Integrationer och API
Ibland räcker inte funktionerna på den egna hemsidan riktigt till och man behöver ta hjälp av integrationer och API hos andra system och program. Det kan kännas skrämmande, stort och så gott som omöjligt för dig och ditt team att knåpa ihop men bara lugn, vi hjälper er!
Vilka är de vanligaste integrationerna?
-
E-handel mot bokföringssystem, t.ex. Visma eller Fortnox
-
E-handel mot lagersystem, t.ex. Ongoing WMS
-
Formulär till ärendehanteringssystem
-
Formulär till CRM
-
Hämta data från externa källor – t.ex. en produktkatalog

Exempel på uppdrag vi gjort inom Integrationer och API
WordPress till Verendus API-integration
Vad är ett API?
API står för ”Application Programming Interface” och fungerar lite som en magisk tolk som hjälper olika datasystem att förstå och prata med varandra. När din hemsida vill hämta något från ett annat system så skickar den ett meddelande via ett API, t.ex. en ”request” där den ber om information och sedan översätter detta till ett språk det andra systemet förstår. När det andra systemet vill svara så använder det systemet ett API för att översätta sitt svar och skicka tillbaka så att din hemsida förstår informationen som kommer tillbaka.
Vissa system har stängda API och andra har öppna. Om systemet du vill arbeta mot har ett stängt API så är vi beroende av att det systemet har funktionalitet för att synkronisera mot just vårt system. Om systemet vi vill jobba mot har ett öppet API är nästan allting möjligt!
Vem behöver Integrationer och API?
Om ni är ett företag som arbetar med t.ex. försäljning av tjänster så kan det vara så att ni vill koppla ihop era formulär med ett CRM-system (Customer Relationship Management) eller ett offertsystem. Om ni istället säljer produkter så kan det vara så att ni vill koppla ihop er e-handel med ert externa lager eller bokföringssystemet. Om ni t.ex. säljer bildelar så kanske ni vill erbjuda era kunder en tjänst för att säkerställa att kunden beställer rätt vara. Då behöver ni synkronisera ert system med ett annat system och om du inte vet hur man gör detta så blir det plötsligt väldigt jobbigt.
Alla vet vi ju är tid är pengar – och både ni och vi vet att er tid är värdefull. Så, varför slösa bort den på att själv försöka lobba runt i det oändliga? Eller manuellt knappa in uppgifter från ett mail in i ett system när alla dina system egentligen kan prata med varandra och lösa det själva om du bara sätter upp det rätt?
Hur som helst och vad ni än säljer så vill vi hjälpa er att spara både tid och pengar genom att sätta upp och koppla ihop Integrationer och API så de fungerar som ni vill att de ska fungera.
Vanliga frågor om Integrationer och API
Fullstack är allt bakomliggande hos en webbplats! En fullstack utvecklare jobbar med både frontend och backend lösningar, vilket är allt du ser och interagerar med plus allt du inte ser som jobbar bakom kulisserna på en hemsida! Så fullstack innebär helt enkelt det artistiska och tekniska i ett paket!
Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg som gör det möjligt att hantera spårningskoder och taggar på en webbplats utan att behöva redigera koden direkt. Eller ja, lite måste man ändå hålla på, men det är inte mer än att klippa och klistra! Du får en kod från GTM som du sätter in på din webbplats, sen styr du allt från GTMs egna sida! Där skapar du taggar för specifikt det du vill hålla koll på. Sen skickas den datan till det analysverktyg du använder så du kan utnyttja datan med!
Open Graph är ett protokoll på nätet från början utvecklat av Facebook. Du använder Open Graph för att optimera hur en webbsida visas när den delas på sociala medier, så din bild, beskrivning, titel och allt annat blir visat rätt! Du gör det enklare och mer tilltalande med ditt innehåll som sprids, helt enkelt.
PIM (Product Information Management) är ett system för att centralisera och hantera produktinformation för flera försäljningskanaler. Ett bra sätt att se det är som en förädling av datan, där du inte bara vill att den ska finnas, utan även att den ska presenteras väl! Vid försäljning av mobiler kan man tydligt se nyttan av PIM. I ett vanligt affärssystem ses varje färg & minnesstorlek som en annan artikel eftersom den behöver separera dem, men kunden ska inte behöva ladda en ny sida för varje variation. PIM system låter detta ske smidigt, genom att gruppera flera artiklar under en produkt, som då kan visas för kunden!
Tillägg, även känt som plugins, är extra funktioner som kan installeras för att öka funktionaliteten på webbsidan. Tillägg har många fördelar, eftersom det ofta anpassar din hemsida mer till hur du vill ha den! Du kan likna det till en skrivare. Du kan skriva dokument på nätet utan en, men vill du ha det på papper behöver du en skrivare!
Embed innebär att bädda in innehåll från en extern källa direkt på en webbplats. Med andra ord, det är inget som lagras på webbplatsen i sig, utan hämtar det från en annan plats och visar det på din sida! Oftast handlar det om videos eller kartor som blir hämtade. Du kan se det som en projektor, där apparaten gör jobbet, men det visas på väggen!
WordPress är ett populärt Content Management System (CMS) som används för att skapa och hantera webbplatser. WordPress är även open source, vilket innebär att du kan forma det till att funka på precis det sättet du vill! Behöver du en funktion? Gör det själv som ett tillägg! Eller kolla om någon annan redan har gjort ett sånt tillägg som du kan använda!
cPanel finns till för att underlätta det administrativa arbetet för dina webbplatser. Det är en kontrollpanel som låter dig hantera webbplatsens filer, databaser, e-post och andra tekniska aspekter, på ett enkelt sätt. Som en samlingsplats du kan gå till för en överblick!
FTP står för File Transfer Protocol och används för att överföra filer mellan en dator och en server. Det har varit igång sedan så tidigt som 1971 och var standarden för tillgång till filer på värddatorer (Detta var innan webben, så datorer och information hanterades lite annorlunda!). Nuförtiden används det mer som en snabb och säker överföringsmetod för filer en webbplats har, särskilt om det är större ändringar på sidan eller stora överföringar!
Frontend är det du ser och interagerar med på en webbplats. Så när du svarar på quiz eller fyller i formulär, så har det blivit gjort av en frontend developer, men det inkluderar även designen och layouten av sidan! Bra frontend leder till en bra användarupplevelse!
PHP, eller Hypertext Preprocessor, är ett serversidespråk och det används för att skapa dynamiska webbsidor! PHP har fördelen att det körs på servern istället för att hanteras av webbläsaren (som JavaScript gör) och syftet med PHP är att hantera innehåll, databasanslutningar och sessioner på webbplatser.
IT betyder informationsteknologi, och det är en samlingsterm för all teknik som används för att lagra, bearbeta, överföra och hämta information. Däribland finner du datorer, nätverk, programvara, datasäkerhet och IT-support. Det är en bred term, men i vardagligt språk brukar IT handla om något relaterat till datorer.
CMP har sitt fulla namn som Consent Management Platform och är ett verktyg som används för att hantera samtycken från webbplatsens besökare vad gäller deras data. En CMP är vad som möjliggör att webbplatser följer dataskyddslagar som GDPR, genom att låta användare bestämma om de vill låta sidan använda cookies och andra spårningstekniker! Plattformen samlar in dessa samtycken, och gör så att företag kan visa att de följer de regler som gäller på internet. En CMP är viktig eftersom den försäkrar att webbplatsen följer lagarna och skyddar användarnas rätt till integritet. Dels behövs det för att undvika böter och sanktioner, men också dels för att behålla förtroendet hos kunder! Genom att använda en CMP kan företag hantera cookies och annan datainsamling transparent, vilket i grund och botten bara är att kunden bestämmer över sin data och vet vad företaget använder den till.
Det finns många olika sorters CMP, vi använder oss av Cookiebot som vi också är partners med.
API, eller Application Programming Interface, är en hög med regler och protokoll som tillåter olika program att kommunicera. I digital marknadsföring används API ofta för att dela data mellan system, som när man integrerar analysverktyg eller spårningstjänster på en webbplats. API är viktigt både för kommunikation mellan olika system och att samla in data. Detta förbättrar analyser, men också marknadsföring, genom att ge rätt information och förenkla ny integration som gör att kundupplevelsen blir bättre!
Google Tag är en kod som spårar användarbeteende och samlar data om webbplatsen. Lägger du till Google Tag kan man se hur folk beter sig på din sida och analysera trafik från olika källor. Det gör det möjligt för djupare analys och för att se vilka kampanjer eller sidor som fungerar bra! Sen hjälper det marknadsförare att göra bättre kampanjer och få bättre avkastning.