Hur skriver man bra content till sin hemsida, blogg eller e-handel? Idag ska vi fördjupa oss i ämnet ”skriv bra content”. Hur man skriver bra content är diskussioner som ständigt pågår i grupper och bland specialister inom digital marknadsföring och SEO. Men vad innebär det egentligen?
Content is king
Okej, det är allmänt känt att content is king. I SEO-sammanhang så betyder detta att högkvalitativt innehåll är avgörande för hur högt din hemsida rankar på Google och hur många besökare den får. Google och andra sökmotorer värderar webbplatserna efter dess content och belönar hemsidor med originellt och värdefullt innehåll. Så hur gör man då för att skriva bra content?
5 tips på hur du skriver bra content
1. Förstå din målgrupp
För att kunna skriva bra content behöver du först veta vem du skriver för. Vilken är din målgrupp? Vad behöver och vill de ha? Vilka frågor har dem? Vilka utmaningar finns? Genom att börja med att sätta dig i din målgrupps skor så kan du producera värdefullt innehåll som engagerar och gör nytta för din målgrupp.
2. Gör en bra research
För att skriva content som når ut så är det viktigt att det är innehållsrikt och informativt. Det kräver en djupgående förståelse för ämnet och att du faktiskt vet vad du pratar om. Gör alltid en bra och grundlig research kring ämnet. Kontrollera källor, samla in data och presentera sedan dina resultat/tankar på ett klart sätt.
3. Bra content = Kvalitet före kvantitet
Eftersom ”alla andra” presterar så bra och producerar så mycket content så är det lätt att känna att du också måste göra det. Det är lätt att hamna i fällan att bara skapa mer och mer innehåll utan att egentligen leverera något värde. Bra content handlar inte om volym eller kvantitet utan värdet och kvaliteten. Ett genomtänkt och välstrukturerat blogginlägg har högst troligen en större påverkan på din SEO än en snabbt hopskriven text.
4. Skriv för SEO utan att kompromissa med läsbarhet
För att skriva bra content behöver du tänka på SEO och de grundläggande SEO-principerna. Det innebär att du använder sökorden på ett naturligt sätt, inkluderar intern och extern länkning som är relevant och att du följer alla de grundläggande SEO-principerna. Dock behöver du också ha med dig att du, även om du också skriver för sökmotoroptimering, också i första hand skriver för dina läsare. Inget gör sökmotorn gladare än innehåll som läsare älskar, delar vidare och aktivt läser!
5. Var kreativ och unik
Slutligen, för att skriva bra content är vårt tips att vara modig nog att tänka utanför boxen. Använd din unika röst och ditt eget perspektiv för att skapa innehåll som sticker ut. Inte bara kommer detta att engagera läsare, men det kommer också att signalera till sökmotorer att ditt innehåll är unikt och värdefullt. Om du skriver SEO-optimerade texter till din e-handel så använd din egen expertis eftersom det är du som kan din produkt bättre än någon annan.
Att skriva bra content är både en konst och en vetenskap. Det kräver en kombination av tekniska SEO-färdigheter, kreativitet och en djup förståelse för din målgrupp. Det är inte helt enkelt och många känner att det är en stor utmaning i deras arbete för den digitala marknadsföringen. Om du inte vill lägga ner tid och energi på att skriva SEO-optimerade texter till din hemsida så är du varmt välkommen att kontakta oss på Hjältebyrån så gör vi det åt dig!