Det gör du inte!
Nu är det här väldigt övergripande men det finns en poäng i det – häng med
Varför du ska sälja till människor och inte företag
För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om målgrupp och målgruppsanalys som du kan läsa här. För att spinna vidare på det inlägget ville jag skriva om en vanlig, enligt mig, missuppfattning när det handlar om sälj – både copy och allmänt. I min bransch jobbar jag nästan enbart B2B, alltså företag till företag. Enligt mig jobbar jag dock inte B2B utan jag jobbar H2H (Human to Human, alltså människa till människa).
Att skriva copy eller en salespitch mot ett företag betyder INTE att du ska skriva det riktat mot företaget, det betyder att du behöver skriva det riktat mot den personen på företaget som ska ta ett beslut.
Ja – det är företag du säljer till
Men det är inte ett företag som tar beslutet. Det är en enskild individ eller en grupp av individer som tar ett beslut.
När det handlar om tjänster, och ibland produkter, så är det ofta så att de människorna du säljer till inte köper från ditt företag, människorna köper från personen eller personerna bakom företaget.
Så dagens tips är att inte underskatta värdet av personliga relationer och det personliga säljet. Kom ihåg att det är människor som köper ifrån dig och inte företag och låt den tankegången genomsyra allt från din grafiska profil till dina texter.