Sökordsanalys
Hur förklarar man vad en sökordsanalys är på ett bra sätt? Vi testar! Tänk dig att din sökordsanalys är din skattkarta. Vem gräver efter skatter utan en karta – det känns väl ändå lite dumt? Lite samma sak är det när vi pratar om sökordsanalyser och SEO.
Varför ska man göra en sökordsanalys?
-
En sökordsanalys ger dig en förståelse för din målgrupp
-
Du får ovärderlig hjälp i vilket innehåll som är relevant för din målgrupp
-
Möjligheten till ökad trafik och konverteringar genom att utnyttja rätt sökord
-
Du kan optimera ditt innehåll för att träffa exakt rätt målgrupp
-
Du får veta konkurrensen på de olika sökorden
Vad är en sökordsanalys?
En sökordsanalys är kortfattat ungefär exakt vad det låter som, en analys av sökord. I en sökordsanalys tar vi reda på vilka ord er målgrupp söker på, vilken konkurrens det finns på de olika orden och hur era konkurrenter gör. För visst vore det dumt att spendera all din dyrbara tid på att skapa innehåll som bara tre människor i månaden söker efter? Eller att ta fram svinbra content på sökord som konkurrerar med en riktig jätte vilket betyder att ditt content inte har en chans att nå en hög placering oavsett. Sökordsanalysen hjälper oss att hitta rätt nyckelord för just ditt företag.
Hur gör man en sökordsanalys?
För att kunna göra en sökordsanalys behöver vi tänka i olika steg. Första steget är att tänka som din potentiella kund. Vad hade hen sökt efter för att hitta fram till just det du vill marknadsföra? Steg två handlar om att använda ett verktyg för sökordsplanering och genom det få ut statistik över vilka ord som eftersöks inom ditt område samt vilka andra som försöker jaga placeringar på samma ord som du. I steg tre plockar vi fram de ord som vi tycker passar bäst för just din verksamhet. Här tar vi fram både generiska sökord och så kallade long tails. För att förklara det ytterligare: Ett kort och generiskt sökord kan vara ”gummistövlar” men eftersom detta är brett och ospecificerat kan vi inte veta om besökaren är ute efter att köpa eller om det bara är för inspiration. En long-tail kan istället vara ”gröna gummistövlar dam”. Long tails har ofta en relativt låg sökvolym men eftersom besökaren efterfrågar en specifik produkt som du faktiskt säljer så är chansen större att besökaren omvandlas till köpare.
Vanliga frågor om Sökordsanalys
Det Google Search Console gör, är att hjälpa webbplatsägare övervaka och optimera synligheten i sökresultat. Du kan hålla koll på enskilda sidor för att se om de är ordentligt indexerade till exempel, och se vilken sitemap de tillhåller, hur Google ser på sidan och varför den inte är indexerad, om det nu skulle vara så. Det är även helt gratis, så bara till att börja använda!
Organisk sökning är när användare hittar en webbplats naturligt på sökmotorer. Till exempel om du trycker på en länk där det inte står “annons”, då har du organiskt hittat hemsidan. Organisk trafik skapas genom SEO, snarare än betalda annonser, och är ofta en långsiktig strategi för att få trafik. Det är även bra för företag, eftersom de slipper betala för annonser om de har mycket organisk trafik!
Sökordsanalys är processen av att hitta de starkaste sökorden som används för att fånga intresset hos en målgrupp via sökmotorer. Förstår du vad folk söker efter så kan du anpassa ditt utbud och även öka din synlighet på din webbplats. En sökordsanalys är en del av en sökordsstrategi, och en bra sådan ökar din chans att få rätt trafik till dig!
När man talar om search intent så handlar det om syftet bakom en sökfråga. Det vill säga, vad är de egentligen ute efter att hitta med sin sökning? Det kan vara information, hitta en plats, göra ett köp eller vad som helst! Vilken intention har du när du söker? Och hur kan vi förstå och svara på det? Det är search intent!
Det står för Search Engine Optimization och innebär att göra webbplatser så synliga som möjligt på sökmotorer som Google! Genom att använda tekniker som on-page och off-pageoptimering, länkbyggande och relevanta nyckelord strävar SEO efter att öka webbplatsens rankning och locka relevanta besökare utan annonser. Eller ja, i korta drag kan man väl säga att du syns när någon söker dig på Google. SEO har en stor vikt för att öka en webbplats synlighet och locka till sig folk. Det minskar beroendet av betald trafik, bygger trovärdighet och förbättrar användarupplevelsen. En väloptimerad webbplats får bättre placeringar i sökresultat, vilket ger mer trafik och möjliga konverteringar!
SEM, står för Search Engine Marketing, och innebär att marknadsföra en webbplats via sökmotorer genom att kombinera SEO och betalda annonser, som Google Ads till exempel. Målet med SEM är att öka synligheten i sökresultaten och driva trafik till en webbplats genom att rikta sig till specifika nyckelord och målgrupper. Skillnaden mellan SEO och SEM är att SEO inte kostar något, utan det gör du helt på din egen sida medan SEM betalar du för ännu starkare synlighet. SEM är viktigt för företag som vill nå nya kunder snabbt. Hur många gånger har du sökt på någonting och en sponsrad länk ligger högst upp? Med riktad annonsering kan SEM hjälpa att ge den bästa synligheten för vissa sökord. Detta är särskilt användbart när konkurrensen om nyckelord är hög och kan hjälpa företag att bygga upp sitt varumärke.
Varför ska man göra en sökordsanalys?
Precis som vi pinpointat i punktlistan en bit upp så finns det många anledningar till att göra en sökordsanalys. Absolut, du kan producera inlägg, skapa material och content ”på känn”. Du tar helt enkelt orden som du TROR att din målgrupp söker efter och hoppas på det bästa. Självklart så känner du din målgrupp utan och innan men problemet här blir att det oavsett helt enkelt blir en ren chansning. Vill du verkligen basera din digitala närvaro och contentproduktion på att TRO eller vill du aktivt lägga ner tid och pengar på någonting du faktiskt VET?
Vad gör ett sökord till ett bra sökord?
Ett bra sökord beror på tre viktiga delar: relevans, sökvolym och konkurrens. Helt enkelt; Vem söker efter ordet, hur många söker efter ordet, varför söker man efter ordet och hur många andra försöker jaga positioner på samma sökord?
Oftast så är det enklare att illustrera saker med ett exempel så vi går tillbaka till våra gummistövlar igen. Tänk dig att du säljer gummistövlar och vi börjar med att prata om relevans och sökintention, det vill säga vad användaren har för avsikt med sin sökning. Frasen ”Köpa gummistövlar” är då en väldigt bra sökfras eftersom trafiken du får in är trafik som aktivt berättar för dig att ”jag vill köpa produkten du säljer”. Användaren söker efter någon som säljer gummistövlar och du säljer ju faktiskt just det! En användare som bara söker efter ”Gummistövlar” kan lika väl vara ute efter information om stövlar till ett skolarbete. Det gäller alltså att skilja på vilka intentioner sökningarna har.
Ett perfekt sökord i en ideal värld ska alltså ha rätt relevans, många sökningar och väldigt lite konkurrens. Ofta är det tyvärr omöjligt att hitta ett sökord som checkar samtliga boxar men det ger iallafall en bra fingervisning om var du ska börja gräva. Desto mer specifik sökningen är desto större chans är det att den konverterar.