pressmeddelanden
Pressmeddelanden är precis som det låter, ett meddelande till pressen. Man brukar skicka pressmeddelanden när man har någonting av nyhetsvärde som man anser kan eller bör uppmärksammas i media. Det kan vara allt från att man grundat ett nytt bolag eller fått in nya ägare till att man lanserar en ny produkt eller tjänst. Med pressmeddelanden kan ni nå ut till journalister, tidningar och massmedia! Känns det överväldigande att skriva ett pressmeddelande så hör av er, det är en av alla roliga saker vi gör i Hjältebyrån!
Pressmeddelanden:
-
Hjälper er att nå ut till massmedia
-
Når många människor snabbt
-
Skapar trovärdighet för ert företag/organisation
-
Är kostnadseffektivt och relativt billigt
-
Kan generera trafik till er hemsida och försäljning

Skicka pressmeddelanden
Att skriva pressmeddelanden är vanligt i dagens digitala samhälle. Vi har tillgång till nyheter och uppdateringar på ett helt annat sätt än någonsin tidigare och det kan kännas svårt att slå sig igenom bruset i sina egna digitala kanaler. Med hjälp av pressmeddelanden kan ni istället nå ut till journalister och massmedia och på det sättet få tillgång till en helt ny, stor och framförallt bred publik. Använd antingen ett pressrum för era utskick eller gå den gamla hederliga vägen med manuella utskick via mail (även om detta inte rekommenderas men det berättar vi mer om när vi tar en kopp kaffe ihop).
Hur skriver man ett pressmeddelande?
Det viktigaste i ett pressmeddelande är att det finns ett nyhetsvärde. Varför ska de stora medierna vilja berätta vidare er nyhet? Driver ni ett stort bolag där det finns ett stort nyhetsvärde i att informera allmänheten om att ni tar in mer personal eller har fått in en ny delägare så är det detta ni ska berätta. Är ni ett mindre bolag kanske ni har mer nyhetsvärde i att berätta om en ny tjänst eller produkt. Se till så ni alltid besvarar journalistens 5 frågor i ert pressmeddelande: Vad, när, var, vem, varför och hur. Vill ni läsa mer om hur man kan skriva pressmeddelanden så har vi dessutom ett helt blogginlägg om detta HÄR!
Vanliga frågor om pressmeddelanden
En template är en mall som används för att skapa något snabbt. Det kan vara en webbplats, ett e-postmeddelande eller vad som helst som kan byggas. Det är väldigt effektivt om du ska bygga en hemsida och vill ha en enhetlig stil för hela sidan!
En ankarlänk är en länk som leder till en specifik del av samma webbsida. Om du har en lista i en bok som du vill komma åt snabbt sätter du ett bokmärke där, principen är densamma med en ankarlänk. Trycker du på länken så hoppar du dit den pekar!
En lead magnet innebär att du ger ut en gratis tjänst eller liknande, som kunden kan använda för sin nytta. Men du ger ut den som ett utbyte för kundens mail eller kontaktinformation. Till exempel, ber du dem skapa ett konto för att använda din gratistjänst, och därigenom kan de sen bli kunder om du erbjuder vad de behöver!
Det står för Search Engine Optimization och innebär att göra webbplatser så synliga som möjligt på sökmotorer som Google! Genom att använda tekniker som on-page och off-pageoptimering, länkbyggande och relevanta nyckelord strävar SEO efter att öka webbplatsens rankning och locka relevanta besökare utan annonser. Eller ja, i korta drag kan man väl säga att du syns när någon söker dig på Google. SEO har en stor vikt för att öka en webbplats synlighet och locka till sig folk. Det minskar beroendet av betald trafik, bygger trovärdighet och förbättrar användarupplevelsen. En väloptimerad webbplats får bättre placeringar i sökresultat, vilket ger mer trafik och möjliga konverteringar!
CTR (Click-Through Rate) är procenten av personer som klickar på en länk eller annons jämfört med antalet visningar (impressions). Det är ett mått på hur lockande annonsen eller länken är för dem som ser den och används för att se effektiviteten av en digital kampanj! CTR mäter hur engagerande en annons eller länk är för de som stöter på den och är en nyckelspelare i kampanjer! En hög CTR pekar på att annonser och länkar är relevanta så att de gör sitt jobb, vilket då är att konvertera besökare till kunder!
När ska man skicka ett pressmeddelande?
Det finns inga bestämmelser för när i tiden man bör skicka ut ett pressmeddelande. Ni kan dock ha i åtanke att många nyhetsbyråer försöker samla in så mycket som möjligt relativt tidigt så de hinner planera in sina olika artiklar, även om det också är en hel del arbete on the go. Vår rekommendation för att skicka pressmeddelande är att undvika att skicka det på röda dagar eller en fredag efter lunch. Satsa på att skicka ut pressmeddelanden tidig morgon eller sen kväll för att maximera chansen att journalisten faktiskt läser det.
Vad ska man tänka på när man skickar pressmeddelanden?
Som vi nämnt ovan så utgå från journalistens 5 frågor när ni ska skriva pressmeddelanden. Tänk också på att alltid inkludera länkar dit ni vill slussa besökaren/läsaren och kontaktinformation till er pressansvarige som kan vara tillgänglig för exempelvis intervjuer och liknande. Börja också ert pressmeddelande med en kort sammanfattning av nyheten och sedan den viktigaste informationen först. Vill ni inte skriva det själv så hör av er, vi hjälper er gärna!