Att följa och hålla koll på din hemsidas prestanda och användarinteraktion är avgörande för om din hemsida fyller sitt syfte eller inte. I en värld där varje klick, visning och användare räknas så är analysverktyg din bästa vän. I det här inlägget fokuserar vi på Google Analytics och Google Search Console, två kraftfulla verktyg som varje digital närvaro behöver. Varför? För att du alltid bör basera din strategi och dina beslut på data och inte känslor.
Vad är Google Analytics?
Google Analytics (GA) är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper dig (eller din webbyrå) att förstå hur besökarna interagerar med din webbplats. Via Google Analytics får du fram grundläggande statistik som sidvisningar och besökare men även mer avancerad data som användarbeteende och konverteringsbanor.
Varför ska man använda Google Analytics?
- Få bättre förståelse för dina användare
Med GA kan du se och få en förståelse för hur användarna engagerar sig med din webbplats. Du kan se vilka sidor de besöker och vilka aktiviteter de utför på respektive sida.
- Få bättre koll på din målgrupp
GA ger dig möjligheten att lära känna din publik och dina besökare. Du får bland annat insikt i deras demografi och intressen.
- Identifiera var trafiken kommer från
Som en del av din marknadsföringsstrategi kan GA vara ett bra verktyg för att ta reda på om din strategi verkligen fungerar. Du kan se var trafiken kommer från – är det organiska sökningar, de betalda annonserna, närvaron på sociala medier eller annat?
- Få svart på vitt vad som leder till konvertering
Spåra och analysera konverteringsvägar och se vad som faktiskt driver konverteringar.
- Skapa rapporter
Skräddarsy rapporter och skapa egna mätpunkter utifrån dina unika behov.
Vad är Google Search Console?
Google Search Console (GSC) är ett gratis verktyg från Google som hjälper dig att övervaka, diagnostisera och optimera din webbplats synlighet i Googles sökresultat – din SEO.
Varför ska man använda Google Search Console?
- Analysera SERP
Med GSC kan du analysera hur din webbplats presterar i SERP (sökresultatsidorna), inklusive klickfrekvenser och positioner för specifika sökfraser.
- URL-inspektion
Få koll på hur Google ser en specifik sida på din webbplats och ta reda på om det finns några indexeringsproblem.
- Täckningsrapport
Få insikt i vilka sidor på din webbplats som är indexerade av Google.
- Analysera sökordsdata
Se vilka sökord som driver trafik till din webbplats.
- Analysera mobiloptimeringen
Få rapporter om den mobila användbarheten och tips på hur du kan förbättra upplevelsen för mobila användare.
Använd GA och GSC på din hemsida – få en symbios av värdefull data
Genom att implementera både Google Analytics och Google Search Console på din hemsida så får du en heltäckande vy av din webbplatsprestanda. Med Google Analytics får du detaljerad insikt i hur dina användare beter sig på hemsida och med Google Search Console får du reda på hur hemsidan presterar i Googles sökresultat.
Med andra ord så är båda dessa verktyg ovärderliga för dig som vill ha full koll på din hemsida. Med en genomtänkt strategi och konsekventa analyser av data som kommer fram så kan du optimera din webbplats, förbättra användarupplevelsen och slutligen förstärka och förbättra din digitala närvaro. Vill du inte sätta dig in detta själv så är detta precis det som vi på Hjältebyrån arbetar med. En stor del av vårt arbete är att hjälpa kunder att sätta upp och koppla ihop Google Analytics och Google Search Console till hemsidor – och att plocka fram, analysera och arbeta efter rapporter baserade på data.
Släng iväg ett mail till oss på info@hjaltebyran.se eller använd kontaktformuläret HÄR om du vill ta en vidare dialog!