Länkar – Backlinks
Länkar – Backlinks, inkommande länkar, länknätverk, DR och bakåtlänkar är kanske ord som du har läst eller hört om. En backlink är helt enkelt en länk från en annan hemsida till din hemsida och det i sig är väl kanske inte så konstigt egentligen. Det kan till och med verka både enkelt och obetydligt – men så är det verkligen inte. Scrolla ner så förklarar vi lite!
Vad kan länkar ge mig?
-
Det kan leda trafik
-
Förbättrat förtroende bland sökmotorerna
-
Högre DR
-
Ökad trafik
-
Högre placering

Vad är backlinks/länkar och varför ska man bry sig om det?
Ja, den korta versionen är att backlinks är en länk från en hemsida till din hemsida. Det är ju kul och så att någon vill länka till ens hemsida men spelar det egentligen någon större roll? Svaret är JA. Kanske till och med mer än du tror!
Tänk dig att du har en hemsida som säljer djurtillbehör. En dag uppmärksammas en av dina produkter av en stor bloggare inom djurnischen och hen skriver ett inlägg om din produkt och lägger även en länk till din hemsida och produkten hos er. Det bloggaren gör i detta fallet är att hen skickar en signal till Google och andra sökmotorer att det innehåll som finns på sidan hen länkar till är så pass bra och intressant att hen vill dela med sig av det till sina läsare.
– Wow, så himla bra det här måste vara! Tänker då Google eller sökmotorn. Om den här bloggaren med så många besökare vill skicka trafik till den andra hemsidan så måste det vara bra, vi förbättrar och flyttar upp den sidans placering i sökresultaten!
Se det som en form av digitala rekommendationer. Desto fler rekommendationer (länkar) du får desto större chans får du att klättra i sökresultaten.
Hur vet man om en länk är bra?
Precis som med rekommendationer så gäller det att länken kommer från rätt håll och att det är en ”bra länk”. Hur vet man då om det är en bra rekommendation? Jo, tänk dig att du ska köpa en ny tuggleksak till din hund. Du får en rekommendation från en veterinär och en rekommendation från din kusins flickvän som en gång haft en kompis som hade en hund. Självklart så lyssnar du på veterinären – veterinären har ju en expertis. Ungefär likadant fungerar Google. Hur mycket länken till din hemsida är ”värd” baseras på ett många faktorer men en riktlinje är att en bra länk kommer från en betrodd källa inom samma nisch med hög DR.
Vanliga frågor om Länkar – Backlinks
En ankarlänk är en länk som leder till en specifik del av samma webbsida. Om du har en lista i en bok som du vill komma åt snabbt sätter du ett bokmärke där, principen är densamma med en ankarlänk. Trycker du på länken så hoppar du dit den pekar!
En 404 Error är en HTTP-statuskod som visas när en sida inte kan hittas på servern. Det kan vara att dess URL har tagits bort eller bytt namn, och är det fallet så behövs en redirect till den nya URL:en!
Follow och nofollow handlar kort och gott bara om ifall en länk ska ge värde. En nofollow länk säger till sökmotorer att inte räkna med den länken till länkvärdet. Däremot hjälper nofollow länkar fortfarande att dra in trafik och att skapa ett bra länknätverk!
URL betyder Uniform Resource Locator och är som en adress för sidor och resurser på internet. Den består av en domän och en sökväg och kan ha med parametrar för att spåra kampanjer. Tänk på det som en adress på ett brev, bara att din webbläsare är posten som ska hitta den! En bra URL hjälper användare att förstå innehållet på en sida innan de ens klickar. Det är viktigt för SEO eftersom sökmotorer föredrar läsbara och beskrivande URLs som har med klara nyckelord.
Backlinks är länkar från andra webbplatser som pekar till din egen. De ökar din trovärdighet för sökmotorer om länken är relevant till ämnet. Om du diskuterar datorer och sen skriker fisk mitt i en mening så hade det nog varit konstigt för alla involverade! Man kan också se på det som en rekommendation från andra webbplatser. Ju fler bra backlinks en sida har, desto större chans har den att rankas högre, vilket ger mer organisk trafik.
Vad är DR då?
Okej, vi drar in lite fler nya begrepp – men vi försöker göra det enkelt och pedagogiskt. DR står för Domain Rating och det ger en indikation på en domäns (hemsideadressen) auktoritet eller styrka. DR är enkelt förklarat en indikator på hur Google värderar hemsidan och länkarna som kommer från den. Genom att kontinuerligt utvärdera dina konkurrenters länkprofiler och DR så har du chansen att själv förbättra din DR och förhoppningsvis få ett övertag i sökresultaten. Om en hemsida med hög DR länkar till din hemsida så är denna länk värd mer ju högre DR sidan har. Låter det komplicerat? Hör av dig så berättar vi mer!
Hur får man bra länkar?
Att få organiska länkar från hemsidor med hög DR kräver att du verkligen producerar värdefullt content som delas vidare av de stora jättarna, eller influencers. Om du istället producerar riktigt bra content men dessvärre inte blir upplockad av dagstidningar, stora företag eller kändisar så kan du gå en annan väg och köpa länkar och på så sätt bygga upp ditt eget länknätverk. Var dock noga med vem och var du köper länkar från, precis som i alla andra branscher så finns det en del skojare där ute som hellre tjänar pengar än faktiskt ger dig det du betalar för. Vi på Hjältebyrån har bra koll på länkar och garanterar att vi alltid har dig och din målsättning som vår främsta prioritet så vill du prata om länkar och se vårt utbud är du varmt välkommen med ett mail!