Känslighetsläsare
Känslighetsläsare är kanske ett ord du inte hört så många gånger förut. Det är faktiskt ett nyord i svenska språket som kom med i ordlistan så sent som under 2023. Arbetar du eller ditt företag med texter som absolut inte får vara fel? Kanske arbetar du med böcker, offentliga samhällstexter, myndighetstext eller annat på kommunivå? Då kan det vara en stor investering att anlita en känslighetsläsare. På Hjältebyrån har vi en utbildad språkvetare med inriktning på textbearbetning och redigering som ansvarar för att granska texter utifrån perspektivet av en känslighetsläsare. Vi kan även hjälpa till att samtidstvätta äldre verk inför nyutgivningar. Vill du veta mer? Läs vidare!
En känslighetsläsare:
-
Ser till så din text är fri från potentiellt stötande innehåll
-
Granskar texten och flaggar för eventuella problematiska uttryck
-
Kan hjälpa till att skriva om texten så den blir korrekt utifrån vår samtid
-
Kan hjälpa till med att samtidstvätta äldre verk
-
Läser igenom dina texter och säkerställer så det inte finns några rasistiska, sexistiska eller olämpliga sätt att skriva om t.ex. minoritetsidentiteter
![](https://hjaltebyran.se/wp-content/uploads/2024/01/Namnlos-design-34.png)
Vad gör en känslighetsläsare?
Känslighetsläsare är ett relativt nytt begrepp som först blivit erkänt under 2023. En känslighetsläsare har som uppdrag att granska texter för att rensa bort innehåll som kan vara potentiellt störande. Det kan handla om felaktiga pronomen, ord som inte längre är socialt accepterade, sexistiska och rasistiska skrivningar med mera. Det är helt enkelt en person som kan varna för när känsliga ämnen och ord hanterats på ett klumpigt sätt. Vår känslighetsläsare på Hjältebyrån kan finnas med genom hela processen om ni önskar, från att granska och identifiera problematiska uttryck till att skriva om och redigera texten så den blir korrekt.
Känslighetsläsare myndighet och kommun
Myndigheter och kommuner har i sitt uppdrag att informera allmänheten på ett lättillgängligt och klarspråksanpassat sätt. Många texter som skrivs till exempelvis broschyrer, sjukvården, informationsblad och liknande måste vara korrekt skrivna och det får inte finnas slarv eller olämliga uttryck. Kommunikationsavdelningen på dessa platser brukar ofta vara överbelastade och har inte tid att lägga ännu en titel på sitt bord. Då kan det vara läge att anlita en känslighetsläsare från Hjältebyrån. Kontakta oss så tar vi en dialog för hur samarbetet skulle se ut!
Vanliga frågor om Känslighetsläsare
WCAG betyder Web Content Accessibility Guidelines och är riktlinjer som gör webbplatser tillgängliga för alla, inklusive personer med funktionsnedsättningar. Tanken är att det ska inte spela roll vem du är, du ska kunna ta del av innehållet och få en bra upplevelse på webben!
Content marketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot skapandet av värdefullt & relevant innehåll för en specifik målgrupp! Sen kan själva innehållet vara allt möjligt, som blogginlägg, artiklar, videor och sociala medier-inlägg. Till exempel om folk i målgruppen ofta går till en skatepark, så är det ju smart om man använder skateparken! Samma sak, om din målgrupp ofta besöker en hemsida om djur, är det smart att ha med djur i sin content!
En metabeskrivning är den korta texten som visas under en länk efter en sökning. Du kan själv skriva en metabeskrivning för din sida, men även om du inte gör det brukar Google ta en del av det första stycket på sidan som metabeskrivning. Man kan också se på det som en introduktion till sidan!
UI, eller User Interface, är de delar av en webbplats, app eller annat program som användare interagerar med. Det kan bland annat vara designen av knappar, ikoner, menyer och allting visuellt som gör att du kan använda tjänsten. En bra UL gör det lätt för dig att göra det du vill på en webbplats. Det är lätt att förvirra UI och UX, eftersom de båda har med användaren att göra, men UX är mer om hur användaren känner!
UX, eller User Experience, pratar om upplevelsen som någon har när de handskas med en produkt eller tjänst. UX lägger fokus på att göra det lätt och tillfredsställande att utföra något. Eller det är målet iallafall! Det är lätt att förväxla UX med UL, då bägge har med användaren att göra, men UL handlar mer om vad användaren gör!
CRO betyder Conversion Rate Optimization och är processen av att optimera webbplatser eller sidor för att besökare ska konvertera (utföra det du vill), till exempel att köpa något eller skapa ett konto. Genom tester och analys förbättras användarupplevelsen och innehållet för att öka konverteringar. Att fönsterhandla är ok men efter 11:e gången vill du väl att kunden ska köpa något med! CRO är lönsamt då det skapar en högre vinst utan att nödvändigtvis öka antalet besökare. Analyserar man användarbeteenden så kan man förbättra användarresan och då gör CRO en webbplats mer effektiv och gynnsam!
Varför ska man anlita en känslighetsläsare?
Om vi ser tillbaka ett par år så fick bland annat den storsäljande författaren JK Rowling stor kritik för hur hon skrev om navajoindianernas traditioner i ”History of magic in North America”. Hon är inte ensam om att ha fått kritik för sitt sätt att skriva och det är vanligare än man tror att författare, skribenter och myndighetspersoner skriver olämpligt, antingen på grund av att man inte tänkt igenom sitt språk eller för att man helt enkelt inte vet att det kan uppfattas på olika sätt. Det svenska språket är i ständig förändring och med förändring kommer också den sociala acceptansen för hur vissa ord, pronomen och omskrivningar är mer eller mindre accepterade. Istället för att oroa sig över att man inte har koll så kan man anlita en känslighetsläsare som avlastar helt.
Vad innebär det att samtidstvätta verk?
Som vi nämnt ovan så hjälper vi på Hjältebyrån även till med att samtidstvätta verk och texter åt förlag, myndigheter och företag. Har ni en gammal text eller bok som ska ges ut på nytt så rekommenderar vi starkt att ni ser igenom texten innan det går ut. Många ord och uttryck som användes förr är inte längre accepterade att använda. Hör av er, vi hjälper gärna till!