Att skicka nyhetsbrev till sina kunder är bra av många anledningar. Tidigare har vi skrivit inlägget 5 anledningar att skicka nyhetsbrev där du kan läsa om varför. I detta inlägg tänker vi istället fokusera på att jämföra två av de stora: Mailchimp och Klaviyo.
Skicka nyhetsbrev med Mailchimp
Mailchimp är ett av de vanligaste verktygen att använda för att skicka nyhetsbrev från företag. Det är en plattform för utskick som också tillåter enklare automationer och segmentering i dina listor. Mailchimp är helt okej för nybörjaren som har en mindre kundlista och som vill lära sig hur nyhetsbrev och e-postmarknadsföring fungerar.
Fördelar med Mailchimp
- Enkelt att komma igång och att lära sig navigera i plattformen
- Du kan använda Mailchimp gratis om du har upp till 500 kontakter – dock begränsat och utan tillgång till kundresor, A/B-test, schemaläggning och liknande
Nackdelar med Mailchimp
- Priset baseras på hur många kontakter du har och man är ganska snäv i hur man räknar. Det eskalerar snabbt i takt med att du växer och blir ganska dyrt när du kommit upp i en stor kundgrupp. Man växer alltså snabbt ur värdet i det ”billiga alternativet”
- Basic utbud med begränsade automationer och tracking-möjligheter
Skicka nyhetsbrev med Klaviyo
Klaviyo är en 360-mailplattform som du kan använda för utskick, kundsegmentering, försäljning och automationer. Klaviyo är egentligen väldigt likt de andra verktygen men med den stora fördelen att det är nischat mot och byggt för just e-handel och nätbutiker. Det lämpar sig alltså extra bra för dig som driver en onlinebutik.
Fördelar med Klaviyo
- Mer prisvärd än t.ex. Mailchimp. Du får samma funktioner + mycket mer och priset växer mer enhetligt med antal kontakter.
- Du kan göra utskick via både mail och sms
Nackdelar med Klaviyo
- Dyrare än t.ex. Mailchimp
- Lite svårare att använda för nybörjaren men ändå relativt enkelt att lära sig
Vad rekommenderar vi?
Alla nyhetsbrev har som syfte att sälja eller informera. Beroende på hur många kontakter du har och i vilken bransch du arbetar så har som ovan nämnt både Mailchimp och Klaviyo sina fördelar. Vår rekommendation till dig som driver e-handel är 100% Klaviyo och det är även rekommendationen till dig som inte driver e-handel. Mailchimp är bra för nybörjaren och om man inte behöver/vill ha så mycket utrymme till att gå utanför ramarna. Mailchimp är mer ”boxat” och begränsat i både gränssnitt och funktion medan Klaviyo har vuxit till att bli väldigt inkluderande på många aspekter under de senaste åren.