Domain Rating, ofta förkortat DR, är ett mått som utvecklats av SEO-verktyg (som Ahrefs) för att ange styrkan en domän har i form av länkprofil. DR-värdet påverkas av antalet och kvaliteten på länkar som pekar på domänen. Du kan även stöta på AS (Authority Score) eller Pagerank med, vilka är liknande termer som används. Dessa har lite variationer i hur de räknar, men har samma mål. Det handlar oftast om tillitsbyggande, och hjälper med att förbättra webbplatsen! Om Google inte litar på en sida vill den ju inte visa sidan, så DR blir ett mått som talar om när du behöver öka hur mycket Google tror på din webbplats.
Få vår PDF med över 100 frågor och svar!
Vill du få alla våra frågor och svar samlade i ett dokument? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du en PDF med över hundra frågor och svar – direkt till din inkorg!
Fler frågor och svar
Vad är Looker Studio?
Looker Studio (tidigare Google Data Studio) är ett verktyg för att skapa rapporter. Det baserar sin data från olika källor
Vad är Ahrefs?
Ahrefs är en tjänst först och främst för SEO. Deras SEO-verktyg ger insikter om sökordsanalys, konkurrenter och backlink-profiler, så att
Är SEMrush bra?
Vi kan ju börja med vad är SEMrush? Jo, det är ett SEO- och marknadsföringsverktyg som är bra för att
Vad är Google Analytics?
Google Analytics är ett analysverktyg som huvudsakligen ger insikter om webbplatstrafik, användarbeteenden och konverteringar. Google Analytics (eller GA4 som det
Vad är Google Search Console?
Det Google Search Console gör, är att hjälpa webbplatsägare övervaka och optimera synligheten i sökresultat. Du kan hålla koll på
Vad är breadcrumbs?
Breadcrumbs, eller brödsmulor som det då är på svenska, är en form av navigering på en webbplats som visar var