Vi går rakt på sak – här är ett par stycken!
Under listan kommer en lista till – där pratar jag om varför det är ett misstag och hur du kan åtgärda det på ett enkelt sätt.
- Du använder ett långsamt webbhotell
- Du använder högupplösta bilder
- Du har missat att installera analytics eller något annat verktyg för statistik
- Du har inget syfte med din hemsida
- Du är inte konsekvent med din typografi
- Du är inte din egen målgrupp – läs mer om den i blogginlägget om målgruppsanalys här
Så varför är det här misstag och vad kan jag göra åt det?
Du använder ett långsamt webbhotell (när ett snabbt inte kostar mycket mer)
Neil Patel har skrivit rätt bra om det här https://neilpatel.com/blog/loading-time/?wide=1 men kortfattat så handlar det om att långsamma hemsidor dels förstör användarupplevelsen och även kan bidra till en lägre position i googles sökresultat. Så snabba hemsidor ökar konvertering och ger nöjdare besökare och eventuellt även högre resultat i söken. Det är inte helt ovanligt att en sida som flyttas från ett sämre webbhotell till ett bättre går från 2-siffriga laddningstider till runt sekunden. Så byt gör ett test på t.ex gtmetrix eller pingdom och se över svarstiden från servern – den lilla kostnaden det är att uppgradera till ett bättre webbhotell ger dig ofta en extremt hög ROI.
Du använder högupplösta bilder ( som gör din sida långsammare)
Högupplösta bilder är 99% onödiga att använda på webben. En bild på 12mb och 0.2 går oftast inte att se någon skillnad på visuellt. En stor bild bidrar dock till långsammare sida och sämre användarupplevelse. Ett tips är att utgå ifrån vilken storlek bilderna ska visas i och spara i den och även komprimera ordentligt med t.ex photoshop eller tinypng.com. Att visa upp en bild på 8000*8000 pixlar när det aldrig på högre än 1600*900 är egentligen bara slöseri.
Du mäter inte din trafik
Med hjälp av t.ex google analytics får du ut statistik över dina besökare. Hur många som besöker sidan, var dom kommer ifrån, vad dom gör och hur länge dom stannar på hemsidan. När du kan se hur din trafik från olika platser beter sig kan du också välja t.ex var du vill rikta marknadsföringen eller om du kan behöver justera något för att anpassa eller förbättra. Ett analyticskonto starar du via analytics.google.com och sedan får du en liten kodrad som ska in på din hemsida.
Du har inget syfte (eller så vet du inte om det?)
Vad är syftet? Har du skapat en hemsida utan syfte kan du inte mäta om hemsidan gör det den ska. Är syftet att bygga varumärke? Är syftet att sälja direkt på hemsidan? Är syftet kanske att samla in mailadresser för att en funnel? Olika sidor har olika syften. Att ha en strategi för vad hemsidan ska göra underlättar för att kunna satsa tid och pengar på rätt plats.
Du blandar typsnitt
Att vara konsekvent i färger och typsnitt är A och O för att bibehålla besökarnas intresse och få dom att känna sig trygga. Genom att blanda typsnitt hej vilt gör du besökaren otrygg. Använd t.ex tillägget whatfont till google chrome för att idenfitera vilka typsnitt du använder och var.