spökskrivare
En spökskrivare, eller ghostwriter som det också kallas, är en person som hjälper dig att skriva ditt material men utan att det märks utåt. Spökskrivare förblir oftast anonyma medan uppdragsgivaren/författaren får publiciteten för arbetet. Ofta används spökskrivare till att skriva böcker, tal, bloggar eller artiklar. På Hjältebyrån har vi en språkvetare med inriktning på textbearbetning och redigering som har stor kunskap om lingvistik, pragmatik och retorik. Om du vill ta hjälp av oss för att spökskriva någonting så är det Dea som är experten som du kommer ha ett nära samarbete med genom hela processen. Vill du veta mer om hur det går till att arbeta med en spökskrivare från Hjältebyrån? Scrolla ner!
En spökskrivare:
-
Hjälper dig att spara tid så du kan fokusera på annat
-
Är expert inom sitt område och producerar högkvalitativa texter
-
Är skicklig på att anpassa sitt skrivande till olika målgrupper och format
-
Är skicklig på att använda storytelling-tekniker vilket skapar ett engagerande material
-
Korrekturläser och granskar så slutresultatet är felfritt och professionellt

Vad gör en spökskrivare?
En spökskrivare, kallas även ghostwriter, är en professionell skribent som är extra bra på att skapa innehåll på uppdrag av någon annan utan att berätta det. Spökskrivarens främsta uppgift är att skapa skriftligt material enligt klientens beställning och specifikation. Det kan betyda att skriva böcker, blogginlägg, tal, rapporter och mycket annat. Spökskrivare ansvarar också för att det färdiga materialet är korrekturläst och färdigredigerat och allt som skrivs är anpassat efter klientens egen skrivstil, ton och röst för att matcha klientens preferenser och målgrupp. Med andra ord, en spökskrivare är mångsidig och anpassar sig enkelt till olika kontexter och texttyper.
Varför anlitar man en spökskrivare?
Anledningarna till att man väljer att anlita en spökskrivare istället för att skriva texten själv kan vara många. Att till exempel skriva en bok tar tid och är du en person som inte tycker om att skriva eller inte känner dig tillräckligt bra på det så kan det vara en bra idé att istället anlita en spökskrivare. Det kan också handla om att man har en historia att berätta men helt enkelt inte har tiden till att själv skriva ned den. Kanske behöver du leverera ett tal som är uppbyggt på rätt sätt och som vet hur det ska skrivas för att tilltala publiken men har själv ingen kunskap om varken dramaturgi eller retorik. Då passar det extra bra att anlita en spökskrivare!
Vanliga frågor om spökskrivare
Content marketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot skapandet av värdefullt & relevant innehåll för en specifik målgrupp! Sen kan själva innehållet vara allt möjligt, som blogginlägg, artiklar, videor och sociala medier-inlägg. Till exempel om folk i målgruppen ofta går till en skatepark, så är det ju smart om man använder skateparken! Samma sak, om din målgrupp ofta besöker en hemsida om djur, är det smart att ha med djur i sin content!
När man talar om search intent så handlar det om syftet bakom en sökfråga. Det vill säga, vad är de egentligen ute efter att hitta med sin sökning? Det kan vara information, hitta en plats, göra ett köp eller vad som helst! Vilken intention har du när du söker? Och hur kan vi förstå och svara på det? Det är search intent!
CRO betyder Conversion Rate Optimization och är processen av att optimera webbplatser eller sidor för att besökare ska konvertera (utföra det du vill), till exempel att köpa något eller skapa ett konto. Genom tester och analys förbättras användarupplevelsen och innehållet för att öka konverteringar. Att fönsterhandla är ok men efter 11:e gången vill du väl att kunden ska köpa något med! CRO är lönsamt då det skapar en högre vinst utan att nödvändigtvis öka antalet besökare. Analyserar man användarbeteenden så kan man förbättra användarresan och då gör CRO en webbplats mer effektiv och gynnsam!
En landningssida är en sida skapad för att konvertera besökare. Landningssidor har som uppgift att matcha budskap i en kampanj till det som besökaren förväntar sig och har ofta med CTA för besökaren! Landningssidor är utformade för att leda besökare till en viss handling, som köp eller dylikt. En bra landningssida ökar chansen stort för att du får en konvertering, och det vill vi ju alla. Kunden blir nöjd för sitt köp och det blir du med!
Keyword density är andelen gånger ett sökord används på en sida i förhållande till antalet ord på sidan. Tänk på det som om du skulle använda ett nyckelord mellan varje ord i en mening. Liksom, vad liksom är det liksom som händer liksom? Att använda rätt mängd av ett ord ger bättre resultat (och mindre huvudvärk för de som måste lyssna!). Keyword density visar sökmotorer vad en sida handlar om, utan att verka överoptimerad.
Vad kostar det att ta hjälp av en spökskrivare?
Priset för att anlita oss på Hjältebyrån som spökskrivare för din text beror på en del faktorer. Bland annat behöver vi se hur komplext och stort projektet är men också vilket ämne det handlar om. Avancerade och omfattande projekt kräver ofta mer forskning och research vilket gör att det tar längre tid. Om du exempelvis vill ta hjälp av spökskrivare för att skriva en helt ny bok så ingår utöver skrivandet ett antal möten, intervjuer och samtal samt efterarbete med textbearbetning och redigering av utkast och i sista steget en fulländad korrekturläsning. Det är med andra ord en ganska stor process och kostnaden för att anlita en spökskrivare kan därför lätt bli ganska stor. Gäller det redigering av befintlig text eller spökskrivande av vissa kapitel, editering etc. så bör du räkna från cirka 60 000 och uppåt. Gäller det spökskrivning i form av att du berättar och vi skriver så bör du räkna från cirka 85 000 och uppåt. Är du intresserad av att anlita oss för spökskrivning så är du varmt välkommen med ett mail eller samtal för att gå igenom din budget och dina önskemål så ser vi till att tillsammans hitta den bästa lösningen för hur vi tar oss an just ditt projekt.
Hur går det till att jobba med en spökskrivare?
Att jobba med en spökskrivare är en samarbetsprocess som är mycket givande men som också kan vara svår och utmanande beroende på vilken typ av projekt det är. Om du anlitar en spökskrivare för att skriva ditt livs historia så anser vi på Hjältebyrån att det krävs att du och skribenten har en god och öppen kommunikation och att båda är lyhörda för varandra. Vi är vana vid att arbeta i projekt med andra människor och Dea är både utbildad språkvetare och expert på olika texttyper så vi vill hävda att vi är väldigt kompetenta, enkla och effektiva att samarbeta med.
Rent konkret så går processen för att arbeta med en spökskrivare till såhär:
Steg 1: Uppstartsmöte
I vårt uppstartsmöte börjar vi med att gå igenom förväntningar, mål, tidslinje och tankar. Du berättar om dina behov och hur du önskar lägga upp samarbetet. Tillsammans sätter vi en strategi för hur vi arbetar framåt med vårt projekt.
Steg 2: Insamling av information
Nästa steg av processen är insamling av information. Vår skribent och språkvetare på Hjältebyrån börjar samla in all relevant information om ämnet och detta kan vara genom intervjuer med dig/er eller andra, eget researcharbete, dokument etc.
Steg 3: Skrivprocess
I skrivprocessen vävs all information ihop till text. Detta inkluderar flertalet utkast och redigeringar så att vi säkert får högsta kvalitet på arbetet och så att du känner dig helt nöjd innan vi säger att vi är klara. Du kommer hela vägen att ha möjlighet att granska materialet och givetvis får du ge ett slutligt godkännande innan texten publiceras eller används.
Steg 4: Slutförande
I slutförandesteget gör vi en utvärdering av samarbetet och säkerställer att både du som beställare och Hjältebyrån som leverantör känner sig 100% nöjda.