Korrekturläsning
Korrekturläsning bör vara en självklar del i er marknadsföringsbudget. Det är otroligt viktigt både för hur ert företag uppfattas och för att minimera risken för missförstånd. Vi erbjuder korrekturläsning av alla slag. Hjältebyrån har tidigare gjort korrekturläsning av böcker, av inlägg till sociala medier, av artiklar och mycket mer. Korrekturläsning är något som ligger oss varmt om hjärtat, låt oss berätta varför!
Korrekturläsning:
-
Säkerställer ett professionellt intryck hos läsaren
-
Gör er text mer läsbar
-
Sparar tid och pengar genom att undvika tidskrävande ändringar senare
-
Minskar risken för missförstånd
-
Stärker förtroendet för ert varumärke och företag
Korrekturläsning är viktigare än många tror
Korrekturläsning är av största vikt oavsett om ni skriver ett roligt blogginlägg, en seriös artikel eller en roman. Många tycker det känns frestande att helt hoppa över detta steg men inser ofta i efterhand att det var en ganska dum idé. Att strunta i korrekturläsning kan påverka både hur företaget uppfattas, göra så att ni tappar följare/kunder och ökar markant risken för missförstånd. Det räcker att en enda liten bokstav hamnar fel så kan det bli ett ord med en helt annan innebörd än den ni egentligen ville förmedla.
Vad innebär korrekturläsning?
Korrekturläsning är mer än att bara rätta stavfel och grammatiska fel. Det handlar även om att kontrollera så texten har ett bra flyt, att era argument är välstrukturerade och att texten följer en röd tråd. Det hjälper till att förbättra både kvalitet och läsbarhet. Korrekturläsning är det sista ni ska göra när ni skrivit klart och det första ni gör innan ni publicerar något. Det är också väldigt lätt att bli blind på sin egen text så vår rekommendation är att ni alltid ber någon annan kika igenom er text innan den går ut – oavsett om det är någon annan på kontoret eller om ni tar hjälp av en korrekturläsare.
Vanliga frågor om Korrekturläsning
Content marketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot skapandet av värdefullt & relevant innehåll för en specifik målgrupp! Sen kan själva innehållet vara allt möjligt, som blogginlägg, artiklar, videor och sociala medier-inlägg. Till exempel om folk i målgruppen ofta går till en skatepark, så är det ju smart om man använder skateparken! Samma sak, om din målgrupp ofta besöker en hemsida om djur, är det smart att ha med djur i sin content!
En metabeskrivning är den korta texten som visas under en länk efter en sökning. Du kan själv skriva en metabeskrivning för din sida, men även om du inte gör det brukar Google ta en del av det första stycket på sidan som metabeskrivning. Man kan också se på det som en introduktion till sidan!
UI, eller User Interface, är de delar av en webbplats, app eller annat program som användare interagerar med. Det kan bland annat vara designen av knappar, ikoner, menyer och allting visuellt som gör att du kan använda tjänsten. En bra UL gör det lätt för dig att göra det du vill på en webbplats. Det är lätt att förvirra UI och UX, eftersom de båda har med användaren att göra, men UX är mer om hur användaren känner!
UX, eller User Experience, pratar om upplevelsen som någon har när de handskas med en produkt eller tjänst. UX lägger fokus på att göra det lätt och tillfredsställande att utföra något. Eller det är målet iallafall! Det är lätt att förväxla UX med UL, då bägge har med användaren att göra, men UL handlar mer om vad användaren gör!
CRO betyder Conversion Rate Optimization och är processen av att optimera webbplatser eller sidor för att besökare ska konvertera (utföra det du vill), till exempel att köpa något eller skapa ett konto. Genom tester och analys förbättras användarupplevelsen och innehållet för att öka konverteringar. Att fönsterhandla är ok men efter 11:e gången vill du väl att kunden ska köpa något med! CRO är lönsamt då det skapar en högre vinst utan att nödvändigtvis öka antalet besökare. Analyserar man användarbeteenden så kan man förbättra användarresan och då gör CRO en webbplats mer effektiv och gynnsam!
När ska man korrekturläsa?
Vårt svar är: alltid! Oavsett om ni ”bara” ska publicera en text på sociala medier eller er blogg eller om ni ska skriva ett pressmeddelande så är det viktigt att ni formulerar er korrekt. Stavfel och dålig grammatik ser väldigt oprofessionellt ut och kan göra det svårt att läsa och förstå det ni vill förmedla.
Vad kostar korrekturläsning?
Vad kostar korrekturläsning då? Det är väldigt olika. En del tar betalt per ord, andra per sida och priserna varierar beroende på texttyp, ämne och när det är deadline. Räkna åtminstone med att en korrekturläsning tar runt 1 timme per 10 sidor. Vill du veta vad det kostar att anlita Hjältebyrån för just er korrekturläsning? Skicka ett mail så tar vi det därifrån!