Så genomför du en SEO-analys

Så genomför du en SEO-analys

  • Inläggsförfattare:
  • Inläggskategori:SEO
  • Kommentarer på inlägget:0 kommentarer

Sökmotoroptimering är A och O för att få din sajt att synas högt på Googles sökresultat. I det här inlägget presenterar jag ett par grundläggande tips på hur du kan göra en SEO-analys så att du vet var du ska börja jobba. 

Hur vet man egentligen hur ens hemsida presterar inom SEO? Du kan enkelt få en hum genom några enkla googlingar på dina sökord för att se vart just din sida hamnar på Google, men för att få en riktigt bra bild och därmed kunna genomföra förbättringar krävs en SEO-analys. 

I det här inlägget kommer jag gå igenom några enkla steg hur du kan göra för att se över din sajts prestation och SEO-förbättringsmöjligheter. 

För att lyckas med SEO behöver man jobba aktivt. Innehåll publiceras ständigt och Googles algoritmer utvecklas och systemet över vilken typ av innehåll som premieras förändras hela tiden. 

Gör en sökordsanalys

En första del i en sökordsanalys är att ta reda på dina sökord. För mer ingående vägledning kring hur du kan ta fram dina sökord, kolla in Viseos lista. En början är att ta fram en lista på 20 sökord som du tror är dina sökord. Analysera sedan dessa utifrån Google Analytics eller andra verktyg och se om du har rätt. På så sätt kan du säkerställa ord som är värda att jobba med.

Ett annat tips är att titta på konkurrenterna och vilka ord de rankar på. 

Se över sidtitel och meta description

Texten som du ser under länken (sidtiteln) i sökresultaten kallas meta discription och fungerar som dragare för att ge läsaren information om vad som finns bakom länken. Kolla så att din meta discription är optimerad efter dina sökord och din målgrupps sätt att kommunicera. 

Har du koll på dina rubriker?

Rubriker, både huvudrubriker och mellanrubriker är superviktiga när det kommer till SEO. Därför är det av vikt att du håller koll på rubrikerna och levererar tydlighet åt både Google och läsaren. 

Kolla så att du har H1-rubriker (huvudrubriker) endast en gång per sida och varva sedan med underrubriker istället för att inte förvirra Google. 

Hur ser dina bilder ut?

En bild säger kanske inte mer än tusen ord när det kommer till SEO men bilderna är ack så viktiga. Se över dina bilder så att de har en tydlig alt-text med dina sökord involverade, så att du rankar även på bilderna. Se också till att de inte är för stora och ökar laddningstiden. 

Kontrollera laddningstiden

Google belönar sidor med snabb laddningstid med bättre ranking. En snabb sida är alltså bra för både användaren och sökmotorn. Du kan enkelt kolla upp hur din sida presterar genom att använda dig av Googles egna PageSpeed Insights.

Kolla både desktop och mobil. För långsam? Ett enkelt knep för att få ner laddningstiden är att minska storleken på bilderna så att de ligger på runt 100 kb. 

Så innan du börjar med sökmotoroptimering, gör en SEO-analys så får du en bättre bild av var du kan börja och lägga ner mest krut. 

Lämna ett svar