förtroende hos er kundgrupp. Det behöver inte vara flera blogginlägg varje dag men regelbundenhet och konsekvens är nyckelorden.
Blogginlägg och SEO
Blogginlägg är en guldgruva för att öka er SEO och prioriteras att ranka högre upp på sökmotorerna. Genom att använda rätt sökord och fraser i era blogginlägg kan ni attrahera mer organisk trafik till er hemsida. Det vill säga, rätt sökord gör att blogginläggen ger er bättre SEO och ni rankar högre i Google-resultaten. Ju fler blogginlägg ni har, desto fler chanser har ni att inläggen indexeras och visas i sökresultaten.
Vanliga frågor om blogginlägg
En template är en mall som används för att skapa något snabbt. Det kan vara en webbplats, ett e-postmeddelande eller vad som helst som kan byggas. Det är väldigt effektivt om du ska bygga en hemsida och vill ha en enhetlig stil för hela sidan!
En ankarlänk är en länk som leder till en specifik del av samma webbsida. Om du har en lista i en bok som du vill komma åt snabbt sätter du ett bokmärke där, principen är densamma med en ankarlänk. Trycker du på länken så hoppar du dit den pekar!
WYSIWYG är en förkortning (trots att “Wiz-ee-wig” låter som ett systemnamn, vi vet!) och står för ”What You See Is What You Get”. Det är en typ av editor där du kan skapa och redigera innehåll visuellt, och se direkt hur det kommer att se ut på sidan! Det vill säga, gör du text som är kursiv kommer den dyka upp på sidan som kursiv!
WordPress är ett populärt Content Management System (CMS) som används för att skapa och hantera webbplatser. WordPress är även open source, vilket innebär att du kan forma det till att funka på precis det sättet du vill! Behöver du en funktion? Gör det själv som ett tillägg! Eller kolla om någon annan redan har gjort ett sånt tillägg som du kan använda!
Content marketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot skapandet av värdefullt & relevant innehåll för en specifik målgrupp! Sen kan själva innehållet vara allt möjligt, som blogginlägg, artiklar, videor och sociala medier-inlägg. Till exempel om folk i målgruppen ofta går till en skatepark, så är det ju smart om man använder skateparken! Samma sak, om din målgrupp ofta besöker en hemsida om djur, är det smart att ha med djur i sin content!
Blogginlägg kan generera sälj
Genom att dela värdefull information i era blogginlägg kan ni både locka potentiella kunder och slutföra redan påbörjade affärer. När ni skickar ut exempelvis nyhetsbrev, eller bara gör inlägg på sociala medier, så bör ni alltid sträva efter att skicka läsaren till er hemsida för det är ju trots allt där ni säljer. Här kan blogginlägg vara precis det ni behöver! Slussa kunden till blogginlägget där ni gör reklam för eller skriver om produkten ni vill sälja eller ett blogginlägg där produkten löser ett problem – Baaam, ni har skapat ett blogginlägg som genererar sälj!
Blogginlägg för att stärka ert varumärke
Blogginlägg kan också användas i syfte att stärka ert varumärke och positionera er på marknaden. Arbetar ni i en bransch där det finns mycket information – skriv om den. Dela viktig information, olika vinklar, egna tankar och liknande i blogginlägg så besökaren får dels kunskap men också möjligheten att lära känna er och ert varumärke.