En viktig sak jag har märkt av de senaste åren är att man ofta missar att göra en ordentlig målgruppsanalys – ofta utgår man ifrån sig själv och sina egna preferenser.
Jag vill påstå att i mer än 90% av fallen är det så att du INTE är din egen målgrupp.
Jag kan ta mig själv som ett exempel. Som ni antagligen och förhoppningsvis har förstått så säljer jag bland annat hemsidor.
Är jag själv en potentiell kund till mitt företag?
Svar nej – jag är inte en potentiell kund. Behöver jag en hemsida så gör jag den av förklarliga skäl själv.
Är mina kollegor eller andra människor i min bransch en potentiell kund? Antagligen inte.
Så vem är då min idealkund?
Min idealkund är högst antagligen någon med mindre kunskap än mig inom området. Någon som inte har tiden eller kunskapen att göra det själv.
Borde jag då designa och skriva en copy som jag själv gillar eller är det så att jag borde skapa en design och skriva texter som passar min målgrupp? Underförstått svar – JA.
Din hemsida är inte till för dig själv, din hemsida är till för dina nuvarande och potentiella kunder. Du kanske älskar färgen grön men om du har en målgrupp som oftast tilltalas av lila eller rosa är grön kanske inte helt rätt färg att använda.
Det viktigaste är att göra ett försök att lägga sina egna preferenser och tankar åt sidan och utgå ifrån det som tilltalar dina målgrupp.
Du är inte din egen kund, du är oftast inte en potentiell köpare av dina tjänster.
Utgå ifrån din målgrupp, din kundgrupp och skapa content, copy och design som tilltalar dina potentiella kunder.
Som vanligt – håller ni med eller tycker ni något helt annat? Kommentera gärna!
2 reaktioner på ”Hemsida och målgruppsanalys”
Åhh, målgruppen är jätteviktig att ha med sig i tankarna, både när man skapar innehåll och när man skapar navigering och webbplatsens utformning i stort! Däremot är det svårt, tycker jag, att veta vad ens målgrupp vill ha… Bäst är så klart användarintervjuer, men det är inte heller så himla lätt att ha tid med och få till om man är en liten spelare.
:: David
Det är absolut sant – håller helt med dig. Som liten aktör är det inte alltid helt lätt att lösa sådant, men enbart att ha den i tankarna tror jag underlättar en stor del.