Att skriva pressmeddelanden är vanligt i dagens digitala samhälle. Information och nyheter sprids brett och snabbt och för att nå ut genom bruset kan det vara en god idé att skriva ett pressmeddelande. Det finns idag flera tjänster online som kallas pressrum, där man laddar upp sina pressmeddelanden och når ut till journalister, tidningar och massmedia.
Varför pressmeddelande?
Pressmeddelande är det klassiska formatet av text där nyheten riktar sig framförallt mot pressen. Texter som har ett stort nyhetsvärde, till exempel när ett stort bolag får en ny VD eller när en ny produkt slagit sig in på marknaden, kan vara lysande att omformulera till pressmeddelande.
Hur skickar man pressmeddelanden?
Som vi nämnde ovan så finns det idag en rad pressrum man kan använda sig av men man kan också gå den gamla goda vägen och själv maila ut till journalister, nyhetsbyråer, tidningar, radio och massmedia som är intressant för ens nyhet.
När skickar man pressmeddelande?
Det finns inga egentliga regler eller riktlinjer för när man ska skicka iväg sitt pressmeddelande men med det inte sagt att klockslag, dag och månad inte är viktigt att ha i åtanke. De flesta pressmeddelanden skickas iväg mellan klockan 10-11 på förmiddagen. Om du vill att dagstidningen ska skriva om din nyhet är det dock bättre att skicka den tidigare, antingen runt 6-8 på morgonen eller, om du kan, redan kvällen innan.
Vilken dag är bäst för pressmeddelande?
Om vi ska se till vilken dag man ska skicka pressmeddelande för störst chans att nå ut så skulle vi rekommendera början av veckan. Det är då redaktionen går igenom och planerar sin kommande vecka och veckorna efter det. De flesta redaktioner är obemannade under helgen så undvik lördagar och söndagar. En fredag klockan 15 är också en ganska dum tid att skicka ett pressmeddelande på då redaktionen förmodligen redan har, eller snart kommer att, stämplat ut.
Hur skriver man ett pressmeddelande?
Hur gör man då för att skriva ett riktigt bra pressmeddelande? Vi går igenom några av de viktiga punkterna nedan!
6 tips när du ska skriva pressmeddelanden
- Besvara journalistens 5 frågor
För att en journalist ska bli intresserad och snabbt kunna göra en artikel av din nyhet och pressmeddelande så ska du alltid se till att besvara journalistens 5 frågor: Vad, när, var, vem, varför och hur? Det ökar chansen att journalisten väljer just din nyhet.
2. Skapa en bra rubrik
Rubriken är din första chans till att fånga både läsaren och journalisten. Håll den kort, tydlig och intressant.
3. Skriv en stark ingress
Ingressen är den första delen av texten/pressmeddelandet. I denna ska du sammanfatta nyheten på ett lätt, överskådligt och engagerande sätt. De första 2-3 meningarna bör innehålla den mest relevanta informationen.
4. Inverterad pyramidstruktur
Efter din ingress bör pressmeddelandet följa en tydlig och logisk struktur. Detaljerna i nyheten presenteras efter men lägg alltid den mest kritiska/nyttiga/viktiga informationen först. Detta kallas att skriva efter en inverterad pyramidstruktur och är ett sätt för att göra det enklare för både läsare och journalister att fånga upp huvudpunkterna snabbt.
5. Citat
Ett pressmeddelande ska alltid innehålla minst 1, gärna fler, citat. Citatet kan vara av företagets VD, en anställd, en expert eller liknande. Citat ger en mänsklig touch till pressmeddelandet och stärker meddelandets ethos (auktoritet och trovärdighet). Det kan också ge en annan vinkling av nyheten och därför ge den mer vikt och relevans.
6. Avsluta med kontaktinformation
I slutet av ditt pressmeddelande ska du alltid skriva vem som är presskontakt eller hur man kan nå dig/er talesperson vid frågor eller för intervjuer och liknande.
Att skriva pressmeddelanden är en viktig del av företagskommunikationen. Vill du ha hjälp med att skriva pressmeddelanden eller stöd i hur du tar dig vidare så är du välkommen att kontakta oss på Hjältebyrån!