Målgruppsanpassad kommunikation är en viktig del av din digitala strategi. För att lyckas nå rätt personer behöver du veta vem din målgrupp är och förstå hur den fungerar. Det första steget i en målgruppsanpassad kommunikation är att förstå vem din målgrupp är.
Lär känna din målgrupp
Först av allt behöver du identifiera din målperson/grupp. Identifiera behov, intressen, ålder, kön, socioekonomisk status, kulturell bakgrund med mera. Vad har målgruppen för värderingar, intressen, drömmar? Ju mer du vet om målgruppen desto mer kan du skräddarsy ditt budskap så det går i linje med hur mottagaren fungerar och tänker.
Skriv för målgruppen
Okej, nu vet du vem din målgrupp är. Hur ska du nu använda detta rent konkret? Målgruppsanpassad kommunikation innebär delvis hur du anpassar språk och bilder men det påverkar också vilka kanaler du ska finnas på, hur du ska marknadsföra dig, vilka tider på dygnet du ska skicka ut saker, vad du ska döpa dina produkter till och så vidare. Med andra ord, målgruppen ska spela in i varje del av din digitala strategi för att den ska bli så bra som möjligt.
Målgruppsanpassad tonalitet
Hur skriver och talar din målgrupp? Är målgruppen tonårstjejer så skriver och pratar de på ett sätt medan män 65+ har en annan tonalitet. Budskapet bör skräddarsys för att passa de olika intressena och behoven hos målgruppen. Säljer du en produkt till privatpersoner behöver du kommunicera på ett enkelt och tydligt sätt där fördelarna med produkten väger över de tekniska specifikationerna. Säljer du en maskin till en fabrik däremot är det kanske viktigare att lyfta fackliga termer och begrepp.
Vilka kanaler ska man synas på?
Vilka kanaler du ska använda för kommunikation beror på var din målgrupp finns. Utöver just sociala medier så har vi även kanalerna nyhetsbrev, mail, sms-marketing och såklart de traditionella medierna tv, tidning och post. Var finns din målgrupp? Vi kommer inom kort att publicera ett inlägg som handlar om var de olika målgrupperna finns men till dess kan du kika på den här:
Målgruppsanpassad kommunikation är alltså en stor del av er digitala strategi. Genom att förstå målgruppen, anpassa ert budskap, välja rätt kommunikationskanaler och vara konsekvent så ökar du chansen att lyckas nå ut. Vill du prata mer om målgruppsanpassad kommunikation eller digitala strategier? Boka in ett möte med oss så hjälper vi dig!