Vi har nu pratat en del i våra sociala medier om just digitala strategier. I dagens digitala samhälle är det viktigt för varje företag att ha en väl genomtänkt och fungerande digital strategi som utöver att finnas också efterföljs! Vi tänkte i det här inlägget sammanfatta digitala strategier för företag och ge dig tips på hur du kan utveckla en digitala strategi för ditt företag!
Ta fram en digital strategi
Att ta fram och utveckla en digital strategi för företag är en process. Det tar tid, kräver efterforskningar och justeringar och framförallt: det kräver engagemang. Vill du göra en egen digital strategi så har vi listat ett par viktiga punkter som du kan ta hjälp av. Vill du hellre få hjälp med att ta fram en strategi så är du varmt välkommen att höra av dig så kikar vi på en tillsammans!
Förstå målgruppen
Japp, vi tjatar om denna målgrupp men det är så viktigt. Innan du dyker in i de tekniska aspekterna av din digitala strategi så måste du förstå vem målgruppen är. Genom att känna till målgruppens behov och beteenden kan du skapa innehåll och kampanjer som resonerar med dem. Använd verktyg som t.ex. Google Analytics eller Matomo (mer GDPR-vänligt alternativ) för att få insikter om dina kunders demografi och intressen. Du bör sträva efter att förstå dina kunders beteenden, preferenser och smärtpunkter. Skapa gärna personas eller detaljerade beskrivningar av dina idealkunder och anpassa den digitala strategin för att möta deras behov.
Sätt SMART:a mål
En digital strategi för företag bör innehålla tydliga och mätbara mål. Använd SMART-metoden för att sätta målen. SMART står för:
S – Specifikt
M – Mätbart
A – Accepterat
R – Realistiskt
T – Tidsbundet
Definiera ditt företags smarta mål och sätt dessa i centrum för er digitala strategi. Målen bör inte bara omfatta kvantitativa mål som trafik eller försäljningssiffror utan också kvalitativa mål som kundnöjdhet och varumärkesperception.
SEO-optimera hemsidan
Sökmotoroptimering, SEO-optimering, är en viktig komponent i varje digital strategi. Genom att optimera din hemsida och ditt innehåll för sökmotorer kan du öka din synlighet online och få mer trafik. Använd relevanta nyckelord i din SEO för att förbättra din rankning i sökresultaten. Tips: Fokusera även på lokal SEO om ditt företag har en fysisk plats. Att SEO-optimera hemsidan innehåller mer än bara att optimera innehållet. Se även över den tekniska SEO:n som hemsidans hastighet, mobilanpassning, on-page och off-page SEO. Skapa också en strategi för att bygga backlinks från trovärdiga och högrankade webbplatser. Tidigare har vi skrivit blogginlägg om både SEO och länkstrategier. Vill du fördjupa dig så hittar du dem här: SEO – viktig del i marknadsföringen och Backlinks och länkstrategier
Skapa en innehållsstrategi som innehåller värde
En omfattande innehållsstrategi, contentstrategi, bör fokusera på att leverera värde, engagemang och information som svarar på din målgrupps behov och frågor. Fokusera inte enbart på sälj utan inkludera blogginlägg, whitepapers, referenscases, podcasts etc.
Använd rätt sociala medier
Sociala medier är ett kraftfullt verktyg i den digitala marknadsföringen och den digitala strategin för företag. Se till att använda kraften! Välj de plattformar som passar bäst för ditt företag (där din målgrupp finns) och publicera kontinuerligt. Fokusera på att bygga relationer med dina följare och din publik. Det innebär att interagera med följare, svara på kommentarer och skapa engagerande innehåll som uppmuntrar till dialog. Se också över hur du kan använda annonseringsmöjligheterna på sociala medier i en digital strategi.
Håll dig uppdaterad
Digital marknadsföring och möjligheterna förändras snabbt och mycket. Det är viktigt att en digital strategi för företag är flexibel och anpassningsbar. Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna och hur tekniken utvecklas och var beredd att anpassa din strategi utifrån hur saker förändras. Mät effektiviteten av din digitala strategi regelbundet och justera där det behövs. Att utveckla en digital strategi för företag är en process som tar tid och energi. Genom att följa ovanstående steg får du en bra grund för din digtala strategi – eller så skickar du bara ett meddelande så hjälper vi dig att utforma den tillsammans med dig!