SMM – Social Media Manager
En digital närvaro innehåller så mycket mer än bara en plattform och ofta är sociala medier en stor del av den digitala strategin. En Social Media Manager hjälper till med allt som rör era sociala medier oavsett plattform. Är du trött på att hela tiden behöva skapa inlägg, moderera kommentarstrådar och inte veta vad du ska publicera? Då kan det vara läge att låta vår Social Media Manager hjälpa dig!
Vad kan en Social Manager hjälpa till med?
-
Skaffa fler följare
-
Sköta hela eller delar av era konton på sociala medier
-
Moderera grupper, trådar och kommentarsfält
-
Skapa inlägg, bilder och mallar
-
Uppdatera profiler, inställningar med mera

Vad är en Social Media Manager?
Social Media Manager förkortas ofta SMM. Det är en person som är specialiserad på sociala medier och som avlastar företagets personal från att sköta deras digitala konton. Både arbetsuppgifter och tidsåtgång varierar beroende på företagets storlek, ambition och målsättning. En Social Media Manager är helt enkelt någon du kan anlita för att ta ansvaret för företagets sociala medier – antingen helt eller bara delar av dem.
Varför behöver man en Social Media Manager?
Det här med att sköta sina sociala medier är tidskrävande och faktiskt inte alls så enkelt som man kan tro. Att ständigt hålla koll på vad som trendar, vilka hashtags som är relevanta och hur algoritmerna förändras tar mycket tid. Att utöver det också skapa innehåll, analysera statistik, mäta och utvärdera… ja, det är lätt att lägga det längst ner på priolistan. Sanningen är att sociala medier är företagets skyltfönster mot omvärlden och potentiella kunder. Hemsidan är alltid nummer 1 men nummer 2 är era konton på olika plattformar. Många företag känner sig överväldigade av att man ska ”hinna med detta också” utöver allt annat som ingår i den dagliga driften och då, då är det dags att anlita en SMM!
Vad gör en Social Media Manager?
Beroende på vad företaget har för målsättning med sina sociala medier så kan arbetsuppgifterna variera. De kan också variera stort från månad till månad. Det kan handla om att skapa och implementera en strategi för hur era kanaler bör skötas eller att aktivt hantera era konton. En SMM kan vara din kollega hela vägen från att ta fram strategi och content till att vara den som publicerar inläggen, svarar på kommentarerna och även följer upp statistik och liknande. Ofta är de sociala medierna en del i en helhet och har som mål att antingen bygga varumärkeskännedom eller leda trafik som konverterar besökare till betalande kunder. Som med allt annat så vill vi på Hjältebyrån att ni ska se även en Social Media Manager som en investering och inte en kostnad och därför arbetar vi alltid målinriktat och med kontinuerliga avstämningar med dig som kund!
Vanliga frågor om SMM – Social Media Manager
Meta Ads är annonser som dyker upp på Facebook, Instagram och alla Meta-ägda plattformar. De kan skräddarsys för olika målgrupper och anpassas lite hur man vill, men det riktar sig huvudsakligen mot annonser i sociala medier istället för annonser på sökmotorer. Det viktigaste dock, är att veta sin publik, så din annons bör fokusera på vad du tror målgruppen är ute efter!
Att ge ut en freebie är nog inget nytt vid det här laget. Syftet med det är egentligen bara att visa vikten av din tjänst, så att folk kan testa och se hur bra du är. Sen kan de avgöra om de tycker du är värd pengarna! Freebies ges ut mest för att locka in nya kunder.
Open Graph är ett protokoll på nätet från början utvecklat av Facebook. Du använder Open Graph för att optimera hur en webbsida visas när den delas på sociala medier, så din bild, beskrivning, titel och allt annat blir visat rätt! Du gör det enklare och mer tilltalande med ditt innehåll som sprids, helt enkelt.
En lead magnet innebär att du ger ut en gratis tjänst eller liknande, som kunden kan använda för sin nytta. Men du ger ut den som ett utbyte för kundens mail eller kontaktinformation. Till exempel, ber du dem skapa ett konto för att använda din gratistjänst, och därigenom kan de sen bli kunder om du erbjuder vad de behöver!
Content marketing är en marknadsföringsstrategi som riktar sig mot skapandet av värdefullt & relevant innehåll för en specifik målgrupp! Sen kan själva innehållet vara allt möjligt, som blogginlägg, artiklar, videor och sociala medier-inlägg. Till exempel om folk i målgruppen ofta går till en skatepark, så är det ju smart om man använder skateparken! Samma sak, om din målgrupp ofta besöker en hemsida om djur, är det smart att ha med djur i sin content!